• Little Ms Chatterbox

Mjökfri ungspankaka?

Tänkte ha fläskpannkaka idag men eftersom sonen är mjölkproteinallergiker så måste vi ha ett alternativ. Jag har försökt att göra ungspannkaka flera gånger, Har använd mig av ICAs solhavre och gjort efter mitt vanliga recept men det blir inte bra. Blir kompakt, hårt och lite torrt. Vad gör jag för fel?
    Är det bättre att använda sig av sojaersättning? Mer/mindre mjöl? Ägg?

• Svar på tråden Mjökfri ungspankaka?
  • Ann Nelly

Nu kan jag tyvärr väldigt lite om alternativa mjölkprodukter så där kan jag inte hjälpa dig. Däremot så tänkte jag instinktivt att ni kanske kan göra ugnsomelett istället med fläsk. Inte samma sak precis men det är ju en liknande rätt och lika gott. Och då kan du ju blanda äggen med vatten. Bara ett tips, lycka till!

• rosenknopp09

går det inte att göra på soya dryck?
    eller havremjölk...

• Myssnuff

Jag följer receptet, men byter ut mjölken mot sojamjölk. Tycker det blir bra.

• Little Ms Chatterbox
    rosenknopp09 skrev 2010-01-14 12:36:08 följande:
    går det inte att göra på soya dryck? eller havremjölk...
    Vet inte om det går på soja dryck, kanske det gör man har inte haft det som ersättning till honom. Han gillar havredrycken så vi har kört på det eftersom sojadrycken är dyrare och man ska vara lite försiktig med produkter som är gjorda på sojabönan till små barn för att de kan utveckla allergi mot den ist.
  • Nalle Puh73

Minska lite på mjölmängden. Jag tycker den blir bra på solhavre men man får ta mindre mjöl.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
Svar på tråden Mjökfri ungspankaka?