• Katarinaplus

Amningsförbud på NK inredning

Är det någon mer än mig som har blivit avspisad från en butik för att man var tvungen att amma? Jag var på NK inredning häromdagen. Det fanns inga andra kunder i butiken än mig, men jag blev ombedd att gå för att jag inte passade in i soffans image. 70 000 kronors soffor är inte till för småbarnsföräldrar fick jag veta. Jag blev ombedd att gå därifrån omedelbart, fick inte ens fem minuter som jag hade behövt eftersom det handlade om en kris. Är detta vanligt? Jag försöker alltid vara mycket diskret med amningen för att inte väcka anstöt hos andra. Under snart ett år har det alltid gått bra det var därför jag blev så förvånad. Jag har både fått amma i mycket exklusivare butiker än NK inredning och utomlands bland annat i Frankrike som är ett mycket mer konservativt land. Har jag bara haft tur att folk varit vänliga eller var detta en ovanligt ovänlig butik?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 23:18
    Med andra ord har jag haft tur att folk alltid varit vänliga. Det har aldrig hänt någon olycka och jag tar alltid ansvar för det som mitt barn gör. Om det skulle innebära att köpa hem en ful soffa.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 00:34
    Det är verkligen intressant att läsa alla inlägg! Innan jag fick barn var jag orolig för hur dömande andra skulle vara gällande offentlig amning. Jag ville helamma och alltså skulle det finnas tillfällen då jag var tvungen att amma utanför hemmet. Under alla månader som har gått har jag blivit överraskad av folks vänlighet och tillmötesgående. Inte nog att det har varit ok att amma i t ex butiker, så har personal frågat mig om de kan hjälpa till och äldre damer som har fram och sagt hur gulligt det ser ut. Oron har bytts ut till att jag känner mig bekväm i att amma. Självklart är det viktigt att jag visar hänsyn tillbaka mot omgivningen. Jag brukar använda sjal för att vara diskret, inte sätta mig där jag exponeras för mycket, inte vara på en plats där jag stör eller är i vägen.

Kris eller inte, det är lätt att vara efterklok. Jag såg ett blodsockerfall lite väl sent och för att undvika en mycket ledsen bebis reagerade jag med ryggmärgen. Jag hade fruktpuré i väskan men det kan ge fläckar så jag valde amningen. Rätt eller fel, så är NK normalt en mycket vänlig plats med fantastisk personal. Därför blev jag så paff. Min undran var om jag hade fått samman tillsägelse om jag hade varit en man i 50-årsålderna mycket, mycket pomada i håret eller en moderiktigt kvinna utan barn i trendiga jeans som färgar av sig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 12:28
    Jo, jag var faktiskt på väg att titta på en sak som jag skulle köpa. Jag felberäknade tyvärr tiden då mitt barn skulle behöva få mat. Trodde att jag hade en halvtimme till och då skulle vi ha hunnit hem. Det är under föräldraledigheten som jag är hemma och har haft tid att tänka på att förändra inredningen. Jag har alltid sett utställningsmöbler som en del av marknadsföringen. De är till för att tittas men också för att kännas på. Ibland har jag köpt saker spontant efter att ha upptäckt dem i en butik. Men uppenbart har jag haft fel. Lovar härmed att jag aldrig ska provsitta, med eller utan barn, i fler soffor innan jag har bestämt att köpa dem.

Att jag blev så pass irriterad över händelsen att jag valde att beskriva den i forumet, var inte att jag skulle vid nästa tillfälle bli hänvisad till amningsrummet (som jag inte kände till) eller dylikt. Det hade jag självklart respekterat. Utan att jag inte vid detta tillfälle fick avsluta amningen på ett värdigt sätt utan mer eller mindre blev utslängd från butiken. Min fråga till forumet var om ni någonsin varit med om att bli ombedda att gå ifrån en butik?

