• Mana08

Skeppskatt?

Har kollat lite på en ras som kallas Skeppskatt. Men visst heter rasen något annat, den med en extra "tumme"?

Vissa säger/skriver att det är en missbildning på en vanlig katt bara. Men kan altså någon tala om vad rasen heter?

• Svar på tråden Skeppskatt?
  • maria 84

Skeppskatter har en extra tå men det är bara en missbildning o ingen ras, så egentligen kan alla katter va skeppskatter... Mina föräldrar har en o hon är vanlig "bonnkatt"

• bustösen

det är en missbildning, polydyktali heter den, om man avlar vidare på de dåliga linjerna föds katter med twisted legs (googla om du vill se hur äckligt det är)

• lantidyllen

Jag har 3 katter med den missbildningen, troligtvis är det inavel i dem från början.
    Jag hade en katthona med extra tå, sen fick hon tyvärr en kull kattungar innan jag lyckades få henne till vet och sterilisera. 2 av kattungarna fick den extra tån och 2 hade navelbråck när de föddes så det var helt klart inte helt okej.

Men lynnesmässigt är det supertrevliga katter, men 2 av de med extra tå måste man vara uppmärksam och klippa en klo på då och då för den kan de inte slita själva. Mina har en extra klo på tån och en mellan tån och tassen.

Alla katter är givetvis kastrerade nu och navelbråcket är opererat på den ena katten i samband med kastrering, den andra läkte det ihop själv på så det tyckte inte vet behövde opereras.

Men det är nog inget att sträva efter att vilja ha en katt med extra tå..

Svar på tråden Skeppskatt?