• Acnaib

Mormorsrutor - byta färg??

Hej!

Finns det någon som skulle kunna förklara för mi hur man byter färg, då man virkar en mormorsruta, utan att man behöver fästa/knyta ihop de två olika färgtrådarna?
    Jag har sökt på google, men allt jag hittar är att man lämpligast byter färg på ett nytt varv, det vet jag ju. Men hur gör man??

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Mormorsrutor - byta färg??
  • Felidae

När du börjar på ett nytt varv så fäster du den nya färgens tråd genom att virka de nya stolparna stolparna runt den. Du lägger alltså den nya garntråden längs med luftmaskorna i hörnet. Vet inte om det var en begriplig förklaring...

• Acnaib
    Felidae skrev 2010-01-15 20:30:36 följande:
    När du börjar på ett nytt varv så fäster du den nya färgens tråd genom att virka de nya stolparna stolparna runt den. Du lägger alltså den nya garntråden längs med luftmaskorna i hörnet. Vet inte om det var en begriplig förklaring...
    Kom visst av mig i mitt virkade.
    Men sisådär 5 månader senare så måste jag erkänna att jag inte riktigt förstod Tungan ute
  • stormfågel

När jag virkade såna för ett tag sen så bytte jag bara tråden genom att helt enkelt fortsätta med en ny färg när jag bytte varv.

Sen sparade jag en stump tråd som fick hänga ut tills rutan var klar. Då fäste jag alla trådar (även dem i början och i slutet) genom att sy lite upp och ner med en stoppnål.

Det har hållit jättebra i tvätten (och är osynligt och snyggt) -men jag vet inte om det är "rätt". 

• BuoBä

Jag tror inte du kommer undan att fästa trådar för både den gamla och den nya färgen. Den innersta färgens trådstump kan du fästa innan du börjar med nästa färg, genom att dra den genom de yttersta maskorna några gånger fram och tillbaka. Slalom liksom. Du ska ändå virka runt den kanten så det brukar inte synas.

Bilderna på www.regeringen.ax/.composer/upload/museum/Virkning.pdf förklarade bra hur man börjar med den nya färgen.

Svar på tråden Mormorsrutor - byta färg??