• Biskvi

Hej! Vi skulle vilja köpa ert hus..

Hur ska man formulera sig om man vill köpa någons hus?

Kan man bara lägga en lapp i lådan?

Utan att de boende blir arga, de kanske inte alls har tänkt sälja.

Speciellt  svårt när man bor i mindre samhälle, så de inte tar illa upp
    eller ska man knacka på, ringa,  vad är bäst? 

hur gör man?

HUR?  typ så här eller?

Vi skulle vilja köpa ert hus, hör av er om ni är intesserade
     spara lappen
    + vårt namn och adress?

HJÄLP - hur ska vi skriva?! 

• Svar på tråden Hej! Vi skulle vilja köpa ert hus..
  • Neko

Jag hade nog skrivit dit en ungefärlig summa som ni kan tänka er att betala. Annars tror jag risken är stor att de bara kastar lappen. Är det en bra summa så kanske de blir nyfikna trots att de inte hade tänkt sälja.

• Freiya

jag hade nog skrivit ett kort och lagt i deras brevlåda, med typ "Hej! Vi är ett par med två barn som letar hus och tycker att erat hus är helt fantastiskt. Funderar ni på att sälja så är vi intresserade!" och namn, nummer och mailadress, typ.

jag hade inte blivit arg eller så om nån gjort så om de var intresserade av vårt hus iaf.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Bebis Anna

"Hej
    Vi är en liten familj som letar hus i detta område och ert hus är en av dom vi är intresserade av. Vi hade tänkt ge ca 1.500.000- 2.000 000kr för ett hus i detta område.  Så om ni är i säljar tankar och inte tänker anlita mäklare så ring oss, vi kommer gärna på en visning.

Mvh/ familjen Biskvi
    telnr: 0658/391991 "

Nått sånt kanske.

• Pappa G

Jag hade INTE velat få en sådan lapp i vår brevlåda, och absolut inte med några belopp nämnda.

Vänd er istället till en lokal mäklare och anmäl ert intresse.

• moontrip
    Pappa G skrev 2010-01-15 14:28:13 följande:
    Jag hade INTE velat få en sådan lapp i vår brevlåda, och absolut inte med några belopp nämnda.Vänd er istället till en lokal mäklare och anmäl ert intresse.
    Av vilken anledning??
    Jag får jätteofta reklam från en firma som vill köpa min bil. Vill absolut inte sälja, men det är ju jättebra att veta om den dagen kommer. Vad kan hända liksom!?
    Det är ju inte som att de tänker komma och TA huset.

Såklart du kan lägga en lapp i lådan! (Hellre än att ringa på absolut! Det skulle nog kunna upplevas lite påträngande...). Jättebra förslag på vad du kan skriva har du redan fått, tycker jag.

Om jag hade ett hus och fick en sådan lapp skulle jag känna mig smickrad!
  • LillaLinan

Jag hade inte sagt ngt utan väntat tills de villle säja...sånn är jag Kanske mest för att jag vet två stycken som fått liknande förslag   Ett par var några pensionärer utan barn som bor i ett väldigt fint hus på mina föräldrars gata, de har fått den förfrågningen hur många gånger som helst. De tog illa upp...en kompis till mig har fått samma förslag på sitt hus. Hon resonerar som så att vill hon sälja sitt hus så går hon till en mäklare, säljer det inte till någon som ringer upp och vill köpa huset.

• Pappa G
    swingit skrev 2010-01-15 14:32:58 följande:
    Av vilken anledning?? Jag får jätteofta reklam från en firma som vill köpa min bil. Vill absolut inte sälja, men det är ju jättebra att veta om den dagen kommer. Vad kan hända liksom!? Det är ju inte som att de tänker komma och TA huset. Såklart du kan lägga en lapp i lådan! (Hellre än att ringa på absolut! Det skulle nog kunna upplevas lite påträngande...). Jättebra förslag på vad du kan skriva har du redan fått, tycker jag. Om jag hade ett hus och fick en sådan lapp skulle jag känna mig smickrad!
    Jag hade upplevt det som påträngande. Lapp i brevlådan eller påringning är lika illa.
  • Millis09

Lapp i lådan funkar, jag lovar!

För två årsedan skrev jag ett brev om våran familj som började bli större, och att huset vi bodde i började bli litet. Att vi gått förbi detta huset ett flertal gånger och gillar läget och huset. Om det fanns intresse att sälja fick dom gärna höra av sig. Om det skulle bli aktuellt med försäljning så skulle vi sälja vårt hus, som var mindre.

Skrev ner våra namn och telefonnummer. La det på brevlådan på en torsdag i september. På lördagen ringde det en man och presenterade sig. Tisdagen efter tittade vi på huset. Många vändor fram och tillbaks blev det innan pappren skrevs på lucia i dec samma år. Altt slutade med att vi köpte varandras hus!
    Jätte lyckad affär för båda. Båda våra hus ligger på landet, dock en mil emellan.

Våga chansa, det kan lyckas!

• Millis09

om du vill kan jag maila dig brevet..

• Mölndalstjej 83

Nja jag tycker inte det känns helt ok att lägga en lapp i brevlådan till någon som förmodligen inte ens vill sälja sitt hus. Det är ungefär som att säga att man vill köpa huset utan budgivning och varför skulle säljaren gå med på det? Skillnad är om man är väldigt rik och lägger ett riktigt överpris (som zlatan gjorde). Annars tycker jag att en mäklare behövs i en så pass stor affär mellan månniskor som inte känner varandra.

Svar på tråden Hej! Vi skulle vilja köpa ert hus..