• Nenne2

Pastasås med gorgonzola...

Patsasåser är väl ok? sådana man blandar upp med vatten eller mjölk. Står att det är gorgonzolaost i bla. Är det ok?

• Svar på tråden Pastasås med gorgonzola...
  • Jenny1979

Jag gjorde sås på riktig ädelost i helgen. har läst att allt är ok bara man kokar upp det?!

• zazla

jaaadå det är lungt Upphettat så får du äta vilken ost du vill

• Läängtande

Skall upphettas till 60 grader, om det är ost, påsar är nog ingen fara men det hettar man ju också upp.

• Maroska

MENAR NI DET!!!!!
    Jag älskar spaghetti med ofile o ädelost o creme fraisch.
    Så ni är säkra på om jag kokar upp ädelsosten o c.f så är det ingen fara ????

• Maroska

Jaha, då kan kan alltså inte äta ädelost eftersom det står ingenting om upphettning.
    Eller?! Ursäkta om frågan låter dum

• Läängtande

Jo det står väl att det ska upphettas till 70 grader?:
    Citat:
    Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett.

och

Listeria monocytogenes tillhör bakteriesläktet Listeria, och kallas ibland bara listeria. Listeria är vitt spridd i naturen och kan därför lätt smitta livsmedelsanläggningar och därmed en rad olika livsmedel. Bakterien tål höga salthalter men dör i sur omgivning, till exempel ättiksinläggning. Listeria växer snabbt vid rumstemperatur men växer också vid kylskåpstemperatur. Bakterien dör normalt vid upphettning till över 70°C, men överlever frysning. Listeria ger inte ifrån sig några varningssignaler som dålig lukt eller smak. Observera att upphettning i mikrovågsugn ofta blir ojämn. Rotera därför fatet eller blanda om maten någon gång under upphettningen. Vanlig ugn är att föredra om större bitar eller satser av mat ska upphettas.

men möglet är inte heller bra om det ej upphettas.

• Maroska

Oki, men tycker det är lite tokigt att det inte står ngt om det på livsmedelsverkets sida råd för gravida. Står bara om att man INTE ska äta det, men står inget om upphettningen till 60 grader.... Glad blev iaf jag nu

• Läängtande

färdiga pastasåser kan jag aldrig tänka mig att det inte skulle gå!

• Maroska

Listeria växer snabbt vid rumstemperatur men växer också vid kylskåpstemperatur. Bakterien dör normalt vid upphettning till över 70°C, men överlever frysning.

okidoki, där stod det, ovanför osten hehehehe
    jag stirrade mig nog lite blind där sorry

• Läängtande

Den tabellen från slv har jag alltid med mig i plånboken, bra när man är borta.

Svar på tråden Pastasås med gorgonzola...