• Daisy

Någon som har tips på förrätt/småplock till en grillkväll?

Vi ska ha "långväga" gäster och har bestämt oss för att grilla. (fyllda kycklingsbröst med potatisgratäng/pastasallad mm).

Men jag skulle gärna vilja bjuda på något "småplock/förrätt" när de kommer.
    Har ni något gott förslag/recept? Jag har idétorka....

kram

• Svar på tråden Någon som har tips på förrätt/småplock till en grillkväll?
  • dexterswife

Du kanske kunde köra lite på grilltemat och bjuda på kalla spett med tex räkor, korv (typ chorizo eller så), ost, cocktailtomater eller annat på?

• Katja77

Eller en fräsh räkcocktail kanske?

• Glad i hågen

Om ni gillar oliver, köp italienska bruchettas och lägg en klick olivtapenade på varje. Finns att köpa färdig på burk.

Annars är vanliga små cocktailpinnar med lite korv, ost, oliver, rädisa el dyl alltid gott att snaska på.

• Fillifjompan73

Lägg ruccolasallad som en bädd, förväll färsk sparris och lägg över - ringla över olivolja, salta & peppra och riv över massa färsk parmesan.

MUMSIGT!

• Morticia

Varför inte tjuvstarta med sill och snaps?

Eller kanske något nybakat bröd.

• Daisy

Hej tjejer,

var tvungen att jobba lite också, därav min sena respons!

Tack så mycket för era förslag! Och för länken.

Spetten toppen, ruccolasalladen låter jättegod och små bruchettas är inte heller dumt!
    Det får bli en liten buffé.

Nu känns det genast lättare! Kram

• mamma035

Köp färdig smördeg. Kavla ut. Lägg på degen:
    kräftstjärtar, creme fraiche (chili/paprika) finhackad lök
    Rulla ihop som en rulltårta. In i ugnen ca 20 min på 225 grader. Låt den ligga och svalna. Skär sedan i skivor och njut! Gott & enkelt! Kan göras dagen innan.

• Daisy

Mmm låter gott, mamma035!

Tackar!

• Glad i hågen

Jag menade crostinis, inte bruchetta. Så går det när man ska svänga sig med ord man inte begriper sig på. Crostinis alltså.

• lilleli

Nu va det lite plock innan maten du ville ha tips om men jag vill rekomendera en efträtt. gör ett foliepaket med goda frukter i tex äpple, annanas,honungsmelon, banan ringla över lite honung och smör slut paketen och lägg på grillen. Servera med glass, mumsigt.

• dexterswife

Har en variant på lilleli´s efterrätt: Gino, alltså precis samma sak fast vit choklad istället för honung och smör. Ska nog testa lilleli´s i helgen...

• teresan

små minipajer är aldrig fel...

• My 2

Nachos-chips med en liten klick taco-sås på och sedan lite riven ost, en snabb grillning i ugnen - færdigt! Serveras ljumna!
    /my

• miya

Canapeér är heller inte fel, eller crustader fyllda med kräftstjärtar, rödlök, riven vitlök och cremefraise...

• Daisy

Godmorgon!

vill bara tacka för alla tips! Det blev lite "gott och blandat" av ovan tips och sen "Gino" till efterrätt. Kanongott!

• Tossan79

Knäckebröd, rödlök, creme fraiche och lite sill! Sommarstart!

Svar på tråden Någon som har tips på förrätt/småplock till en grillkväll?