• Gryntroll

A-barn?

Har nu hört uttyrcket a-barn vid flera tillfällen, vad betyder det och vad är det som menas?

Jag har förstått att det är något som hänger kvar sedan 70-talet för det är oftast 40-talister som prata om det från "sin tid med småbarn"...

Ex så berättade jag för en kollega att lilla dotter sover med armarna rakt ut och fick kommentaren åhh ett riktigt  a-barn... kom mig inte för att fråga då, men nu när jag hört det på fler håll om olika barn börjar jag undra.

Så någon som vet?

• Svar på tråden A-barn?
  • jentho

Vet inte riktigt, men när sonen föddes och en del frågade hur stor han var ( 3200 och 51 lång) sade de att åh, ett A-barn.

• Puffy

Tror att ett A-barn är ett riktigt litet praktbarn Ett lyckligt, friskt, snällt, "perfekt" (vet att alla är perfekta men förstå min mening) barn.
    Har hört samma sak om min dotter, speciellt när hon är på sitt allra gulligaste humör och man talar om att hon alltid sovit hela nätterna igenom

Älskade Tuva 090617!
  • Veladis

Det är nog ett äldre begrepp än ett 70-talsbegrepp. Från tiden då man gärna delade upp folk, mätte näsor, och skallar, etc...
    Jag såg en svartvid journalfilm från femtiotalet en gång där en läkare skule utse det "allra A:igaste A-barnet" dvs det enligt honom mest friska, sunda, normalväxta och försigkommna barnet... *kräk*

• Veladis

...och, det är väl inget "fel" att vara ett A-barn - det är väl menat som enkomplimang... Men uttrycket förutsätter ju då att det fnns typ B-barn och C-barnm, och hur kul är det då att tillhöra den skaran?

• Lalalong

Urk, är allergisk mot det där..

Klara var också ett "A-barn" tydligen för att hon hade väldigt bra puls när hon var nyfödd.
    Okeej.. så för att hjärtat slog rätt så var hon "klass A" och om hjärtat haft en annan puls hade hon inte varit lika bra... eller vaddå?

Klara 060504, Lillasyster BF 100124
  • Puffy
    Veladis skrev 2010-01-14 17:38:33 följande:
    ...och, det är väl inget "fel" att vara ett A-barn - det är väl menat som enkomplimang... Men uttrycket förutsätter ju då att det fnns typ B-barn och C-barnm, och hur kul är det då att tillhöra den skaran?
    Tycker inte man behöver lägga så mycket tanke och energi på det. Är väl mest ett uttryck, och som de flesta andra uttryck så finns det ju baksidor med det om man vänder och vrider på det.

Själv tar jag det som en rolig komplimang -  den borde väl tyda på att min dotter ser lika frisk och välmående ut som hon är! Men det är jag det
    Älskade Tuva 090617!
  • Gryntroll

Där ser man, alltid lika härligt med dessa olika indelningar och att det börjar direkt vid födseln...

Med andra ord form av "komplimang" (förstå mig rätt) när de menar på att dottern skulle vara ett a-barn.

• Veladis
    Puffy skrev 2010-01-14 17:42:08 följande:
    Tycker inte man behöver lägga så mycket tanke och energi på det. Är väl mest ett uttryck, och som de flesta andra uttryck så finns det ju baksidor med det om man vänder och vrider på det. Själv tar jag det som en rolig komplimang -  den borde väl tyda på att min dotter ser lika frisk och välmående ut som hon är! Men det är jag det
    Vrida och vända kan man ju göra-men sedan har ju allt ett ursprung också. Och uttrycket A-barn har väl ett ganska tvivelsaktigt ursprung. Visst tar jag det som en komplimang, men samtidigt tycker jag inte att det är en "rolig" komplimang eller ett bra uttryck.
Svar på tråden A-barn?