• Flizan30

Barnkalas mat eller bara tårta?

Jag skall ha kalas för min dotter som fyller fyra. Funderar på om man behöver mat som korv med bröd (mat och mat Eller om det räcker med tårta och kakor eller maränsgsviss eller liknande? Hur har ni gjort på era barns kalas? kalaset är under två timmar mellan 13-15.

• Svar på tråden Barnkalas mat eller bara tårta?
  • pigglet

Då hade jag bara haft fika.

Ibland har vi haft ett lite tidigare kalas, kanske lite längre också. Då har vi haft korv. Men mitt på dagen förväntar sig nog ingen annat än go´fika.

Beror ju också lite på hur man ställer sig till sötsaker. I en familj där man inte serverar sådant, så blir nog mat-alternativet mer naturligt.

• Fotavtryck

absolut mat. Eftersom du har valt den tiden så tar nog alla föräldrar förgivet att det är mat.

Så korv med bröd eller pankakor med frukt sylg o grädde.

Sedan lite glass o bananer till efterrätt.

• bomman

Vi förbereder också för 4 år kalas!

Jag skulle nog tänkt att eftersom det är den tiden så blir det nog fika och INTE mat. Iaf i vår familj så äter vi runt halv 12. Och när alla kommit, även de som är sena, så är nog kl 13.30 innan det är dags att fika/äta.

Vi har kalas 14- 15. Vi ska bjuda på frallor först och sedan tårta.

• Fotavtryck
    bomman skrev 2010-01-14 21:39:06 följande:
    Vi förbereder också för 4 år kalas!Jag skulle nog tänkt att eftersom det är den tiden så blir det nog fika och INTE mat. Iaf i vår familj så äter vi runt halv 12. Och när alla kommit, även de som är sena, så är nog kl 13.30 innan det är dags att fika/äta.Vi har kalas 14- 15. Vi ska bjuda på frallor först och sedan tårta.
    13 är inte mat tid.
    Men frallor kl 14 räknas inte som mat?!

Oj så olika.

I vår krets skulle kl 14 säga endast kakor o saft eller galss o liknande. Men kalas kl 13 helt klart mat.

Kanske ska förtydliga vad man menar i inbjudan.
  • Mary66

Vi hade kalas igår för 5-åringen mellan 13-15 för då tog vi för givet att de flesta ätit lunch. Vi hade bara glass, maränger och chokladsås och sen fiskdamm med godis. Alla verkade nöjda - de var mer intresserade av att leka med varann.

• Trulis78

Jag tycker det är ok med bara fika på kalas den tiden. vid kalas som börjar vid elva-tolv hade jag dock förväntat mig någon enkel mat (typ korv med bröd) till barnen. Vi har helt enkelt skrivit på inbjudan vad vi tänkt bjuda på när vi haft kalas.

• korfu08

Vi har bara tårta eller glass och fika och sen fri lek och fiskdamm, det räcker tror jag. Det är leka som min dotter vill och ha fiskdamm, tror de blir uttråkade om man skall äta en massa och det tar så mycket tid. Kalaset är bara 2 tim och hon fyller fyra år, tror det räcker. Man kan göra det lite mer med mat när de blir äldre. Men man gör som man känner själv är bäst.

• Begga

Kan starkt rekomendera popcorn !  På min son 4 års kalas hade jag fika (tårta, muffins etc) som alla barnen småpetade i.  Senn lekte de, det var fiskdamm och lekt vidare.  I slutet bjöd vi på popcorn och de blev lyriska.  Omtalat efteråt :)

• Limbo

Jag har lite tips. Korv med bröd eller nånting mättande kan ju vara bra.
    Jag gjorde som så att jag tog 2 stora meloner och satte hundratals tandpetare på dem.
    På tandpetarna satte jag massa köttbullar,korvbitad,gurkor,körsbärstomater, vindruvor och sånt. Lite blandat, roligt mättande. :))

What would happen if Pinocchio said My nose will now grow?
  • Ann R

Vi har alltid mat på barnkalasen. Barnet som firas får välja vad det ska bjudas på, senast blev det spaghetti och köttbullar. Vi brukar göra marängsviss i en långpanna som kylts ner rejält innan för att inte glassen ska smälta direkt och det går fint att sätta ljus på den så den ger tårtstämning . Vi har serverat mat oavsett om kalaset startat 12, 13 eller 14.

mamma till Agnes 050704 och Alma 030127
  • bengke

Huvudsaken är att det framgår tydligt av inbjudan! Vi brukar köra enbart fika för det mesta, tiden 13-15 skulle jag säga var en typisk fikatid.

• Friterad

Om jag bjöd till kalas mellan 13-15 hade jag nog antagit att barnen ätit lunch hemma och bjudit på fika vid 14-tiden. Hade dock skrivit med i inbjudan att det bjuds just på fika, så att det inte kommer en skara vrålhungriga 4-åringar och kräver hamburgare ;).

• leyley

Sonen var på kalas förra helgen, kl 12-14. När man kom fick man korv med bröd och sen fick de glass.

♥ Vilde William är min älskis♥ willinda.blogg.se
  • Heldiggrisen

Hm, jag hade aldrig tagit för givet att det var mat på kalas oavsett vilken tid kalaset är. Och jag har verkligen aldrig heller tänkt att just tiden för kalaset ska ha något med vad vi serverar. Äter verkligen alla i Sverige lunch kl 12? Konstigt.

När det är sagt så har vi bara bjudit på fika på sonens kalas, och mer än det hade vi nästan inte hunnit. De två timmarna bara flyr iväg.

• Maggiepuh

Vi har alltid haft någon lättare tilltugg ex korv med bröd innan fikat kommer fram då det är många släktingar som kör från danmark för att fira sonen.

• frk Carlsson

Kl 13-15 för en fyraåring. Då hade jag bara kört fika - förutsätter att man äter lunch hemma innan man kommer på ett kalas. Popcorn, som nån nämnde, är ju också ett alternativ, det kan man plocka fram sen när de lekt ett tag. Eller grönsaksstavar med dip om man tror att dom gillar det.

Funderade faktiskt själv på om jag skulle ha korv och bröd när min tjej fyller 4 i maj, men sen tänkte jag att det kanske är mer äldre barn som har sånt? Är de 4 ser de nog fram emot glass, maränger etc. Iofs är ju "pannkakstårta" en liten kompromiss om man känner att man nödvändigtvis vill bjuda på ngt mer matigt...

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
Svar på tråden Barnkalas mat eller bara tårta?