• ulle85

Någon som har erfarenhet av FOLKSAM?

Jag och min sambo bor i ett parhus på 118 kvm med två badrum.

Vi har villa och hemförsäkring i Folksam.
    Vi betalar:
    1917:-/år för villaförsäkring och
    684:-/år för hemförsäkring.
    Både jag och sambon är med i facket, IF Metall därav priset. Ca 216:-/mån

Nu va vi på banken i veckan och vår bankman tyckte att vårt val av försäkring var förskräckligt. Han sa att vi kommer inte att få ut någonting den dagen vi behöver försäkringspengar och att det inte ingår allt man behöver i försäkringen.
    Han ville givetvis att vi skulle ha försäkring hos banken, jag tror inte han försöker lura oss, jag litar på honom.

Bankens försäkring skulle kosta lite drygt 300:-/mån.

Hur ska vi göra???
    Någon som har erfarenhet av Folksam?

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av FOLKSAM?
  • Finbus

Vi har vår försäkring hos Folksam. När vi hade hus i Sundsvall och upptäckte ett fuktskada i badrummet tyckte jag att de var mycket bra. Snabba, effektiva, trevliga och fungerande ersättning.

Nu bor vi i bostadsrättförening och har även nu fått fuktskada i badrummet, fungerar lite sämre då brf och Folksam tjafsar om vem som ansvarar för vad.

• ulle85
    Finbus skrev 2010-01-13 20:37:01 följande:
    Vi har vår försäkring hos Folksam. När vi hade hus i Sundsvall och upptäckte ett fuktskada i badrummet tyckte jag att de var mycket bra. Snabba, effektiva, trevliga och fungerande ersättning. Nu bor vi i bostadsrättförening och har även nu fått fuktskada i badrummet, fungerar lite sämre då brf och Folksam tjafsar om vem som ansvarar för vad.
    Tack så jätte mycket för svaret!!

Kanske är lite anorlunda med bostadsrättförening vem som har ansvar för vad... Hoppas de löser sig till de bästa för er!
  • mirakelasta

läs försäkringsvillkoren, dvs det finstilta som alla försäkringsbolag har på sin hemsida och se vad ni får för pengarna.

Det finns anledningar till att vissa villaförsäkringar tex är hälften så dyra som andra bolags.

• Kary

Läs villkoren (det finstilta) för att se exakt vad ni får ersättning för och vad som undantas. Alla försäkringar brukar ha saker som inte täcks. Sen finns det ibland även jämförelser mellan olika bolag samt nyttig info på Konsumenternas Försäkringsbyrås hemsida.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av FOLKSAM?