• Anonym (orolig)

min man blev misshandlad som barn

HEJ . jag och min sambo har en del relations bekymmer , som vi försökt bearbeta nu i 7 år , jag har nyu gått vidare till en familje rådgivare , fick en del svar där , men vill kolla om du kan ge mig ngt svar oxå. min sambos pappa lämnade honom o mamman när han bara va ett år gammal , mamman skaffade ny man som seda slog båda två , min sambo fick hemskt mycket stryk o fick se sin mamma få stryk oxå. hur kan detta ha påverkat honom i vuxen ålder ? han är inte våldsam utan mer inåtvänd , han har svårt för kropps kontakt , sex o är ganka blyg för människor han inte känner . jag vill sätta mig in i hans situation mer ..

mvh

orolig

• Svar på tråden min man blev misshandlad som barn
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Din sambos har mycket svåra barndomsupplevelser att förhålla sig till. Du beskriver väldigt allvarliga trauman i hans nära relationer under uppväxten. När man som barn lever i en sådan extremt besvärlig situation måste man hitta stragegier för att överleva. Det gör alla barn. Hur dessa stratergier ser ut för din sambo kan jag inte säga någonting om. Det viktiga är att han är medveten om att hans erfarenheter som barn har format hans personlighet. Det kan få olika konsekvenser, som t ex svårigheter att lita på andra människor, en dålig självbild, svårigheter med känslor, svårigheter med närhet mm. Din sambo behöver hjälp att bearbeta sina upplevelser av en utomstående professionell person, antingen i egenterapi eller i en djupare parterapi. Det är viktigt att han känner sig trygg med den person han/ni väljer. Han kanske behöver hjälp att inte skuldbelägga sig själv utan i stället förstå hur saker och ting hänger ihop. Då kommer han att känna sig mer fri. Alla hans resurser som person behöver också belysas.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden min man blev misshandlad som barn