De tankar som har väckts efter att jag läst några av inläggen i forumet är att jag också missbedömt acceptansen för amning. För mig är amningen något naturligt och vackert. Jag jämför inte det med andra naturliga saker som till exempel toalettbesök ? där det finns klart avgränsade områden och där det självklart inte är tolererat att exponera sig själv. Jag har läst det andra inlägget om var man ska amma i Stockholm och det är ju bara amningsrum som gäller (vilka är i sig underbara inrättningar). Ingen nämner vestibuler på museer eller liknande mer offentliga utrymmen. Tvärtom verkar amningen väcka anstöt hos vissa. Avskilda platser är viktiga för att barnet ska få matro och därför är amningsrum bra, men inte för att man skäms för att man ammar. Eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 16:40
    Tack för alla intressanta svar! Jag märker helt enkelt att jag har haft mycket tur under mitt första år. Nu håller jag på att försöka vänja av mitt barn vid amning så det blir inget stort problem för framtiden. Jag tycker att det är vackert, nyttigt och oerhört praktiskt med amning. Jag hoppas därför att alla här har samma tur att träffa förstående och gulliga människor. Denna incident har varit det enda undantaget och kanske får jag lära mig att det kommer att finnas ställen som exkluderar småbarnsföräldrar från sin kundkrets. Som tur finns det många andra ställen som gärna vill att jag spenderar mina pengar på deras saker istället. Så visst jag kan leva med detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 22:58
    Bara så att det inte blir fel! NK-personal som jag har mött är normalt genomtrevlig och omtänksam. Mindre butiker är besvärliga att komma in i med barnvagn och strosa runt i sin egen takt. En större butik med vänlig personal är enklare att handla på. Därför har NK (förutom då NK inredning) känts som en oas under detta år.
  • Svar på tråden Amningsförbud på NK inredning
  • AngelOfHarlem

Det finns väl fik och annat på NK som du kunde gått till? De kanske var oroliga eftersom bebisar ibland kräks efter/ under amning. Jag hade också bett dig gå. Sofforna är utställningsexemplar, inte något man sitter och ammar i.

• BymBym

Håller med föregående talare. Lite olämpligt att sätta sig i utställningssoffor tycker jag. Förstår butikspersonalen och tycker inte det behöver vara en ovänlig butik för det.

• j 3 n N y

Det finns ett alldeles nytt amningsrum på nk, helt gratis och superfräscht! De hade ju kunnat informera dig om det på ett trevligt sätt istället förstås.

• Lorina

Tycker det var oförskämt. Jag amma mitt i en ICA butik, hitta inget annat ställe att sitta på, är det kris så är det. Skitsnack att så dyra soffor inte är till för en barnfamilj, vår kosta bara 35 tusen och vi har 5 barn och det går hur bra som helst, det är hel och ren utan problem, fast vi har haft spybarn. Tyckte väl att TS kunde fått ammat klart det var ju kris!!

5 barns mamma!!
  • hönaböna

och om barnet snart är ett år så kan det väl inte ha varit såå mycket kris?

jag vet
  • Sevillana

Var ligger amningsrummet? Känner mig snart redo för en tur in till city men har lite ångest för var/hur jag ska amma. Rummet på NK skulle ju lösa problemet.

I övrigt håller jag med de ovan att man kan nog inte förvänta sig att kunna amma i utställningsexemplar av möbler.

• Namnam

Håller med föregående talare

Om det var NK i stockholm så har de ett amningsrum om jag inte miss minner mig vid toaletterna

• annasthlm

Håller med föregående, själv hade jag inte ens kommit på tanken att amma inne i en butik över huvud taget!! För övrigt har NK ett mycket fint och trevligt ammningsrum högst uppe bredvid cafét. Gå dit nästa gång!

• Fotavtryck

hade det varit min butik så hade jag nog oxå bett dig att gån någon annan stans.
    Fatta om det skulle komma fläckar på den! om bebisen plötsligt kräktes eller nått.

visst Ica är väl ändå en helt annan sak! Kanske inte så trevligt vid matvaror o så, men det brukar ju finnas små fällbara stolar som man kan sitta på.

• straw2008

Hade aldrig kommitpå tanken att sätta mig o amma i en soffa somärtill salu.

Ska affärer alltid ta hänsyn till att det är kris för dig ? Din amning är väl ditt ansvar?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Amningsförbud på NK inredning