• Anonym (Nervös)

Rehabutredning????

Nästa vecka ska jag på ett möte ang rehabutredning. Denna utredning handla om mig då jag har varit borta mer än 6 tillfällen på ett halvår.
    Men vad menas med detta? Vad kommer dom göra?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Rehabutredning????
  • Anonym (Nervös)

puff

• Jezamine
    Anonym (Nervös) skrev 2010-01-14 15:47:54 följande:
    puff
    De kommer nog att prata med dig om varför du varit borta.Samt försöka komma tillrätta med om du kan fortsätta med det du gör.El omplaceras.Men jag är ingen expert.
  • Anonym

Med rehabutredning försöker man utröna om det finns någon orsak till att du har hög frånvaro från arbetet. Om det krävs kan en omplaceringsutredning göras, det kan även hända att du kommer få förstadagsintyg och får visa läkarintyg varje gång du är sjuk framöver. Detta är en åtgärd man som chef sätter in när en personal har hög sjukfrånvaro - oavsett orsak och det är inget att oroa sig över. Detta för att komma till botten med sjukfrånvaron och kunna förebygga så att det inte inträffar lika ofta framöver.

• Anonym (positivt)

Jag tycker det är en möjlighet att få arbetssituationen bedömd, bad själv om rehab-utredning med anledning av sådan korttidsfrånvaro som du nämner.  Min chef fattade ingenting, verkade inte ha en aning om vad rehabilitering var.  Till mötet kallades jag, min chef, min läkare av Försäkringskassan, som representerades av en handläggare.  du kanske inte har någon läkare inblandad.  Mötet ledde till ett schema som passade mig bättre och lite respekt från chefen.  Man kan besluta om att du får gå på sjukgymnastik 10 gånger på betald arbetstid, eller till samtalskontakt, beroende på anledning till din  frånvaro. Din situation kan förstås vara helt annorlunda.  Sådana möten kan troligen också mynna ut i ett beslut att du ska lämna läkarintyg första dagen i fortsättningen. Om arbetsgivaren kräver det ska h´n betala läkarbesöket.
    Självklart är man nervös inför ett sådant möte, där man är huvudperson och anledning till mötet.  Ta helst med dig någon du har förtroende för, gärna en facklig representant, annars en god vän du litar på.  Skönt att ha någon "att hålla i handen"  och två minns lättare tillsammans vad som avhandlats och hur de olika aktörerna betedde sig.  Rena fakta som ev. bestäms får du papper på.

• Anonym (Nervös)

Åh, tack för era svar!! Känns nu lite lättare även om det inte är skoj. A, vi får se hur det går.

Tack!

Svar på tråden Rehabutredning????