• Fyra är vi

arbetsintervju

Har precis tagit examen från en universitetsutbildning och är nu i full gång med att söka jobb. Idag blev jag kallad till en arbetsintervju som skall äga rum imorgon. JÄTTE KUL men kom precis på att jag bör väl ha med mig vissa dokument? Typ betyg och anställningsbevis från tidigare arbetsplatser, eller? Nu till problemet: jag har verkligen INGEN koll på vart jag har mina gamla arbetsgivarintyg, har letat igenom hela huset utan att hitta dom (slarvigt, jag vet). Då tänkte jag iaf att jag kunde skriva ut mina betyg från min utbildning (har ej fått examensbeviset än) MEN då har min skrivare pajjat (jag blir galen)

Nu sitter jag här helt panikslagen, jag är verkligen JÄTTE intresserad av jobbet och jag vill verkligen göra ett så gott intryck som möjligt. Gör  jag bort mig helt om jag kommer utan dessa handlingar? Hur har ni gjort? Har ni haft med er dessa dokument när ni varit på anställningsintervju?

Vad bör man förövrigt tänka på vid en intervju?

Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få, har aldrig varit på en anstäälningsintervju tidigare!!!!

• Svar på tråden arbetsintervju
  • Fannyy

Har du aldrig varit  på en anställningsintervju tidigare?. Du skrev ju att du inte hittar dina arbetsgivarintyg. Då måste du ju ha varit på intervju där du har jobbat eller?.

• Annika1981

Grattis till intervjun. :) Jag har aldrig visat upp arbetsgivarintyg från tidigare arbetsplaster på en intervju, de har heller aldrig frågat. Jag har inte haft en tanke på att man kanske borde ta med dem heller. :S Betygen från din utbildning är dock bra att ha med. Om du inte får ut dem så var ärlig imorgon och säg som det är, att skrivan ej fungerade samt att du gärna kommer in och lämnar dem senare under dagen eller dagen efter alt. mailar de.

• Fyra är vi

Nej har aldrig tidigare varit påp arbetsintervju! Fick jobb direkt efter gymnasiet på ett tidigare sommarjobb. Senare jobb har jag fått via kontakter.

Oki Annika: skönt att höra att du inte haft med dom!

• Annika1981

Fundera också igenom tänkbara frågor de kan tänkas ställa och fundera ut svar på dem. T ex vilka är dina styrkor? Vilka är dina svagheter? På sista frågan kanske du ska fundera ut ett svar som kan vara negativt men också till en fördel för din arbetsgivare... Då de ställer frågor så ta dig också tid att fundera ut ett bra svar. Du måste inte komma med ett svar genast, tänk några sekunder. Förstår du inte frågan de ställde, be de förklara vad de menar. Du kan också börja intervjun med att säga att du är nervös eftersom du är mycket intresserad av tjänsten.

• Anatha

Jag har aldrig tagit med mig något och det har gått bra varje gång. Någon gång har de efterfrågat något men den gången frågade de om mina betyg när jag nyss flyttat och jag berättade som det var att de låg hemma hos mina föräldrar på vinden och att det skulle ta några dagar att få fram dem. Jag fick jobbet ändå.

• Annika1981

Som svar på frågan vilka dina svagheter är skulle man kunna svara: Jag vill så mycket att jag ibland tar på mig för mycket ansvar/arbetsuppgifter, men samtidigt fullföljer jag också det jag tagit på mig.

• Alemonia

Jag har varit på en del intervjuer och ofta säger de när de kallar om de vill att man ska ha med betyg och intyg.
    Något annat att tänka på är att klä dig propert och gärna enligt företagets "dresscode" om du vet eller anar den.

• astalacasta

Om de inte har bett dig ta med intyg och betyg så är det brukliga att man inte har med dem till intervjun.

Du kan fråga i slutet av intervjun om de behöver någon ytterligare information av dig, tex intyg eller referenser, och om de vill det erbjuda dig att skicka dem direkt.

• korfu08

Jag har alltid haft betygskopior från jobb och de vill hellre ha dem än betygen från skolan i mitt fall, så de värderar de högt och man skall alltid kräva att få ett betyg från den arbetsplats man arbetat på och de är skyldiga att skriva ett betyg/intyg enl facket.

Håller med Alemonia, att du bör tänka på att klä dig någorlunda propert.

Lycka till på intervjun och kom i håg att de kan fråga om referenser så de kan vara bra att kolla upp med dem man vill ha som referenser innan, att det är ok för dem att vara det.

• Majas mamma

Jag har alltid med mig kopior på betyg från mina utbildningar, referensbrev samt ett dataskrivet ark där jag har skrivit ned de referenser som jag vill använda. Jag har aldrig varit med om att någon har frågat efter arbetsgivarintyg, det är väl ett papper som mest A-kassan är intresserad av.

Sen brukar jag även förbredea mig genom att fundera igenom svar till de vanligaste anställningsintervju-frågorna (som snabbt går att googla fram).

• Anatha
    korfu08 skrev 2010-01-14 21:12:11 följande:
    Lycka till på intervjun och kom i håg att de kan fråga om referenser så de kan vara bra att kolla upp med dem man vill ha som referenser innan, att det är ok för dem att vara det.
    Jag skulle aldrig störa mina referenser på ett så tidigt stadie. Ska de ha referenser så ska jag ha gått vidare och vara på deras shortlist. När de frågar så säger man bara att man återkommer med dem när man har vidtalat referenserna. Referenser ska man vara rädd om.
Svar på tråden arbetsintervju