• Anonym (Skuldsatt!)

Hur mycket är MYCKET i CSN-skuld?

Den här frågan är ju jättedum, så jag vill vara anonym! Jag undrar helt enkelt hur mycket som räknas som mycket i CSN-skuld? Hur mycket BRUKAR folk ha om de tagit lån sedan de började sina utbildningar (tänker minst kandidatsexamen nu, men ni med magister får gärna skriva också)?

Jag kan liksom inte riktigt placera mig på kartan om hur skuldsatt jag egentligen är, eller om jag är "normalt" skuldsatt i CSN-mått mätt...

Har inga vänner att fråga heller, eftersom många av dem inte har avslutat sina studier/inte studerat överhuvudtaget.

• Svar på tråden Hur mycket är MYCKET i CSN-skuld?
  • Anonym

Det är nog ganska individuellt, men jag tycker min skuld är enorm, jag har just nu saldo på 130 000, och då har jag betalt av massor tycker jag.. :P

• Sencha

Mycket måste väl vara om du tagit fullt lån maximal tid - eller t.o.m. fått dispens för några extra terminer?
    Vet inte exakt vad som gäller numera, men 12 terminer med fullt studielån var max förr i alla fall (som sagt var, man kunde söka dispens också), så det borde väl räknas som mycket...?

Hur mycket det innebär i pengar vet jag inte. Det beror ju också på när (belopp), vilka räntenivåerna varit och hur mycket man tjänat/haft möjlighet att betala av.

0401 & 0807
  • Anonym

Jag har pluggat kandidat plus att jag tog tilläggslån, eftersom jag jobbat innan. har en skuld på drygt 200 000

• Sencha
    Anonym skrev 2010-01-15 09:36:04 följande:
    Det är nog ganska individuellt, men jag tycker min skuld är enorm, jag har just nu saldo på 130 000, och då har jag betalt av massor tycker jag.. :P
    Det tycker jag INTE låter mycket
    0401 & 0807
  • Anonym

Jag läser på högskolan, utbildningen är 3,5 år och jag har fullt lån (dock inte dom tilläggslån som finns att få). Nu vet jag inte hur mycket det blir i slutändan om jag har fullt lån hela tiden.. Men ska försöka att dra ner på lånet så småningom..

Hur många år har du studerat?

• Anonym (Skuldsatt!)

Haha men Gud, det där var ju bara fickpengar serru Jag har precis blivit klar med min utbildning och har 324 000 i skuld! Har alltså inte börjat betalat av än. Men jag studerade ett år utomlands där jag tog lån för studieavgift, boende etc...

Det är nog lite därför jag undrar. Vad "brukar" man ha när man är klar med en kandidatsexamen?

• Anonym (Skuldsatt!)

Oj, mitt svar var till första Anonym som hade en skuld på 130 000.

Hm få se nu... jag har tagit lån för fyra års heltidsstudier tror jag.

• Anonym (m)

Har en magister och har en skuld på 150 000.

• Anonym (sanna)

Jag har 212 000 kvar på min skuld nu och min sambo har drygt 300 000 kvar.
    Då har han fördelen att ha det gamla lånet som skrivs av medan jag har det nya som ska vara klart om 23 år.
    Runt 200 000 tror jag är normalt sedan utöver det har man läst länge eller som du utomlands.

• Anonym (130 000)

Jag har studerat fyra år, men jag har jobbat lite också, tyckte jag hade massor i skuld, men skönt o höra att man "bara" har fickpengar då.. {#lang_emotions_money_mouth}

Nej men skämt åsido, jag har en vän som har ett lån på snart 400 000 och han är inte ens klar än! Stackarn, han kommer aldrig kunna betala av det.. :)

Svar på tråden Hur mycket är MYCKET i CSN-skuld?