Pastasås med gorgonzola...
Patsasåser är väl ok? sådana man blandar upp med vatten eller mjölk. Står att det är gorgonzolaost i bla. Är det ok?
Patsasåser är väl ok? sådana man blandar upp med vatten eller mjölk. Står att det är gorgonzolaost i bla. Är det ok?
Jag gjorde sås på riktig ädelost i helgen. har läst att allt är ok bara man kokar upp det?!
jaaadå det är lungt Upphettat så får du äta vilken ost du vill
Skall upphettas till 60 grader, om det är ost, påsar är nog ingen fara men det hettar man ju också upp.
MENAR NI DET!!!!!
Jag älskar spaghetti med ofile o ädelost o creme fraisch.
Så ni är säkra på om jag kokar upp ädelsosten o c.f så är det ingen fara ????
Kolla här så känns det bättre!
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
Jaha, då kan kan alltså inte äta ädelost eftersom det står ingenting om upphettning.
Eller?! Ursäkta om frågan låter dum
ja man kan äta ädelost om den upphettas till minst 60 grader.
Jo det står väl att det ska upphettas till 70 grader?:
Citat:
Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett.
och
Listeria monocytogenes tillhör bakteriesläktet Listeria, och kallas ibland bara listeria. Listeria är vitt spridd i naturen och kan därför lätt smitta livsmedelsanläggningar och därmed en rad olika livsmedel. Bakterien tål höga salthalter men dör i sur omgivning, till exempel ättiksinläggning. Listeria växer snabbt vid rumstemperatur men växer också vid kylskåpstemperatur. Bakterien dör normalt vid upphettning till över 70°C, men överlever frysning. Listeria ger inte ifrån sig några varningssignaler som dålig lukt eller smak. Observera att upphettning i mikrovågsugn ofta blir ojämn. Rotera därför fatet eller blanda om maten någon gång under upphettningen. Vanlig ugn är att föredra om större bitar eller satser av mat ska upphettas.
men möglet är inte heller bra om det ej upphettas.
Oki, men tycker det är lite tokigt att det inte står ngt om det på livsmedelsverkets sida råd för gravida. Står bara om att man INTE ska äta det, men står inget om upphettningen till 60 grader.... Glad blev iaf jag nu
färdiga pastasåser kan jag aldrig tänka mig att det inte skulle gå!
Listeria växer snabbt vid rumstemperatur men växer också vid kylskåpstemperatur. Bakterien dör normalt vid upphettning till över 70°C, men överlever frysning.
okidoki, där stod det, ovanför osten hehehehe
jag stirrade mig nog lite blind där sorry
Saxat från SLV:s lista för gravida:
All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.
Skriv ut och sätt upp på kylskåpet:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
Den tabellen från slv har jag alltid med mig i plånboken, bra när man är borta.