Tar genast fram receptpärmen från min mormor. Hon har äppelträd och tar vara på allt, så vi har smakat äpplen på längden och på tvären alltid
Där borde finnas en del... Nu ska vi se
Äppelkaka (ja, hade du redan gjort... men kanske kan vara kul med olika recept)
Skala 4 äpplen och skär i skivor. Varva i form med socker och kanel. Vispa ihop 2 dl keso, 2 gg, 1/2 dl mjölk och 2 tsk socker. Slå över äpplena och grädda i 200 grader.
Äppelkaka
Rör 125 gram smör och 1 1/2 dl socker pösigt. Tillsätt 1 ägg, 2 1/2 dl vetemjöl, 1 1/2 tsk bakpulver. Täck botten på en smord form med hälften av smeten och lägg ca 1/2 kg äpplen i tunna klyftor över. Strö över 50 gram russin, 2 msk socker, 1/2 msk kanel och klicka lver resten av smeten. Grädda 30 min i 200 grader. Efter 10 min strö över socker, kanel och hackad mandel.
ÄppelCharlotte
Här är en modernisering av äppelcharlotte. Den är kanske mer lik en paj, men smksättningen med russin, kanel och socker är den rätta.
Deg:
200 gram smör
4 dl Vete och Grahamsmjöl
2 msk vatten
Fyllning:
5-6 äpplen
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
rivet skal av en väl tvättad apelsin
2 dl sultanrussin
Några klickar smör
Lite farinsocker
Florsocker
Hacka samman mjöl och smör och knåda hastigt ihop degen med vatten. Eller hör degen hastigt i matberedare. Låt degen vila i kylskåp i 1 timme.
Kavla ut 3/4 av degen och klä en form med löstagbar kant, vira ihop ett långt stycke aluminiumfolie och lägg runt kanten som stöd vid förgräddningen. Förgrädda i 225 grader i 20 min. Skala, kärna ur och skär äpplena i bitar. Blanda dem med vaniljsocker, kanel, apelsinskal, och russin. Lägg fyllningen i formen sedan folien tagits bort. Riv över resten av degen på den grova sidan av rivjärnet. Strö över farin och klicka på lite smör. Grädda till vacker färg. Pudra över lite florsocker. Servera med glass eller kall kesogrädde.
Lennekes hemlagade cider
Det här behövs till cirka 4 liter
5 kg syrliga äpplen, kokande vatten som täcker frukten, 1 msk askorbinsyra, 300 g socker per liter avrunnen saft, 50 g citronsyra.
Skölj frukten noga och skär den i bitar, det behöver inte vara äpplen av högsta kvalité men skär omsorgsfullt bort allt fult och skadat. Häll på kokande vatten så att det täcker frukten. Strö askorbinsyra och rör om. Lägg över en tallrik så att frukten hålls nere i vattnet. Låt cidern stå framme till den slutar jäsa, det tar 8-16 dagar. Sila saften genom en silduk. Mät upp saften, tag lite saft och värm den samtidigt som sockret och citronsyran löses däri, sätt sockerlösningen till resten av cidern.
Slå upp på rena flaskor men korka inte igen dem för hårt om cidern fortsätter jäsa. Förvara kallt. Servera cidern spädd med kolsyrat mineralvatten så får den trevliga bubblor.
Äppelbröd med rosmarin
Det här matbrödet med havregryn och vetekross med äpple ger ett kompakt och saftigt matbröd. 2 bröd.
1 pkt jäst
5 dl vatten
1 msk honung
1 msk salt
1 msk torkad rosmarin
1 1/2 dl vetekross
2 dl havregryn
2 dl rågmjöl
6 dl vetemjöl special och 4 dl till utbakningen
2 äpplen
Smula jästen i en bunke, värm vatten till fingervarmt. Rör ut jästen med vattnet. Tillsätt honung, salt, rosmarin, vetekross, havregryn och rågmjöl. Blanda i 6 dl vetemjöl och arbeta ihop till en lös deg. Låt degen jäsa i en timme under duk. Grovriv äpplena, häll ut resten av mjölet på bakbord. Vicka ut degen och arbeta med mjölade händer in resten av mjölet och äpplena rill en lös och kladdig deg. Forma två bröd och lägg de på plåt med bakplåtspapper. Pudra över lite mjöl och låt bröden jäsa under duk ca 40 min.
Sätt ugnen på 200 grader. Grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 50 min. Knacka på brödets undersida, det ska låta ihåligt när det är färdiggräddat. Låt brödet kallna på galler utan duk.
Det var allt... faktiskt förvånad att det inte fanns mer med äpplen. Men detta är hennes guldkorns-recept som hon samlat på sig under åren... Äpplen har hon i det mesta, och det är väl kanske mer lite på känn... så det finns inte direkt några recept på det
Kanske något som kan falla i smaken i alla fall