• ludicrous

Bajsa i blöja?

Har förstått att många barn egentligen är blöjfria, men vill ha blöja när de bajsar? Och att det är vanligare att killar gör det?

Hur länge brukar sånt hålla på?

• Svar på tråden Bajsa i blöja?
  • B80

Jag vet 5-åringar som bajsar i blöja...
    Själv har jag en son på 2 år och 7 månader. Han har kissat och bajsat i potta eller toalett sen han var 2 år. Som med allt annat så utvecklas ju barn i olika takt. Men att bajsa i blöja när man är 4-5 år, nja jag vet inte... Tror att det i vissa (många) fall kan handla om lathet hos föräldrarna, men det finns säkert dem som provat ta bort blöjan under lång tid utan resultat...?

• LovisaTilda

Min dotter är 2,5 år och är blöjfri MEN vill ha blöja när hon bajsar. Senast idag provade vi att sitta på toan (hon bajsar varje kväll efter vällingen) men det kommer inget. Tar på henne blöjan och då bajsar hon...Tror att det kan ha med hur hon sitter att göra. När hon bajsar iblöjan sitter hon på huk, på toan kan hon inte ha samma ställning...vet inte om det handlar om det men det är en tes =)
    Skulle gärna också vilja ha tips och info om varför det är så här! Har också förstått att det är ganska vanligt.

• Idun

Jag vet inte svaret på din fråga men kan berätta att vår son som är nyss fyllda frågar efter blöja när han ska bajsa. Kissa gör han på pottan om han går utan blöja, och har gjort så i mer än ett halvår. Men bajsa i pottan har han bara gjort ca 5 gånger. En anledning till det i just hans fall är att han vill gå och gömma sig. Krypa in under ett bord eller sätta sig bakom en fotölj, bakom en gardin osv. 

Men jag tar tacksamt emot tips som hjälper honom på traven. 
    Jag har prövat att muta med godis en gång. Då frågade han "är jag en hund?" Haha, så det gick bort.
  • LovisaTilda
    Idun skrev 2010-01-14 22:08:54 följande:
    Jag vet inte svaret på din fråga men kan berätta att vår son som är nyss fyllda frågar efter blöja när han ska bajsa. Kissa gör han på pottan om han går utan blöja, och har gjort så i mer än ett halvår. Men bajsa i pottan har han bara gjort ca 5 gånger. En anledning till det i just hans fall är att han vill gå och gömma sig. Krypa in under ett bord eller sätta sig bakom en fotölj, bakom en gardin osv.  Men jag tar tacksamt emot tips som hjälper honom på traven.  Jag har prövat att muta med godis en gång. Då frågade han "är jag en hund?" Haha, så det gick bort.
    Provade samma sak ikväll med dottern och hon försökte verkligen, men det kom inget. Hur gör man då? ska man ge en godis för att hon försökte eller blir det att hon får belöning för något hon faktiskt inte har gjort? Då kan hon ju komma att utnyttja det sen.
  • B80
    LovisaTilda skrev 2010-01-14 22:08:48 följande:
    Min dotter är 2,5 år och är blöjfri MEN vill ha blöja när hon bajsar. Senast idag provade vi att sitta på toan (hon bajsar varje kväll efter vällingen) men det kommer inget. Tar på henne blöjan och då bajsar hon...Tror att det kan ha med hur hon sitter att göra. När hon bajsar iblöjan sitter hon på huk, på toan kan hon inte ha samma ställning...vet inte om det handlar om det men det är en tes =) Skulle gärna också vilja ha tips och info om varför det är så här! Har också förstått att det är ganska vanligt.
    Har ni nån potta? Kanske hon hellre bajsar i den än i toan? Då kan hon ju huka sig...
    Idun skrev 2010-01-14 22:08:54 följande:
    Jag vet inte svaret på din fråga men kan berätta att vår son som är nyss fyllda frågar efter blöja när han ska bajsa. Kissa gör han på pottan om han går utan blöja, och har gjort så i mer än ett halvår. Men bajsa i pottan har han bara gjort ca 5 gånger. En anledning till det i just hans fall är att han vill gå och gömma sig. Krypa in under ett bord eller sätta sig bakom en fotölj, bakom en gardin osv.  Men jag tar tacksamt emot tips som hjälper honom på traven.  Jag har prövat att muta med godis en gång. Då frågade han "är jag en hund?" Haha, så det gick bort.
    Det verkar som att han vill vara ifred när han bajsar. Kanske det funkar om han får gå själv på toan? Han är ju 3 så det borde han klara.

Min son slutade som sagt med blöja när han var 2. I början fick vi hjälpa han på pottan (om han ska kissa/bajsa i toan så behöver han hjälp att komma upp, han är rätt kort) men sen i höstas går han själv.
  • LovisaTilda
    B80 skrev 2010-01-14 22:27:08 följande:
    Har ni nån potta? Kanske hon hellre bajsar i den än i toan? Då kan hon ju huka sig... Det verkar som att han vill vara ifred när han bajsar. Kanske det funkar om han får gå själv på toan? Han är ju 3 så det borde han klara.Min son slutade som sagt med blöja när han var 2. I början fick vi hjälpa han på pottan (om han ska kissa/bajsa i toan så behöver han hjälp att komma upp, han är rätt kort) men sen i höstas går han själv.
    Jo det har vi men den vill hon tyvärr inte sitta på..."ja stor tjej mamma, ja inte sitta pottan Tilda sitta pottan (Tilda är lillsyrran på 10 mån). Ungefär så låter det när jag visar  henne den...konstigt nog tycker hon det är mer ok med blöja...

Hon vill också gå undan när hon ska bajsa, jag har provat att lämna henne själv på toan och hon sitter där en stund men det kommer inget.

Tack för tipsen iaf!
Svar på tråden Bajsa i blöja?