• vill bli mamma meddetsamma

Var sitter vattenlåset???

Det undrar jag. Jag hade nämligen tänkt rengöra det för jag tycker det luktar lite unket i vårt badrum på morgnarna, inte avlopp men unket. Det gäller avloppet under badkaret. Jag lyfte på gallret och stack ner handen (i en påse) och kände runt i det svarta vattnet efter något att lyfta på men där finns ju inget! Det är bara avloppskanterna och inget mer. Jag ser en blå ring runt hela röret men det är väl knappast detta som är vattenlåset?

• Svar på tråden Var sitter vattenlåset???
  • Cia o krabaten

I våra avlopp (Dusch och badkar) så sitter det en liten kopp med ett infällt handtag alldeles uppe under gallret liksom.

Upp med den och rensa *Blä!*

Vadå i röret?  För jag känner ingenting, bara röret. Finns liksom inget plast därnere.

• Cia o krabaten

ÄR det gammalt hus/badrum?

Hos oss är det liksom en plast"hink" som röret går ner i, inte bara ett stort hål/rör liksom.

huset är från 1960.  bara övre delen av golvbrunnen är bytt i badrumsrenoveringen. hink låter intressant, det kanske vi ckså har men jag känner verkligen ingenting i röret så jag fattar inte hur jag ska få bort lukten. Och i vattnet som flyter runt där finns inget annat än svart vatten.

• Pappa G

Det är bara modernare brunnar av märket Purus som har hink för smart rengöring.

Jag förstår inte vad du menar när du skriver att "bara övre delen av golvbrunnen är bytt...".
    Golvbrunnar är normalt inte tvådelade. Antingen är den bytt, eller också inte. Är det orginalet från 1960, så är den troligen i gjutjärn. Vissa har inget rensbart vattenlås, och på vissa finns en fyrkantsmutter att lossa.

Pappa G skrev 2010-01-13 22:06:57 följande:
    Det är bara modernare brunnar av märket Purus som har hink för smart rengöring.Jag förstår inte vad du menar när du skriver att "bara övre delen av golvbrunnen är bytt...".Golvbrunnar är normalt inte tvådelade. Antingen är den bytt, eller också inte. Är det orginalet från 1960, så är den troligen i gjutjärn. Vissa har inget rensbart vattenlås, och på vissa finns en fyrkantsmutter att lossa.
    nej men hantverkarna förklarade att den övre delen var bytt och den undre gick inte att byta. ok... låter seriöst..

Jag antar att det är original från 1960, om det inte finns vattenlås kan man då inte rengöra golvbrunnen? äckligt ju..
  • Pappa G

Alla golvbrunnar har ju vattenlås, men de äldre är mer, eller mindre rensbara. Oavsett - kommer den unkna doften därifrån, så kan man ju misstänka att brunnen är trasig. Vilket ju inte är orimligt med tanke på dess ålder.

När renoverades badrummet?

det renoverades i somras!

• Pappa G
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2010-01-13 22:26:25 följande:
    det renoverades i somras!
    Då fuskade de rejält.
    Alla golvbrunnar monterade före 1991 MÅSTE bytas vid renovering.

Anmäl det till firman, och de får göra om hela badrummet åt er...
  • HaltaLotta
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2010-01-13 21:38:36 följande:
    Vadå i röret?  För jag känner ingenting, bara röret. Finns liksom inget plast därnere.
    Det behöver inte sitta i röret, utan på plasten, infällt liksom, nästan direkt under själva gallret....
    Bra mycket bättre än andra, 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Knasis
    Pappa G skrev 2010-01-13 22:34:08 följande:
    Då fuskade de rejält. Alla golvbrunnar monterade före 1991 MÅSTE bytas vid renovering. Anmäl det till firman, och de får göra om hela badrummet åt er...
    Det är säkert hela golvbrunnen som är bytt, men inte stammen....
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
    Knasis skrev 2010-01-14 07:51:48 följande:
    Det är säkert hela golvbrunnen som är bytt, men inte stammen....
    vi har fått papper på att vårt badrum är utfört enligt våtskyddsregler eller vad det heter och det står ang golvbrunen

"enligt vvs aren skulle golvbrunnen inte bytas ut utan endast kompletteras".

visst är det konstigt!
    dessutom misstänker vi att det inte är våtrumsskyddat trots att vi har intyg på att det är det. Vi ska snart besiktiga det.
    Vi var nänligen i huset dagen innan det kaklades och då var det ingen blå våtrumsskyddshinna eller vad det heter som det väl ska vara under kaklet. Vårt badrum är helt i betong alla väggar så det kan inte uppstå fukt men ändå..

Får se vad esitkningen säger och antagligen får de göra om badrummet. Trist när vi har två banr och bara ett badrum...
  • Pappa G

Tråkig sits.

Tyvärr så fuskas det väldigt mycket. Och detta oavsett hur mycket intyg, diplom och certifieringar som finns.

Enligt BBV som reglerar våtrum, så ska som sagt golvbrunnar före 1991 bytas. Det har ingen betydelse vad någon VVS-are säger..

Jag vet. Det är trist. Vi ska snart besiktiga det och vänta på domen. De får nog göra om hela badrummet, vi fruktar för det.

Svar på tråden Var sitter vattenlåset???