• EmmAhh

Hur mycket spar man på att installera en luftvärmepump eller kamin?

Vi har direktverkande el med en beräknad årsanvändning på närmare 19000kWh (uppvärmning + hushållsel), hur mycket färre kWh skulle vi förbruka om vi installerade en luftvärmepump eller en kamin (eldning ca 1-2ggr/dag)? Vad tror ni? Hur mycket sparade ni genom att installera en luftvärmepump eller en kamin? Vi ska endast installera en av dessa, inte båda.

• Svar på tråden Hur mycket spar man på att installera en luftvärmepump eller kamin?
  • KlasStures mamma

Svårt att jämför för vi hade olja innan... Men vi känade in vår värmepump på en vinter.

Kan tyvärr inte säga några siffror.

• Pappa G

Det är väldigt svårt att svara på den frågan, utan mer fakta.

En luft/luftvärmepump är ju som mest effektiv när det är plusgrader ute. När det blir påtagligt med minusgrader ger den väldigt lite.

Gällande kamin, så är det ju en större investering, och man bör ju ha tillgång till gratis/billig ved. Ska den köpas på macken, så är det inte billigt alls.

Båda förslagen förutsätter ju en öppen planlösning för att få luften att cirkulera bra. I mindre, stängda utrymmen (som toaletter, garderober etc.) så kommer ni ändå få ha på de elektriska element ni har idag.

• EmmAhh

Vi kommer ha möjlighet att fixa ved billigt, men vi kommer som sagt bara elda ca 1-2ggr/dagen. Jag är mest nyfiken på hur många kWh man kan spara på att ha luftvärmepump eller kamin, sedan kan jag själv räkna ut kostnaderna för ved, installation av kamin eller installation av luftvärmepump. Jag har tänkt att tillvalet ska värma framförallt nedervåningen och speciellt då hall, kök och vardagsrum - och det är relativt öppet mellan dessa rum. Vi kommer fortfarande använda element, men ha betydligt lägre värme på - åtminstone i dessa rum. Vi har alltså tänkt använda luftvärmepumpen eller kaminen som komplement.

• Pappa G

Det går som sgat inte att ange hur många kWh som ni kan spara. Det är inte så enkelt.

Elda 1-2 ggr om dagen? Hur länge då? För att en kamin ska ge någon bestående effekt, så krävs det ju eldning 2-3 timmar varje tillfälle.

En fördel med luftvärmepumpen, förutom att den ju är betydligt billigare i inköp, är ju att den klarar sig själv och kan kräver ju inte att någon lägger in ved. Å andra sidan så ger den ju inte någon myskänsla, vilket är ett plus för kaminen.

Vi värmer vattenburet med pelletspanna, men har både braskamin och luftvärmepump som komplement (på olika våningar).

Hade jag varit i er sits, så hade jag köpt en billig luftvärmepump omgående. Den tjänar ni troligen in på väldigt kort tid.

Svar på tråden Hur mycket spar man på att installera en luftvärmepump eller kamin?