• Svar på tråden Vin i Boeuf bourguignon?
  • Anatha
    hemlig02 skrev 2010-01-14 09:00:18 följande:
    Jag har tänkt att göra www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=19... någon dag i helgen. Går det lika bra att använda matlagningsvin eller blir det godare med riktigt vin? Någon bra sort kanske?
    Jag tycker det blir godare med riktigt vin. Dock behöver det inte vara något dyrare eller bättre utan ett dunkvin funkar bra bara det inte är något riktigt survin.

Jag har lagat just det receptet och tycker den blir supergod.
  • hemlig02
    Anatha skrev 2010-01-14 09:06:51 följande:
    Jag tycker det blir godare med riktigt vin. Dock behöver det inte vara något dyrare eller bättre utan ett dunkvin funkar bra bara det inte är något riktigt survin.Jag har lagat just det receptet och tycker den blir supergod.
    Jag gissade nästan att det blir godare med riktigt vin. Va bra, då har jag ju en extra anledning att köpa en flaska så att jag kan dricka upp resten sen!

Va kul att höra att du testat just det receptet. Det låter verkligen jättegott! {#lang_emotions_tongue_out}
  • Snuttjulla

nu har inte jag läst koktiden på arlas recept, men låt gärna "koka" så länge du bara kan. Ju längre den får stå på värmen, desto godare... *tipsar*

• hemlig02
    Snuttjulla skrev 2010-01-14 15:51:10 följande:
    nu har inte jag läst koktiden på arlas recept, men låt gärna "koka" så länge du bara kan. Ju längre den får stå på värmen, desto godare... *tipsar*
    Tack så mycket!!
  • moaom

Ett vanligt rödtjut är bra, se bara till så att det inte är för mycket fatkaraktär!

• hemlig02
    moaom skrev 2010-01-14 19:35:12 följande:
    Ett vanligt rödtjut är bra, se bara till så att det inte är för mycket fatkaraktär!
    Hur vet jag det? Vet absolut inget om viner! {#lang_emotions_embarassed}  Står det på den lilla lappen på hyllan som beskriver vinet?
  • moaom

Precis, det står ju på den lilla lappen vad vinet har för smakkaraktär osv.  Annars är det ju bara att haffa första bästa ur personalen och fråga {#lang_emotions_smile}

• Vaniljkex

Haller oxa med, for matlagningsvin ar en riktig skitprodukt. Kop en flaska riktigt vin istallet, det vinner ratten pa, det brukar ju bli jattegott med B.B. dessutom!

• hemlig02
    Snuttjulla skrev 2010-01-14 15:51:10 följande:
    Hur länge är länge?! {#lang_emotions_undecided} I receptet står 1,5 timme tror jag, kan jag låta det koka 2-2,5 timme? Eller kanske ännu längre?
  • Anatha
    hemlig02 skrev 2010-01-18 13:58:26 följande:
    Hur länge är länge?!  I receptet står 1,5 timme tror jag, kan jag låta det koka 2-2,5 timme? Eller kanske ännu längre?
    Ja du kan lätt låta det koka i 2,5 timmar. Tycker du att det har kokat klart kan du bara stänga av grytan och låta den vila på spisen. Det som händer om du låter den koka är att smakerna blir mer koncentrerade och vätskan mer reducerad samt att köttet blir mörare och mörare.
  • hemlig02
    Anatha skrev 2010-01-18 14:19:20 följande:
    Ja du kan lätt låta det koka i 2,5 timmar. Tycker du att det har kokat klart kan du bara stänga av grytan och låta den vila på spisen. Det som händer om du låter den koka är att smakerna blir mer koncentrerade och vätskan mer reducerad samt att köttet blir mörare och mörare.
    Tack så mycket! Det är nog klart vid 18-tiden, blir nog mums!! Är döhungrig redan, det doftar ju så gott! {#lang_emotions_tongue_out}
Svar på tråden Vin i Boeuf bourguignon?