• Celiine

Ni som donerar/säljer bröstmjölk

Hur ofta brukar ni pumpa, och hur mycket får ni ut på en dag?

Jag har pumpat i någon vecka, hinner oftast bara med en gång/dag och då blir det bara ett bröst för det andra kommer det ingen mjölk ur om det inte är en bebis som suger ut den.
    Så det brukar bli mellan en och två dl varje dag, ibland mindre men alltid minst 50 ml. Är det för lite?
    Jag trodde innan jag började pumpa att jag skulle få ut mycket mer för det bara sprutar ur bröstet och sonen orkar aldrig tömma hela.

• Svar på tråden Ni som donerar/säljer bröstmjölk
  • Isabelles mamma

Jag försökte sälja bröstmjölk men min mjölk blev inte godkänd pga de höga hygienkraven. 
    Men för att svara på dina frågor så fick jag ut mellan 100-150 ml per bröst och precis som du säger är det svårare att få ut samma mängd när man byter bröst eftersom nedsläppningsreflexen ofta gått över. Verkar bara som det är barnet som lyckas få igång det igen. Annars kan man göra så att man både pumpar och ammar samtidigt eller skaffar pump med ett extra kärl för att kunna mjölka ur båda brösten samtidigt. Är lite svårare dock att hjälpa till att krama med handen.

När jag testmjölkade för BB pumpade jag två ggr om dygnet. Morgon och mitt i natten vid 2-tiden.

Har du planer på att sälja ? Jag hade tyvärr för mkt stafylokocker trots att jag tvättade som en galning men det är olika vad man har för hudflora.

• livetlilla

Jag har sålt bröstmjölk till modersmjölkcentralen, pumpade när dottern var mellan 5 veckor och 3 månader (efter det vill de ju inte ha mjölken längre) så jag har precis slutat.

Pumpade oftast två gånger per dag, ibland bara en och ibland tre. Fick ut allt mellan 60-500 ml per dag, men oftast runt 200-300 ml.

Lycka till med pumpandet

• Suneboll

Hej!

Jag donerade mellan 50-200ml/dag...pumpade oxå bara 1gång om dagen då jag tyckte det var lite bökigt och inte heller ville ha igång för stor produktion.
    Det är inte alls för lite de vill att man ska lämna minst 2-3l under en 3 mån period och jag fick ihop 17 liter :0) för det fick jag 1700kr och ett gott samvete ;0)
  • Ladycocos

Jag fick ut ca 200 ml per dygn. Neo i Linköping var överlyckliga för allt de fick och hade inget minimikrav på leveransen

Kan det ha med pumpteknik att göra? Jag fick mecka lite innan jag fick till det ordentligt. Jag använde Avents handpump, och första tiden så fick jag inte ut speciellt mkt. Sen så kom jag på att det går bättre om jag masserar bröstet lite innan, i cirklande rörelser ut mot vårtan. Sen gäller det för mig att vårtan är precis mitt i "sugen" För mig gick det också bättre att få upp lite tryck i pumpen, och sen behålla trycket samtidigt som jag trycker hela pumpen mot bröstet. Men den tekniken bara forsar det ut!

• Amorina

Mina bröst håller på att sprängas trots att min 5 veckor gamla tjej äter som en häst och gått upp 450g/vecka. Pumpar med Medelas "mini", en elektronisk dubbelpump som funkar super bra.

Nu håller jag på att försöka minska ner på antalet gånger jag pumpar per dag och är nere på 4, men då gör det riktigt ont stunden innan jag pumpar. I början var jag tvungen att pumpa uppemot 8 gånger. Får ut mellan 200 och 300 ml / gång vilket per dag brukar resultera i knappt 1 liter att donera per dag. I nuläget har jag donerat omkrig 17 liter, och jag är superglad att de vill ta emot. Hade varit så synd att behöva kasta.

Sen har jag skaffat en mjölkuppsamlare att ha under amningen så att det inte ska bli så blött. Upptäckte att det gått ungefär 30 ml/ amningstillfälle till att blöta ner kläderna. Vet inte hur jag ska göra med den mjölken, om den också ska doneras eller inte.

• Siggan

Jag pumpar 1 gång per dag och då ut 150-300 ml. Om du inte tycker det känns som du får tömt brösten med pumpen får du nog inte igång utdrivningsreflexen ordentligt.

Amorina: jag skulle inte hälla mjölken från uppsamlaren tillsammans med den nypumpade mjölken. Känns som det är stor risk att det är för mycket hudbakterier i uppsamlarmjölken och då vill man ju inte att den ska förorena en hel burk. (Samlar i 500 ml burkar.)

en svensk tiger
  • Amorina

Siggan: Bra tänkt! Får bli i en separat burk som jag märker lite extra. Så kan de ju ta en odling på den och kolla om den är okej innan de använder! Själv fryser jag i 120 ml och 20 ml burkar. 20 ml så att det ska finnas till de allra minsta utan att en stor burk ska behöva offras!

• Hundägare i Gbg

Jag håller precis på att läsa på för att eventuellt börja donera, här i Göteborg stod det att de inte tar emot mjölken som läcker utan bara utpumpad.

• katten korven

Jag ska precis börja pumpa för att sälja av min mjölk, har alldeles för stor produktion. Räknar med att pumpa 2 ggr per dag och får just nu lätt ut 150 ml. Vill inte pumpa mer eftersom jag inte vill få ännu större produktion. ¨

men jag är lite orolig för det här med hygienen. Jag diskar, kokar tvättar händerna, brösten you name it. ! Hur pass vanligt är dte att de inte kan ta emot pga för mkt bakterier?  Sen har ni några tips på hur man ska göra för att ytterligare minimera risken för bakterier?

• Cocco

I GBG så pastöriseras all mjölk så jag antar att de kan ta emot lite mer bakterier där men det är olika från sjukhus till sjukhus.

• Mamma mjölkko

Jag donerar och har fått ta ett blodprov samt fylla i några papper. Jag har hittills 15 liter mjölk i frysen vid sidan av att jag har helammat/pumpat i 3 månader. Den har jag fryst in i mina egna burkar så den mjölken kan de inte ta emot, men nu har jag hämtat deras speciella burkar och fryser in i dem. På vårt sjukhus pastoriseras mjölken. 150:-/litern

• vildaungarnasmamma

hur länge tar de emot mjölken?
    alltså fram till vilken ålder?
    dvs jag vet att de gärna vill ha mjölk från ca 6 veckor eller vad det var (minns inte) men hur länge? max 6 månader, 3 månader eller liknande??

★Alfons 20/4-05 ★ Loke 11/12-07 ★ Alice 26/10-09 ★
  • Hundägare i Gbg

I Göteborg är det tre månader som gäller. Minns inte att det var någon begränsning på när man kunde börja dock...

• Cocco
    Hundägare i Gbg skrev 2010-04-16 09:23:47 följande:
    I Göteborg är det tre månader som gäller. Minns inte att det var någon begränsning på när man kunde börja dock...
    Jag har donerat mjölk från en vecka efter M är född så det finns nog ingen bedre begränsning. Anledningen till att de inte fick tidigare är att jag fick massa mediciner den första veckan.
Svar på tråden Ni som donerar/säljer bröstmjölk