Snusmumriken01 skrev 2010-01-14 08:05:28 följande:
Jag har kollat lite på olika vitaminpreparat och det varierar väldigt mycket på innehållet...Hur mycket folsyra är bra att få i sig per dag? Vissa preparat innehåller 200, andra 500 och ytterligare finns det 800 mcg... Järn är väl också bra, MEN inte för mycket och inte heller bra i början av graviditeten, har jag förstått?Har vi någon duktig på näringslära eller liknande som kan svara på detta?
Jag har snöat in lite på ämnet efter att vi läste näringslära i skolan förra året ;)
Folsyra rekommenderas minst 500 µg/dag, men gärna 800! Det finns ingen risk med överdosering om du tar 800 µg. Det är dock viktigt att du även tar tillskott på B12 ihop med Folsyran, för då har kroppen lättare att ta upp dem. Folsyra och B12 minskar risken för ryggmärgsbråck, missfall, fosterskador.
B12 bör man äta absolut minst 3-4 µg, men gärna 25-100 µg/dag (=mikrogram)
Det är vanligt att man får ett ökat behov av järn som gravid, men inte hos alla. Det är viktigt att ta prover på järnet hos barnmorskan, för om man överdoserar järn kan det bli skadligt. Därför rekommenderas att man alltid har en
konstaterad järnbrist innan man äter tillskott, dock är ju små nivåer i tex burkar med blandade mineraler och vitaminer inte farligt.
B6 kan också vara skönt att få i sig om man mår illa, det ska nämnligen minska illamåendet.
Så läs på burkarna så du får i dig vad du behöver :)
Själv köper jag mina tillskott på hälsokostbutik eftersom de ofta har högre nivåer vitaminer och mineraler per tabl, men det finns säkert bra tillskott på apoteket med, dock tycker jag som sagt man ska läsa på burken först.