• Yollis

Föräldraledig OCH studera samtidigt, hur gör jag med förskolan?

Finns det fler som är föräldralediga till ett litet barn och har ett större på förskola?
    ja jo, det fiunns det nog rätt många som är MEN pluggar du oxå, utan nån ersättning från CSN?

Jag har bara mammapenning men pluggar deltid ändå, frågan är hur F*N man gör med förskolan, 15h i veckan räcker inte till för att vara både ammande förälder och plugga. Jag kan ju inte heller lägga fram mer bevis för mina studier än tenta resultat...

Jag vet att det skilljer sig mellan kommuner och jag har läst på vår kommuns hemsida,
    det står:
    "Rätt till plats för barn till föräldralediga eller arbetslösa kan inte kombineras med rätt till plats på grund av föräldrars deltidsarbete, deltidsstudier eller liknande. Omsorgsbehovet bedöms då istället enbart utifrån den omfattning som behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier."

Hur gör ni?

♥ Tuva 2006 ♥ Mijo 091107 ♥
  • Svar på tråden Föräldraledig OCH studera samtidigt, hur gör jag med förskolan?
  • Matillin

Kan tänkta mig att det är tufft.
    Själv skulle jag liksom jag själv gjorde också väntat tills den lilla börjar dagis, det är ju trots allt inte så lång tid du är föräldraledig.
    Det är tufft nog att vara tvåbarnsförälder och jag skulle aldrig utsatt mig själv för att lägga ännu tyngre börda på mig själv när man inte sov alls och kändes sig allmänt slutkörd.
    Nu kanske din lilla sover som en ängel men att plugga under den tiden hon var bebis fanns inte i mina värld.
    Skulle aldrig funkat heller då hjärnan var som gele under den tidne, kunde ju knappt tänka som det var hade nog ännu mindre kunnat räkna matte eller annat
    Det är inte kul för vare sig dig eller barnen att ha en sönderstressad mamma.
    Vänta tills din yngsta börjar på dagis är helt enkelt mitt tips och passa på och njut av föräldraledigheten i stället, den får du aldrig tillbaka

• Mossagti
    Yollis skrev 2010-01-13 22:37:28 följande:
    Finns det fler som är föräldralediga till ett litet barn och har ett större på förskola? ja jo, det fiunns det nog rätt många som är MEN pluggar du oxå, utan nån ersättning från CSN? Jag har bara mammapenning men pluggar deltid ändå, frågan är hur F*N man gör med förskolan, 15h i veckan räcker inte till för att vara både ammande förälder och plugga. Jag kan ju inte heller lägga fram mer bevis för mina studier än tenta resultat... Jag vet att det skilljer sig mellan kommuner och jag har läst på vår kommuns hemsida, det står: "Rätt till plats för barn till föräldralediga eller arbetslösa kan inte kombineras med rätt till plats på grund av föräldrars deltidsarbete, deltidsstudier eller liknande. Omsorgsbehovet bedöms då istället enbart utifrån den omfattning som behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier." Hur gör ni?
    De enda bevis som du behöver lägga fram är att du är registrerad på kursen. Du ska inte behöva visa upp tentaresultat eller någonting alls. Du har rätt till barnomsorg "utifrån den omfattning som behövs med hänsyn till förvärvsarbete eller studier" som din kommun beskriver det. Det betyder att du har rätt till dagis de timmar du behöver för att kunna studera.
  • Yollis
    Matillin skrev 2010-01-14 16:10:02 följande:
    Kan tänkta mig att det är tufft.Själv skulle jag liksom jag själv gjorde också väntat tills den lilla börjar dagis, det är ju trots allt inte så lång tid du är föräldraledig.Det är tufft nog att vara tvåbarnsförälder och jag skulle aldrig utsatt mig själv för att lägga ännu tyngre börda på mig själv när man inte sov alls och kändes sig allmänt slutkörd.Nu kanske din lilla sover som en ängel men att plugga under den tiden hon var bebis fanns inte i mina värld.Skulle aldrig funkat heller då hjärnan var som gele under den tidne, kunde ju knappt tänka som det var hade nog ännu mindre kunnat räkna matte eller annat Det är inte kul för vare sig dig eller barnen att ha en sönderstressad mamma.Vänta tills din yngsta börjar på dagis är helt enkelt mitt tips och passa på och njut av föräldraledigheten i stället, den får du aldrig tillbaka
    du behöver inte vara orolig SÅ mycket plugg är det faktiskt inte
  • Yollis
    Kommandomamman skrev 2010-01-14 19:14:07 följande:
    De enda bevis som du behöver lägga fram är att du är registrerad på kursen. Du ska inte behöva visa upp tentaresultat eller någonting alls. Du har rätt till barnomsorg "utifrån den omfattning som behövs med hänsyn till förvärvsarbete eller studier" som din kommun beskriver det. Det betyder att du har rätt till dagis de timmar du behöver för att kunna studera.
    precis, ja vi får se hur det blir, Tack!
  • CeciliaSt

Nu vet jag inte vad du gör när du inte är föräldraledig men om du arbetar... Har din arbetsgivare några invändningar mot att du studerar när du egentligen är tjänstledig pga föräldraledighet? Det är olika regler för de två sorternas tjänstledighet...

