• Anonym (Me)

ÄCKLIGT fikarum på jobbet!

Troligtvis fel forum för detta inlägg, men vill vara anonym...

Jobbar på en industri med ca 400 anställda.
    Min arbetsplats är på lagret på företaget.

Nu är det så att vi har så himla äckligt fikarum så de finns inte!
    Fikarummet ligger som på ett loft. Det är inga dörrar in och till väggar är det bara ett staket.
    När vi har våra raster så åker det truckar in och ut på lagret och hämtar gods. Ibland luktar det fruktansvärt illa från truckarna, och de här sitter vi och äter i, i stinkande doft och fruktansvärt buller. Nu är det oftast bara jag och en till som äter lunch på "loftet" alla andra jag jobbar med åker hem och äter eller går upp till den restaurang som finns på företaget där man kan köpa sin lunch, men jag har alltid med mig matlådor.

Finns det några bestämmelser hur ett fikarum ska vara på ett företag? Kan man anmäla till någon?

Har pratat med min chef ett antal ggr men det händer absolut ingenting!!

• Svar på tråden ÄCKLIGT fikarum på jobbet!
  • NadiaMi

Prata med facket om samtalen med chefen inte har lett till något.

Jag vet inte om det finns några bestämmelser över just fika/lunchrum men att få en möjlighet att gå in i ett separat rum från arbetsytan är väl det vanliga för de flesta arbetsplatser.
    Eller fråga om ni kan använda restaurangen att äta i - även om ni tar med egna matlådor.

Den första tanke som slår mig är att det inte verkar så hygieniskt att ha en öppen yta i arbetslokalen som "fikarum", med motortrafik och avgaser...

• Anonym (Me)
    NadiaMi skrev 2010-01-14 12:43:27 följande:
    Prata med facket om samtalen med chefen inte har lett till något. Jag vet inte om det finns några bestämmelser över just fika/lunchrum men att få en möjlighet att gå in i ett separat rum från arbetsytan är väl det vanliga för de flesta arbetsplatser. Eller fråga om ni kan använda restaurangen att äta i - även om ni tar med egna matlådor. Den första tanke som slår mig är att det inte verkar så hygieniskt att ha en öppen yta i arbetslokalen som "fikarum", med motortrafik och avgaser...
    Det är absolut inte hygieniskt! Drar man med fingret på bordet blir man helt svart på fingret pga alla avgaser...
Svar på tråden ÄCKLIGT fikarum på jobbet!