Är det farligt att steka i olivolja?
Min mor kom och sa att de blir en massa gifter när man steker i olivolja (?) Och då undrar jag självklart om de är sant?
Min mor kom och sa att de blir en massa gifter när man steker i olivolja (?) Och då undrar jag självklart om de är sant?
Njae, kanppast
Använder man kallpresad olivolja skall det inte vara nån fara vad jag har hört. Det är den varmpressdae som innehåller slaggprodukter har jag för mig.
Annars så är Italienarna farligt ute..
Jag steker i olivolja.
olivolja är bland det nyttigaste fettet man kan äta, så du kan lugnt fortsätta steka i det!
Enda anledningen till att inte steka i olivolja är att dess smak förstörs -så det är ingen ide att steka i en fin jungfruolja när man kan ta en billigare olivolja -slutresultat blir ändå den samma...
Olivolja tål inte värme likabra som rapsolja gör. Den kan bli förstörd när man värme upp den. Därför rekomenderas man att steka maten i rapsolja och ha olivolja på salladen. Då får man i sig två mycket nyttiga och bra oljor på en måltid
För att få bästa resultat vid stekning bör man faktiskt blanda lite smör/margarin med lite olja. Olivolja har en tendens att stänka mycket, men det blir inte giftigt.
Gott, då kan jag lungt steka vidare...