Jag har egentligen ingen aning om de kan invända mot ett sådant upplägg men någon annan kanske vet???

• lilla hej
    CeciliaSt skrev 2010-01-14 20:44:02 följande:
    Nu vet jag inte vad du gör när du inte är föräldraledig men om du arbetar... Har din arbetsgivare några invändningar mot att du studerar när du egentligen är tjänstledig pga föräldraledighet? Det är olika regler för de två sorternas tjänstledighet... Jag har egentligen ingen aning om de kan invända mot ett sådant upplägg men någon annan kanske vet???
    Fast skulle arbetsgivaren ha något emot om du studerade när du arbetade? t ex en kvällskurs på halvtid? 
    Älskade ungen ska bli storasyster
  • Yollis
    CeciliaSt skrev 2010-01-14 20:44:02 följande:
    Nu vet jag inte vad du gör när du inte är föräldraledig men om du arbetar... Har din arbetsgivare några invändningar mot att du studerar när du egentligen är tjänstledig pga föräldraledighet? Det är olika regler för de två sorternas tjänstledighet...Jag har egentligen ingen aning om de kan invända mot ett sådant upplägg men någon annan kanske vet???
    nej jag är studerande!
  • Yollis

alltså heltidsstuderande

• CeciliaSt

Aha!
    Lycka till med studierna!

• CeciliaSt
    lilla hej skrev 2010-01-14 20:49:18 följande:
    Fast skulle arbetsgivaren ha något emot om du studerade när du arbetade? t ex en kvällskurs på halvtid? 
    Det tror jag inte men detta var (som jag fattade dagtid) efter som hon behövde fler timmar på dagis och det var då jag tänkte att de kanske kunde invända.

Begär man ledigt för studier kan arbetsgivaren säga nej till det (i sex månader har jag för mig)
  • Blissphemy

Varför kan du inte lägga fram bevis för dina studier? Om du är inskriven på en skola måste du ju kunna få studieintyg att visa upp för barnomsorgskontoret. Så gjorde jag när jag pluggade under f-ledigheten.

• Yollis
    Blissphemy skrev 2010-01-14 21:20:39 följande:
    Varför kan du inte lägga fram bevis för dina studier? Om du är inskriven på en skola måste du ju kunna få studieintyg att visa upp för barnomsorgskontoret. Så gjorde jag när jag pluggade under f-ledigheten.
    det är "rester" jag pluggar in nu,
    så jag vet inte hur jag egentligen är inskriven och det kommer lixom stötvis inför tentor.
  • Blissphemy
    Yollis skrev 2010-01-14 21:24:14 följande:
    det är "rester" jag pluggar in nu, så jag vet inte hur jag egentligen är inskriven och det kommer lixom stötvis inför tentor.
    Tala med skolan då och se om du inte kan bli omregistrerad på de kurser du planerar att tenta i.
  • Yollis
    Blissphemy skrev 2010-01-14 21:55:22 följande:
    Tala med skolan då och se om du inte kan bli omregistrerad på de kurser du planerar att tenta i.
    jag kommer bli omregistrerad nu, vi får se vad förskolechefen säger...
  • Blissphemy
    Yollis skrev 2010-01-15 22:51:38 följande:
    jag kommer bli omregistrerad nu, vi får se vad förskolechefen säger...
    Utmärkt! Då har du rätt till barnomsorg i den omfattning studieintyget anger. Det är inte mycket förskolechefen kan säga om det.
  • Yollis

bra, då vet jag hur jag gör om det blir strul, tar fram reg-bevis

• Blissphemy
    Yollis skrev 2010-01-16 10:10:35 följande:
    bra, då vet jag hur jag gör om det blir strul, tar fram reg-bevis
    Jag skulle ta fram det på en gång om jag var du. Här är det brukligt att man får skicka in studieintyg till barnomsorgsnämnden för att styrka att man studerar och i vilken omfattning.

Lycka till med allt!
  • Yollis
    Blissphemy skrev 2010-01-16 11:29:31 följande:
    Jag skulle ta fram det på en gång om jag var du. Här är det brukligt att man får skicka in studieintyg till barnomsorgsnämnden för att styrka att man studerar och i vilken omfattning.Lycka till med allt!
    men den kursen börjar inte förrän i slutet av Januari...så det går inte ännu
Svar på tråden Föräldraledig OCH studera samtidigt, hur gör jag med förskolan?