• AronNora

Treåringen kastade bajs! Hur bemöta?

Dottern, nyss tre, slog nytt trotsålder-rekord igår. Bajsade i pottan i vardagsrummet. Innan jag hinner göra nåt lyckas hon, blixtsnabbt, kasta iväg innehållet över golvet - men bara till hälften. Så när jag ligger på knä och ska reda upp röran och samtidigt bannar, tar hon upp resten och slänger iväg mot mig! Blev inte träffad men...
    -- en bra äcklig upplevelse. Hon tyckte att det var JÄTTEKUL. Skrattade bara när vi bannade henne.
    Måste bara fråga om nån annan varit med om nåt liknande. Och vad hade du gjort?

• Svar på tråden Treåringen kastade bajs! Hur bemöta?
  • kmh

Min tvååring gick utan blöja och efter en stund upptäckte jag att hon bajsat och satt och la ner det i små leksakskoppar. Jag tror inte den 3-åring ser någon skillnad med att kasta bajset än att kasta maten på golvet. Den äldre dottern har jag ofta fått säga till minst 2 gånger innan vi får stopp på något bus eller trots, skrattade gärna åt tillsägelser också. Har kompisar vars yngre barn fått av sig blöjan och kletat ner nått hemskt innan föräldrarna upptäckt det och fått stopp på eländet. Har inte själv varit med att de kastat iväg det på mig. Har inget annat råd än att se till att vara snabbare vid nästa toabesök och prata positivt och kanske tömma pottan gemensamt. Fokusera på det positiva hon gör och försök ignorera det negativa. Om det bara har hänt en gång och inte händer igen så hade jag inte brytt mig om det.

Svar på tråden Treåringen kastade bajs! Hur bemöta?