• Snusmumriken01

Vilka vitaminpreparat är dom bästa när man är gravid?

Jag har kollat lite på olika vitaminpreparat och det varierar väldigt mycket på innehållet...

Hur mycket folsyra är bra att få i sig per dag? Vissa preparat innehåller 200, andra 500 och ytterligare finns det 800 mcg...

Järn är väl också bra, MEN inte för mycket och inte heller bra i början av graviditeten, har jag förstått?

Har vi någon duktig på näringslära eller liknande som kan svara på detta?

• Svar på tråden Vilka vitaminpreparat är dom bästa när man är gravid?
  • elink

duktig på näringslära vette katten om jag är. äter själv mitt val kvinna från apoteket under denna graviditet och gjorde även under förra. mina värden ligger jättebra och har inte behövt något extra järn (tack å lov!!!) alls ( är i v 34 nu)

barnmorskan har tyckt de vitamintabletterna varit bra med.

• Siluette
    Snusmumriken01 skrev 2010-01-14 08:05:28 följande:
    Jag har kollat lite på olika vitaminpreparat och det varierar väldigt mycket på innehållet...Hur mycket folsyra är bra att få i sig per dag? Vissa preparat innehåller 200, andra 500 och ytterligare finns det 800 mcg... Järn är väl också bra, MEN inte för mycket och inte heller bra i början av graviditeten, har jag förstått?Har vi någon duktig på näringslära eller liknande som kan svara på detta?
    Jag har snöat in lite på ämnet efter att vi läste näringslära i skolan förra året ;)
    Folsyra rekommenderas minst 500 µg/dag, men gärna 800! Det finns ingen risk med överdosering om du tar 800 µg. Det är dock viktigt att du även tar tillskott på B12 ihop med Folsyran, för då har kroppen lättare att ta upp dem. Folsyra och B12 minskar risken för ryggmärgsbråck, missfall, fosterskador.

B12 bör man äta absolut minst 3-4 µg, men gärna 25-100 µg/dag (=mikrogram)

Det är vanligt att man får ett ökat behov av järn som gravid, men inte hos alla. Det är viktigt att ta prover på järnet hos barnmorskan, för om man överdoserar järn kan det bli skadligt. Därför rekommenderas att man alltid har en konstaterad järnbrist innan man äter tillskott, dock är ju små nivåer i tex burkar med blandade mineraler och vitaminer inte farligt.

B6 kan också vara skönt att få i sig om man mår illa, det ska nämnligen minska illamåendet. 

Så läs på burkarna så du får i dig vad du behöver :)
    Själv köper jag mina tillskott på hälsokostbutik eftersom de ofta har högre nivåer vitaminer och mineraler per tabl, men det finns säkert bra tillskott på apoteket med, dock tycker jag som sagt man ska läsa på burken först.
  • Annika1981

Jag har köpt mina vitaminer på Apoteket. Jag tycker det känns bra att köpa där eftersom de är utbildade och kan svara på frågor om vad man bör äta och inte äta. Vet inte vilken utbildning de har på hälsokostbutiker. Själv äter jag "ACO kvinna" som är för kvinnor i fertil ålder, gravida och ammande. De tabletterna äter har extra folsyra och järn. Jag tar också en extra C-vitamin varje dag. Dock har jag ingen rekommendation från barnmorska på mina vitaminer. :)

• Annika1981

Det finns också naturläkemedel som du bör avstå från att äta då du är gravid.

• petrina

Ledins  Hemoplett  naturläkemedel
    B12                   9mcg
    folsyra           400mcg
    järn                  20mg
    zink                  15mg
    c-vitamin           90mg
    B1                       2mg
    B2                       2mg
    B6                       3mg
    Kalcium            100mg
    Nässelextrakt     75mg
    Alfalfaextrakt      50mg

och kroppen tar upp denna tablett lätt och kroppen blir inte påverkad annars (ingen dålig mage)
    1tab per dag och efter 2-3 dagar känner man tydligt hur mycket bätter man mår.

bra vid graviditet och amning

• petrina

oj, glömde säga att de är bra för att höja låga blodvärden... så som vid en graviditet.

själv sov jag nästa dygnet runt innan jag börja med dom sen nån dag senare va jag mig själv igen...

rekomenderar varmt

ps. på apoteket så kan ni hitta tab vart de maler ner blod. vet inte om de bara e jag som tycker det är vidrigt men kolla va de innehåller... bläää...

• Snusmumriken01

Tack för era svar.

Normalt äter jag vitaminer skilt för sig (B, C, D, E + mineralerna Magnesium, Selen och Zink av märket SOLGAR) alltså inte ett multivitaminpreparat. Jag tar dessa i väldigt höga doser eftersom jag har en sjukdom som gör att jag inte upptar vitaminer och mineraler lika bra som andra.

Nu är jag rädd att ta dessa preparat eftersom de är väldigt höga doser.
    Jag fick ett ganska sent MA för ett tag sedan och fick aldrig svar på varför det hände. Då funderade jag om för höga vitamin- och mineraldoser kan ha varit orsaken till det. (OBS! Detta är bara mina egna funderingar). Det kan iofs vara min sjukdom som orsakade det eftersom det ofta leder till sena missfall... Eller så kan det förstås ha varit slumpen?

Nu är jag gravid igen och vågar inte ta dessa vitaminer, därför tänkte jag höra efter vad ni tar? Om det finns ett bra multivitaminpreparat istället. Jag gick till hälsokostaffären och såg att SOLGAR har en sort som heter Prenatal Nutrients. Kollade innehållsförteckningen och konstaterade att de innehåller alla viktiga vitaminer och mineraler och i bra mängder (har jobbar på hälsokostaffär så jag har koll på nivåerna).

