SusieQ: håller med, det är svårt veta hur ett barn i denna ålder " normalt" fungerar.
Hur gammal är ditt barn?
Min T HATAR trosor, det är störta problem och därefter strumpor...gillar bäst bara tjats byxor/leggis...och vill bara ha en tröja på, långarm och inget under. Ibland obehagligt på arm/hand vek om den är lite förkort, förbannad och även fotdelen om byxan är kort...förbannad där med.
Vinter är jobbigaste, hon tror hon blir mer frysen om hon har strumpor än utan...
Vi brukar leka undertiden vi klä på oss, tävling... vem som kommer först färdigt och det funkar oftas bra. Hon har alltid sovit bra på nätterna, men har svårt att förstå att det är läggdags så vi kör med klockan, när klockan ringer betyder nu ska du sova. Det funkar jättebra, om vi inte anväder klockan, då skulle hon leka ända till hon blir jääääääättetrött, sent på kvällen.
Hon har perodvis klumpig, det går upp o ner.... värst förut, krockar väggar, glömmer det finns trappa... det går bättre nu, det gäller vara beredd hela tiden. Tuftt och jobbigt men vi gör bästa vi kan.
T är med "normalt utveckling" men är tidigt på visa saker...Hon kunde pincettgrepp vid 6 mån, rita fina fyrkan och små ringar före 2 års ålder, blöjfri på natten 1½ års ålder, blöjfri på dan 2 års ålder...
Hon älskar leka med djur leksaker än dag sen hon var 1 år, man visst lekar hon andra saker men pallar inte leka själv ensam, måste jag finnas där i närheten i samma rum. Men kan leka ensam max 5 min eller om dagen har varit på topp då kan hon leka 20 min ensam.
Hon älskar mat, men det går upp o ner.. Tex, igår åt hon bra men inte idag sämre, det går som JOJO i varanna dag och kan inte sitta still, antigen står hon eller ha fötter en annan håll och nästan och hit o dit. Men titta på film kan hon sitta still men måste ha ngt att pilla på fingrana undertiden... Gosedjur eller skräpskit för att kunna pilla på ngt.
Hennes utbrott kan hon få när hon inte får och kan inte ta emot nej..hon låser i sitt utbrott och börja skrika, slås, ta sönder saker och dreglar hela mun och tröjer blir som en trasa....kan ta upp från 20 min till 1 h eller mer...berå på var vi är, hemma eller ute...Men inget ide att störa henne heller, för det gär bara värre. Låta henne vara i fred och hon vaknar ur sitt uttbrott och vill bli komma till min famn.
Kram