• miiian

Diabetes Insipidus!?

Hej!
    Jag söker all info jag kan komma åt ang Diabetes Insipidus då läkarna misstänker att min 2åring har detta.

Allt började med att hon dricker ofta,massor och ber hela hela tiden om dricka.
    Först trodde jag bara att det var en fixidé,att hon precis kommit på att fråga efter dricka och att det är roligt att dricka.

Ju mer jag funderade tyckte jag att hon i allmänhet är trött av sig och sover ca 14timmar/dygn.

Igår reagerade även dagis på att hon kommit och frågat efter dricka ovanligt mycket.
    Beställde tid på VC för att ta prover då jag var rädd att hon skulle ha diabetes.
    Blodprovet visade ingenting,allt normalt.
    Däremot hade hon blod i urinen,dock ingen äggvita.

Skickades hem för att återvända idag på morgonen med morgonurin.
    1 timme efter hemkomst ringer läkare och meddelar att hon bokat in oss nästa vecka tillsammans med en diabetesspeciallist,men det var ju inte diabetes!?

Fick inte så mycket svar men idag när vi lämnade morgonurin som det fortfarande var blod i tog läkaren in oss och informerade oss om att de misstänkte att dottern har just diabetes Insipidus.

dottern både dricker och kissar mängder.
    Häromdan kollade jag henne genom att låta henne vara blöjfri.
    Under 2timmar kissade hon 4ggr på toaletten och 3ggr i byxorna.
    Det hon kissade på toaletten kunde hon kontrollera och säga till om men när det kom i byxorna blev hon chockad och ledsen,som om hon inte kunde kontrollera det.

Någon mer som har barn med detta?
    Hur har undersökningarna sett ut?
    Hur medicinerar ni?

Tusen frågor...få svar.
    Verkar vara en ovanlig sjukdom

• Svar på tråden Diabetes Insipidus!?
  • miiian
    epiphany skrev 2010-01-14 13:13:22 följande:
    Kolla diabetestråden, där finns det en till med samma misstanke!
    Tack,har kontakt med den personen via mail.
    Letar febrilt efter flera,men verkar vara så ovanligt,men tack för tipset!
  • Lalalong
    miiian skrev 2010-01-14 16:00:38 följande:
    Tack,har kontakt med den personen via mail. Letar febrilt efter flera,men verkar vara så ovanligt,men tack för tipset!
    Hur har det gått? Hade hon insipidus?

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att ha barn med Insipidus, men jag har själv diagnosen och vet hur det är att leva med sjukdomen. Är också ganska insatt i vad sjukdomen beror på och "mekaniken" i kroppen bakom symptomen o.s.v. Så undrar du något är det bara att hojta!
    Klara 060504, Alva 100117
  • emil2005

Dom som har diabetes inspidius får dom inte dricka coca cola?Någon sa det.

• ami

Diabetes insipidus är INTE diabetes mellitus (sockersjuka). Diabetes insipidus innebär brist på hormonet ADH. Det gör att kroppen inte kan koncentrera urinen. Behandlingen är konstgjort ADH hormon i tablettform.

Svar på tråden Diabetes Insipidus!?