Säkert är apotekets varianter helt okej de också, går av gammal vana till hälsokostaffären.

• Snusmumriken01

Måste tillägga att jag var osäker på folsyran... Om man verkligen kan ta upptill 800 mcg/dag...
    Jag fick svaret på det av dig Siluette...TACK!

• elink

grejen med apoteket är ju att de som arbetar där har en farmakologisk utbildning. du kan alltid fråga, det finns alltid någon där som VET eller har en riktig möjlighet att kolla upp. på en hälsokostbutik kan det vara lite si å så med de faktiska kunskaperna, blev tex av en expedit på en life-butik rekommenderad ett preparat med ginseng under min förra graviditet. ska du gå till en hälsokostbutik och köpa vitaminer gör du nog bäst i att VETA själv.

• Snusmumriken01
    elink skrev 2010-01-17 17:26:48 följande:
    grejen med apoteket är ju att de som arbetar där har en farmakologisk utbildning. du kan alltid fråga, det finns alltid någon där som VET eller har en riktig möjlighet att kolla upp. på en hälsokostbutik kan det vara lite si å så med de faktiska kunskaperna, blev tex av en expedit på en life-butik rekommenderad ett preparat med ginseng under min förra graviditet. ska du gå till en hälsokostbutik och köpa vitaminer gör du nog bäst i att VETA själv.
    Jamen herregud...att ta ginseng när man är gravid??!! Tur att du visste bättre!!!

Ja, det är väl säkert så att kunskaperna inte alltid räcker till på hälsokostaffärerna. Jag har ju som sagt själv hoppat in och jobbat när det behövts på en hälsokostaffär och jag är långt ifrån utbildad inom området, viss kunskap har man dock pga eget intresse för naturläkemedel, hälsa och näringslära.
  • Fru  Grön

Jag har läst på lite eftersom jag är vegetarian, och känner att jag behöver vara extra noga med till exempel vissa b-vitaminer, kalcium och järn. Jag hittade en bra multitablett för alla gravida/ammande på hälsokosten, den innehåller de nivåer av b-vitamin och kalcium som jag läst mig till att man behöver. Preparatet heter bara "Mulitvitamin för gravida och ammande". De innehåller inte så mycket järn, så man kan lugnt ta dem även om man inte har järnbrist.

För att förhindra ryggmärgsbråck pga folsyrabrist ska man äta extra folsyra innan man blir gravid samt under de första 12 veckorna. Efter det spelar det ingen roll, så man kan lägga av med folsyrapreparatet efter tredje månaden.

• Skogsflickan

Jag tar inget annat än folsyra men äter ALLT jag tycker om och allsidig kost. Mina blodvärden ligger bra och tar inga järntabletter heller då hb ligger bra för att jag ska vara gravid.

• Siluette
    Fru Grön skrev 2010-01-17 17:45:47 följande:
    För att förhindra ryggmärgsbråck pga folsyrabrist ska man äta extra folsyra innan man blir gravid samt under de första 12 veckorna. Efter det spelar det ingen roll, så man kan lägga av med folsyrapreparatet efter tredje månaden.
    No, no, no! Det där är inte sant! Folsyra (och B12) behövs även under resten utav graviditeten särskilt i slutet då den är viktig vid blodbildningen! Det här rådet ska man absolut inte ta till sig!

Det är dock sant att just ryggmärgsbråck uppstår under första trimestern och folsyra hjälper givetvis inte emot just detta längre fram i grav, men det är absolut inte det enda folsyra gör i våra kroppar.  
  • Siluette
    petrina skrev 2010-01-17 11:06:16 följande:
    Ledins  Hemoplett  naturläkemedelB12                   9mcgfolsyra           400mcgjärn                  20mgzink                  15mgc-vitamin           90mgB1                       2mgB2                       2mgB6                       3mgKalcium            100mgNässelextrakt     75mgAlfalfaextrakt      50mgoch kroppen tar upp denna tablett lätt och kroppen blir inte påverkad annars (ingen dålig mage) 1tab per dag och efter 2-3 dagar känner man tydligt hur mycket bätter man mår. bra vid graviditet och amning
    Den tabletten tycker jag har för lite folsyra! å snålt med B12. 

Jag äter en tablett som heter "Tjej Vital" men det finns säkert många bra på marknaden om man läser lite på innehållsförteckningen. Kan inte räkna upp allt just min tablett innehåller då den innehåller 33 olika vitaminer och mineraler, men den har iaf 600 µg folsyra (hade gärna ätit 800 dock) och 100 µg B12.  

Viktigt att de tabl man väljer inte innehåller över 1000-1500 µg A-vitamin som i för höga doser kan bli toxiskt och skada fostret.
  • Fru  Grön
    Siluette skrev 2010-01-17 22:57:59 följande:
    No, no, no! Det där är inte sant! Folsyra (och B12) behövs även under resten utav graviditeten särskilt i slutet då den är viktig vid blodbildningen! Det här rådet ska man absolut inte ta till sig! Det är dock sant att just ryggmärgsbråck uppstår under första trimestern och folsyra hjälper givetvis inte emot just detta längre fram i grav, men det är absolut inte det enda folsyra gör i våra kroppar.  
    Jag håller med om att man behöver folsyra hela graviditeten och livet (såklart!), men jag tror (precis som Livsmedelsverket) inte att man behöver ta extra folsyra utöver det som ingår i maten och i ev. multivitamintabletter som man ändå hade tänkt ta efter v.12. Hänger förstås på att man äter en varierad kost, men det utgår jag från att man gör

Saxat från Livsmedelsverkets hemsida: www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-folsyra/
    Hur länge behöver man ta folsyra sedan man blivit gravid?

Gravida rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till vecka 12, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning.

Svar på tråden Vilka vitaminpreparat är dom bästa när man är gravid?