• Miemi

Har ätit rå lax... livrädd

Hej,
    Jag är så orolig. Jag hade hört att om lax varit fryst så skulle det gå jättebra att äta den rå. Så som sushi, gravad m.m. Jättebra tänkte jag som älskar rå fisk. Så idag köpte jag fryst lax i portionsförpackningar i frysdisken, tinade den i mikron och halstrade den. Den var rå i mitten. Åt en stor bit.

Sen fick jag ändå en noja och började oroa mig. Kan det vara så att detta att man kan äta rå lax om den varit frys bara gäller om man köper färsk lax som man fyser själv? Inte fryst lax från frysdisken.

Jag är så orolig att jag bara vill grina... fy tänk om jag smittar min bebis med listeria. Vad kan jag göra??!!!! Hur stor risk tror ni att det är.

Tack på förhand!!!!

• Svar på tråden Har ätit rå lax... livrädd
  • Danitra

Varför är du orolig?

Listeria kan du knappast ha fått för då skulle laxen varit dålig vilket du hade märkt. Och eftersom den var fryst så kan du inte ha fått i dig någon parasit heller.
    Alltså - var glad över att ha fått i dig massa nyttigheter som även ditt barn i magen får i sig!
  • emo

Du behöver inte vara orolig, även fisken från frysdisken är ju före detta färsk fisk som sedan har frusits in. Inga som helst problem, alltså. 

• Miemi

Åh två snabba svar blixtsnabbt... tack så mycket underbara ni, nu är jag lugn!!!

Svar på tråden Har ätit rå lax... livrädd