• Aurora82

Kattallergi, begagnad barnvagn från ej kattfritt hem

Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet och kunskap om pälsdjursallergi....

Jag har en treåring med massor av födoämnesallergier och även allergisk mot katt. Vi brukar dock kunna hälsa på hos folk som har katt utan problem, om han inte håller på och kelar med dem för mycket för då nyser han och ögonen blir röda. De sista gångerna innan vi hälsat på morfar så har han fått aerius i förebyggande syfte efter råd från allergologen.

Jag väntar nu barn på nytt  och vi har chansen att köpa en jättefin begagnad barnvagn... men ägaren har katt. Hon säger att katterna har inte fått vara i vagnen, hon skulle själv inte gillat det...

Men jag är lite orolig... jag kommer ju köpa helt nya mjukliftar, oavsett katt el inte, men vagnen kommer ju stå i hallen. Tror ni det kan bli problem för min son? Går det att tvätta ur, dammsuga vagnen så att det är väldigt lite kattspår kvar?

Snälla hjälp! :)
  • Svar på tråden Kattallergi, begagnad barnvagn från ej kattfritt hem
  • Birgitta2

Varför inte låna hem vagnen några dagar och se hur sonen tar det hela?

• Willes Mamma 08
    Birgitta2 skrev 2010-01-15 10:09:43 följande:
    Varför inte låna hem vagnen några dagar och se hur sonen tar det hela?
    Bra tips=)

Är själv pälsdjursallergiker och de beror ju helt o hållet på hur allergisk man är. Men vi köpte en soffa en gång där de haft katter. Tog hem den, tvättade klädslen och sedan damsög hela soffan grundligt från topp till tå och har sen aldrig känt något av den.

Så ni kan ju säkert tvätta klädslen och damsuga o skura vagnen och sedan sätta ut den på vädring.

Hoppas ni kommer fram till en lösning!
    Mamma till underbara lilla William 080419 ♥
  • Birgitta L

Svar till Aurora82:

Du bör inte köpa den vagnen. Det är mycket svårt, nästan omöjligt att bli av med katthår. Det är definitivt inte bra för din treåring och tyvärr är ju risken också att den lilla som du väntar kanske är allegisk. Så som Birgitta2 skriver kan man göra när det handlar om vuxna men inte när det gäller barn, de är mycket känsligare.

• Aurora82

Mmm nä det blir nog inte den vagnen... känns lite olustigt...

• Puffy75

Jag hade INTE köpt vagnen. Själv kattallergisk och det är ju inte bara håren som man är allergisk mot...
    Det kan inte vara värt det (även om den är fin och du får den till bra pris) när du nu har en så allergisk son coh dessutom en bebis som utsätts direkt.
    Finns ju massor av vagnar till salu

• Aurora82

Jag har pratat med allergologen på sjukhuset och hon trodde att det inte var några problem om jag rengjorde den ordentligt. Ordentlig dammsugning, skumtvätt och nya mjukliftar.

Svar på tråden Kattallergi, begagnad barnvagn från ej kattfritt hem