• JoWiAn

skendräktig hund HJÄLP

Min hund är skendräktig. Hon plockar fjärrkontroller, leksaksmat och skor som hon sen har som sina valpar. hon har mjölk i brösten oxå.

Hur gör jag för att bäst hjälpa henne? Ska jag låta henne ha sina "valpar" eller ska jag ta dom från henne?

Andra bra tips för att underlätta?

• Svar på tråden skendräktig hund HJÄLP
  • GreatMaffian

På vissa hundar räcker det med att sänka lite på matportionerna & MER promenader.. Andra hjälper de inte på (har själv haft samma problem med min GD) Däremot kan du ju ringa veterinär så de skriver ut recept till din hund, det heter galastop & ska motverka & lindra skendräktigheten..

• JoWiAn

tack.. Hon äter knappt..... bara ligger med sina "valpar" o går o pipper hela tiden.

• GreatMaffian

Försök få med henne ut.. men jag tycker du ska ändå ringa veterinären & be om galastop, brukar ta ett par dagar sen "glömmer" de... Tror en sådan där flaska ligger på 300-400:-

Vi hade samma med vår GD men galastopet vart för dyrt i längden, Man ger beroende på hur mycket hunden väger & vår GD väger 85 kg, detta betydde att vi fick beställa ett x antal flaskor varje gång (haha tömde nästan alla apotek i hela Linköping som hade det) , vilket kostasde oss nästan 1500:- för hennes skendräktighet..
    Så vi gjorde det bästa, vi kastrerade henne helt, nu löper hon inte längre, Helt underbart ;)

Men jag förstår dig, det ÄR en plåga!

• JoWiAn

Vår lilla My väger ju bara 11 kg. Ska minsann ringa dit imorgon. Tack för hjälpen.

• hmcc

Kastrera så slipper hon eländet.

• ModestyB

Du ska låta henne ha sina valpar! För henne är det "skarpt läge", så behandla henne som om hon faktiskt vore valpmamma och acceptera om hon heller inte vill låta dig ta undan prylarna (läs:valparna) eller o hon drar sig undan...

Om din tik ofta drabbas av skendräktighet är det nog en god ide´att kastrera. Det finns läkemedel att sätta in om du uppsöker en veterinär.

En tik är dräktig 63 dagar. För de flesta tikar släpper det mycket snabbt, nästan som magi efter att dessa dagar har passerat, men 63 dagar är lång tid att ha en skendräktig hund...

• ModestyB
    Joico skrev 2010-01-15 00:11:30 följande:
    tinyurl.com/yggynys
    Kan ju säga att det första jag kollade var Agrias tips och det var ganska förlegad syn på skendräktghet (och hundar i stort?) som mötte mig där...
  • JoWiAn

Min hund är som vanligt till ungefär när hon skulle haft valpar om vi parat henne. Alltså blir hon konstig efter de 63 dgarna.

Ja det är mest de man undrar, om man ska låta henne ha "valparna" eller inte.

Funderat på att para henne därför inte kastrerat henne. Men som hos människan vill man vänta på rätt läge.

• hmcc
    Koviktare skrev 2010-01-16 06:50:11 följande:
    Min hund är som vanligt till ungefär när hon skulle haft valpar om vi parat henne. Alltså blir hon konstig efter de 63 dgarna. Ja det är mest de man undrar, om man ska låta henne ha "valparna" eller inte.Funderat på att para henne därför inte kastrerat henne. Men som hos människan vill man vänta på rätt läge.
    Jag tror man ska låta dom vara.

Jag skulle tycka att det skulle kännas konstigt att tvinga ut dom och motionera mera och ge mindre mat när dom egentligen går igenom nåt naturligt som skendräktighet.

Nu är inte mina 3 tikar tillräckligt meriterade (en har också fel färg) nog för att bli parade så jag kastrerar dom redan första året så slipper både dom och jag gå igenom det.
  • Callina

Min tik blev väldigt skendräktig sist hon löpte. Hon blev dessutom deprimerad och ville ligga i knät precis hela tiden men även där låg hon och såg olycklig ut. Vi fick avbryta skendräkigheten med medicin.

Idag började hon löpa igen och om hon blir lika skendräkt igen så ska vi kastrera henne. Hon fick dessutom infektion sist hon löpte och tydligen är det återkommande om det väl har börjat.. Tycker så synd om henne när hon blir olycklig.

Hon beter sig allmänt konstigt under löp också, idag åt hon upp mitt mellanmål (keso, rivet äpple och kanel i en skål) på soffbordet, någon hon ALDRIG skulle göra i vanliga fall..

• hmcc
    Callina skrev 2010-01-16 17:04:22 följande:
    Min tik blev väldigt skendräktig sist hon löpte. Hon blev dessutom deprimerad och ville ligga i knät precis hela tiden men även där låg hon och såg olycklig ut. Vi fick avbryta skendräkigheten med medicin. Idag började hon löpa igen och om hon blir lika skendräkt igen så ska vi kastrera henne. Hon fick dessutom infektion sist hon löpte och tydligen är det återkommande om det väl har börjat.. Tycker så synd om henne när hon blir olycklig. Hon beter sig allmänt konstigt under löp också, idag åt hon upp mitt mellanmål (keso, rivet äpple och kanel i en skål) på soffbordet, någon hon ALDRIG skulle göra i vanliga fall..
    ...varför väntar ni ett löp till innan ni kastrerar?

Det lär inte bli bli bättre.
  • Callina
    hmcc skrev 2010-01-16 17:45:30 följande:
    ...varför väntar ni ett löp till innan ni kastrerar?Det lär inte bli bli bättre.
    Därför att hon började löpa dag 2 jag ägde henne, hon var då 3 år. Anledningen till att vi väntat på detta löp är för att se om det blir likadant denna gång eller om hon även var påverkad av att byta hem och miljö osv så att allt blev värre.

Förra ägaren säger/påstår att hon aldrig har haft dessa problem tidigare. 

Jag gör inget ingrepp på henne i onödan. Men som sagt, blir det samma problem för henne denna gång så ska vi, som jag skrev, kastrera henne innan nästa löp så att hon slipper detta.
  • sofia 1985

hon ska avledas från sina "valpar" tex långa promenader med spring i skogen eller vad hon nu gillar extra mycke, gör det hon tycker om och blanda in lite hjärngympa i leken så som sök eller liknande. Om hon inte glömmer bort sina "valpar" inom någon dag så måste hon till en vet, dom mår absolut inte bra av att vara skendräktiga en längre period, det finns hjälp hos vetrineren, tror det är någon hormon spruta dom får kommer ej ihår. Har haft två hundar som varit det och ena gången räckte det med att avleda henne och ta bort "valpen så fort som möjligt.
    Hoppas det löser sig.

• Callina
    sofia 1985 skrev 2010-01-18 09:52:52 följande:
    hon ska avledas från sina "valpar" tex långa promenader med spring i skogen eller vad hon nu gillar extra mycke, gör det hon tycker om och blanda in lite hjärngympa i leken så som sök eller liknande. Om hon inte glömmer bort sina "valpar" inom någon dag så måste hon till en vet, dom mår absolut inte bra av att vara skendräktiga en längre period, det finns hjälp hos vetrineren, tror det är någon hormon spruta dom får kommer ej ihår. Har haft två hundar som varit det och ena gången räckte det med att avleda henne och ta bort "valpen så fort som möjligt.Hoppas det löser sig.
    Man får medicin som är flytande, man droppar det i en liten godbit eller ger direkt i munnen. Vår vovve tyckte om det så det var väldigt smidigt.
Svar på tråden skendräktig hund HJÄLP