• ThePointOfItAll

Ni som vill minska invandringen/flyktingmottagandet...

...skänker ni pengar till fattiga länder, exempelvis till den senaste katastrofen på Haiti?

Jag har ofta sett argumentet till minskad invandring/flyktingmottagande vara att hjälpa människor i sina hemländer istället, så handen på hjärtat, gör ni det?

Miljoner människor har förlorat sina hem och över hundratusen beräknas vara döda, säkert ännu fler.

Är alla liv lika mycket värda?

Tillhör PK-maffian
  • Svar på tråden Ni som vill minska invandringen/flyktingmottagandet...
  • Anatha

Alla är inte lika mycket värda för mig. Min familj och mina vänner är mest värda för mig.

Jag tycker inte att vi ska minska på flyktingmottagandet det tycker jag att vi kan öka. Flykringmottagadnet står idag bara för några procent av den totala invandringen. Jag tycker därermot att vi kan begränsa den övriga invandringen i alla fall tillfälligt tills vi har resurser att ta hand om de som kommer på ett värdigt sätt.

Eftersom vi har det skattetrycker vi har och staten skänker bort så pass mycket i bistånd varje år ger jag rätt lite i välgörenhet. Jag ger saker och om det är speciella projekt jag ömmar för och som man kan följa skänker jag till dem. Tex om folk i ens närhet ordnar något i baltstaterna och liknade stödjer jag gärna med pengar. Att ösa ut pengar till de stora organisationerna där det mesta äts upp i administration tror jag inte på.

• Beautifully Human

Alla LIV är lika mycket värda. Mitt liv är inte mer värt än någon annans. Sedan att min familj betyder mer för mig är ju bara mänskligt. Men vi är inte mer värda.

Ingen skillnad på lidande och lidande.

JA, jag skänker pengar. Månadsvis och vid akutinsatser. Oftast till Läkare Utan Gränser.

Visst går vissa pengar förlorade till administration, men jag tycker vissa organisationer i sig är så viktiga att jag gärna stödjer. Tänker då främst på LUG som faktiskt räddar liv, direkt, och i stort sett alltid finns på plats, samt arbetar i konfliktområden som många andra NGOs flytt.

Nice Girl Wrong Place
  • ThePointOfItAll
    Anatha skrev 2010-01-14 10:33:16 följande:
    Alla är inte lika mycket värda för mig. Min familj och mina vänner är mest värda för mig. Jag tycker inte att vi ska minska på flyktingmottagandet det tycker jag att vi kan öka. Flykringmottagadnet står idag bara för några procent av den totala invandringen. Jag tycker därermot att vi kan begränsa den övriga invandringen i alla fall tillfälligt tills vi har resurser att ta hand om de som kommer på ett värdigt sätt. Eftersom vi har det skattetrycker vi har och staten skänker bort så pass mycket i bistånd varje år ger jag rätt lite i välgörenhet. Jag ger saker och om det är speciella projekt jag ömmar för och som man kan följa skänker jag till dem. Tex om folk i ens närhet ordnar något i baltstaterna och liknade stödjer jag gärna med pengar. Att ösa ut pengar till de stora organisationerna där det mesta äts upp i administration tror jag inte på.
    Självklart står man sin familj närmast, men det betyder ju inte att de är mer värda som människor.
    Kanske ska förstydliga mig. Är turistorter från väst viktigare än thailänds eller haitisk lokalbefolkning?

Fast organisationer med 90-konto måste ju använda minst 75% av intäkterna till bistånd, så att en fjärdedel går till löner och annan administration är ok för mig. Ännu bättre om  allt går till bistånd, men det funkar ju inte så tyvärr.
    Tillhör PK-maffian
  • gamlingen

Anatha;
    Flyktingarna var ca 40 proc av invandringen förra året (inkl nära anhöriga till flyktingar). Om du säger nej till övriga stoppar du EU-medborgare, anhöriga (tex en amerikansk pojkvän), norrmän, adoptivbarn, icke EU som kommer för att arbeta, studenter etc etc.

Resultatet blir att berörda länder kommer att bli ytterligt restriktiva mot svenska medborgare som vill bosätta sig där.

Så vill inte jag ha det. Jag tycker att människor ska få röra sig fritt och att vi givetvis ska säga ja till flyktingar som behöver skydd.

Ja, jag skänker pengar. Även till stora organisationer som Röda Korset och läkare utan gränser. Samt för t ex utbildning och kvinnoprojekt.

Aktuell statistik finns här:
    www.migrationsverket.se/info/790.html

• helenvaupptaget

Jag donerade alla mina spar pengar för ett år sedan. 25.000.
    Nu har jag inga spar pengar men jag ska ge vad jag kan.

• gamlingen
    Beautifully Human skrev 2010-01-14 10:45:07 följande:
     Visst går vissa pengar förlorade till administration,
    Administration är nödvändig om pengarna ska nå fram.
  • ThePointOfItAll
    helenvaupptaget skrev 2010-01-14 10:56:32 följande:
    Jag donerade alla mina spar pengar för ett år sedan. 25.000. Nu har jag inga spar pengar men jag ska ge vad jag kan.
    Härligt att höra!
    Tillhör PK-maffian
  • Beautifully Human
    gamlingen skrev 2010-01-14 10:58:14 följande:
    Administration är nödvändig om pengarna ska nå fram.
    ...Och det var därför jag sa att jag anser det fortfarande värt det (att skänka).
    Nice Girl Wrong Place
Svar på tråden Ni som vill minska invandringen/flyktingmottagandet...