• balinda

vegetarisk mat för nybörjare

Vi är en familj som tänkte börja äta vegetarisk mat. Vi har tre barn och ett av barnen vill gärna pröva och vi vuxna har pratat om det innan. Jag väljer gärna vegetariskt!

Jag skulle gärna vilja ha tips på barnvänlig, lättlagad vegetarisk mat. Skriv gärna recept eller kortfattat hur man tillagar det.

• Svar på tråden vegetarisk mat för nybörjare
  • Menhir

Dottern har varit vegetarian i flera år nu så jag har viss vana...

Det är lätt att det blir mycket kolhydrater och lite protein, beroende på hur strikta ni är kan ni äta quorn eller böner o linser.

Annars gör jag ungefär samma mat som till oss - byter ut köttfärsen mot linser men kryddar likadant. Linsbiffar/bönbiffar/falafel görs snabbt av burkbönor eller kokta linser som mixas med mjöl (och ägg om man äter det) och kryddas och steks.

Beroende på barnen ålder är det mer eller mindre viktigt med vitaminstillskott. Människan är ju inte gjord för vegetarisk kost så det kräver att man läser på om barnen är i uppväxtåldern. Ett krav från min sida var att dottern äter både ägg, mjölk o fisk, dels näringsmässigt men också för att slippa laga ALL mat separat.

Jag tycker inte det är så svårt när man kommer igång, det är ungefär som all annan mat men man får byta ut köttet mot quorn eller bönor eller linser.

Lycka till!

• Ezder

Oj... Lite upptagen just nu men bokmärker tråden så att jag kan skriva mer sanare om jag hinner. Jag har varit vegan i 8 år, min man i 5 år och vår son på 18 månader äter som vi, i stort sett. Skulle kunna skriva väldigt mycket men vet inte riktigt var jag ska börja... Blev iaf glad av ditt inlägg, och lycka till!

• balinda

Ikväll gjorde jag tomatsås till henne + pasta. Ska meddela skolan imorgon. Hoppas att dom oxå är positiva till det.

Är det något speciellt varumärke som är bra? Tex burkbönor o linser?

• Menhir
    balinda skrev 2010-01-14 18:24:20 följande:
    Ikväll gjorde jag tomatsås till henne + pasta. Ska meddela skolan imorgon. Hoppas att dom oxå är positiva till det.Är det något speciellt varumärke som är bra? Tex burkbönor o linser?
    Det finns en liten kartong som är vit och grön (minns ej märket) med färdiga bönblandningar i olika smaker som är väldigt bekvämt att ha till hands. Både någon texmexkryddning och en thaikryddning bla. Smidigt att ha på pizza också.

HÄr är receptet till en stoor laddning linssoppa:
    3 dl (okokta) linser
    5 morötter i skivor
    3-4 vitlöksklyftor
    2 1/2 l buljong
    1 1/2 dl ris
    500g hackad lök
    0,5g saffran
    curry, salt peppar
    citronsaft att smaka av med

Skölj linser. Fräs lök + kryddor, tillsätt linser och buljong + morötter. Koka tills linser o morötter klara. Smaka av med citronsaften.

Det blir ca 10 port, bekvämt att ha i frysen.
    Testa med olika typer av linser, det ger olika smak.
  • balinda

soppan verkar god, ska köpa hem ingredienser.

På skolan är det ok att inte äta kött. Men om hon inte vill äta fisk krävs läkarintyg??? Äter majoriteten av vegetarianerna fisk?

• Ezder
    Menhir skrev 2010-01-14 19:08:59 följande:
    Det finns en liten kartong som är vit och grön (minns ej märket) med färdiga bönblandningar i olika smaker som är väldigt bekvämt att ha till hands. Både någon texmexkryddning och en thaikryddning bla. Smidigt att ha på pizza också. HÄr är receptet till en stoor laddning linssoppa: 3 dl (okokta) linser 5 morötter i skivor 3-4 vitlöksklyftor 2 1/2 l buljong 1 1/2 dl ris 500g hackad lök 0,5g saffran curry, salt peppar citronsaft att smaka av med Skölj linser. Fräs lök + kryddor, tillsätt linser och buljong + morötter. Koka tills linser o morötter klara. Smaka av med citronsaften. Det blir ca 10 port, bekvämt att ha i frysen. Testa med olika typer av linser, det ger olika smak.
    Knappast tio portioner... Jag brukar koka linssoppa på 6 dl linser, några potatisar och så morötter och lök och krossade tomater och kryddor och så. Det räcker till middag åt oss tre + lunch till sonen dagen efter och smörgåspålägg till frukosten en eller två dagar.
    balinda skrev 2010-01-15 10:32:06 följande:
    soppan verkar god, ska köpa hem ingredienser. På skolan är det ok att inte äta kött. Men om hon inte vill äta fisk krävs läkarintyg??? Äter majoriteten av vegetarianerna fisk?
    Vilken tråkig inställning! En person som äter fisk är INTE vegetarian... De har väl en poäng i att fisk, till skillnad från kött, mjölk och ägg, faktiskt är nyttigt. Men det betyder ju inte att man inte klarar sig utan... Hur många Svensson-köttisar äter egentligen fisk enligt rekommendationerna? Nä, det var löjligt. Hoppas ni får rätsida på det!
  • Menhir
    Ezder skrev 2010-01-15 11:32:54 följande:
    Knappast tio portioner... Jag brukar koka linssoppa på 6 dl linser, några potatisar och så morötter och lök och krossade tomater och kryddor och så. Det räcker till middag åt oss tre + lunch till sonen dagen efter och smörgåspålägg till frukosten en eller två dagar. Vilken tråkig inställning! En person som äter fisk är INTE vegetarian... De har väl en poäng i att fisk, till skillnad från kött, mjölk och ägg, faktiskt är nyttigt. Men det betyder ju inte att man inte klarar sig utan... Hur många Svensson-köttisar äter egentligen fisk enligt rekommendationerna? Nä, det var löjligt. Hoppas ni får rätsida på det!
    Hmm, en rejäl sats blir det i vilket fall och enligt receptet faktiskt 10 port.

Dotterns skola ville bara ha intyg från oss att hon fick äta vegetarisk skolmat.

Männsikan är gjord för fisk, kött och ägg (men inte ceralier och mjölk) så vad som är "nyttigt" eller inte kan diskuteras. Vi har ju samma kroppar som på stenåldern, det som skiljer väsentligt är vår fysiska aktivitet. På jägarstenåldern åt man varken bönor eller linser men levde gott ändå (förhållandevis). Den låga medelålderna beror på olyckor (och avsaknad av sjukvård) - även idag lever folk i jägarkulturer som regel friska upp i 80-90årsåldern bara de klarar sig förbi barnafödande och jägar-åldern. Inte får de diabetes, hjärtsjukdomar eller cancer heller och det trots att de äter mycket kött.
Svar på tråden vegetarisk mat för nybörjare