• JLS

Flytande alvedon istället för suppar?

Hallå!

Har en dotter på 18 månader som nu börjat protestera vilt mot att få alvedon via suppar (förstår henne). Är den flytande alvedonen lika bra som supparna? Dvs verkar den snabbt?

Antar att den är sötad eller något för att barnen ska kunna ta en dos sådan?

Vad tycker ni? Suppar eller flytande?

Julia 08 och bf mars 2010
  • Svar på tråden Flytande alvedon istället för suppar?
  • 08Mamma

Vi har båda hemma och använder efter hur "allvarlig" febern är. Är det närmare 40 grader tar vi suppar så vi vet att hela dosen kommer in. När man kör med flytande så kan det ibland vara svårt att få i sig hela dosen.

Beror ju på om din flicka snällt dricker hela dosen eller inte, våra gör inte alltid det

• JLS
    08Mamma skrev 2010-01-15 13:31:11 följande:
    Vi har båda hemma och använder efter hur "allvarlig" febern är. Är det närmare 40 grader tar vi suppar så vi vet att hela dosen kommer in. När man kör med flytande så kan det ibland vara svårt att få i sig hela dosen.Beror ju på om din flicka snällt dricker hela dosen eller inte, våra gör inte alltid det
    Okej ja jag har funderat på just det, att hon kanske inte får i sig allt då. Med suppar har man ju den kontrollen, ja såvida hon inte bajsar ut den direkt vilket har hänt

Köper flytande och provar och så gör jag som du, om det är lite mer "allvarligt" eller hög feber så kör jag supp ändå.

Tack för svar!
  • carola1977

Vi har aldrig kört med suppar utan givit flytande sedan Emilia var liten. I början var det lite si och så med hennes vilja att ta den, men nu gillar hon det. Den har någon läskig syntetisk smak av bär som hon verkar gilla . Jag mådde illa av lukten i början men har vant mig nu.

• Indratvillingmamma
    JLS skrev 2010-01-15 13:28:09 följande:
    Hallå!Har en dotter på 18 månader som nu börjat protestera vilt mot att få alvedon via suppar (förstår henne). Är den flytande alvedonen lika bra som supparna? Dvs verkar den snabbt?Antar att den är sötad eller något för att barnen ska kunna ta en dos sådan?Vad tycker ni? Suppar eller flytande?
    Mina barn tycker den är så god att vi måste gömma den (smakar skogsbär). De dricker det gärna när de behöver. Mindre obehag än att ge suppar tycker vi! Jag tycker att den verkar snabbt.

Enligt FASS är det till och med så att du får full effekt tidigare med den du tar via munnen.

Från FASS: (oral=via munnen)
    Paracetamol har god absorption såväl vid peroral som vid rektal tillförsel. Vid peroral tillförsel uppnås den maximala plasmakoncentrationen av paracetamol inom ½–1 timme.
    Vid rektal administrering uppnås den maximala plasmakoncentrationen av paracetamol inom 2–3 timmar.
  • trollet1985

Sonen äter panodil flytande men inte alvedon. Smakar olika o e olika i konsistensen.

• banansmoothie

Jag ger alltid oralt eftersom alternativet inte finns där jag bor. Jag tycker det fungerar bra, brukar få ner feber inom en timme och om han har ont nånstans brukar han må bättre (och åtminstånde kunna sova) inom en timme! Men till en hysterisk bebis som vägrar ta oralt är det ju alltid bra att ha suppar som backup.

• carola1977

Vi tycker också att det verkar börja verka snabbt, eller så är det placeboeffekten .

• JLS

Ja men det låter ju riktigt bra, känns så taskigt mot dottern att stoppa upp supp i rumpan på henne när hon gråter och vet vad som väntar Mesig jag är suck...

Så flytande ska vi köpa och prova

• Topdog

Vi började ge flytande Alvedon när barnen var i 19 mån åldern. Sista gången vi gav så kändes det som ett övergrepp. Vårat problem nu är att barnen (4,5 år) tycker att Alvedonen är så god att dom går och frågar efter den. "Kan jag få lite god medicin?" -Nej. "varför inte?" -Medicin få man bara när man är sjuk eller har ont. "Men jag är sjuk."och försöker pressa fram en hostning.

• snappi81

Min son hatar den flytande alvedonen men däremot så funkar panodilen utmärkt, smakar annorlunda och har en mer trögflytande konsistens.

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • Tokern

Suppar ger vi när liten är förstoppad och det kan vara bra med smärtlidring för magen eller att suppen stimulerar igång en avföring. Annars ger vi flytande, dels eftersom det ofta är tänderna som är gå g som smärtar och det har en likalt verkande effekt i munnen, men också för att lillen uppskattar smaken och då blir avledd från smärtan omedelbart även om det tar en stund innan den smärtlindrande effekten kickar in.

• h80

Jag är barnsjuksköterska och jobbar på en barnavdelning, vi ger oftast flytande. Jag har gett det till min tjej sen hon var nyfödd och det fungerar jättebra.

• Tokern
    Tokern skrev 2010-01-15 14:57:32 följande:
    Suppar ger vi när liten är förstoppad och det kan vara bra med smärtlidring för magen eller att suppen stimulerar igång en avföring. Annars ger vi flytande, dels eftersom det ofta är tänderna som är gå g som smärtar och det har en likalt verkande effekt i munnen, men också för att lillen uppskattar smaken och då blir avledd från smärtan omedelbart även om det tar en stund innan den smärtlindrande effekten kickar in.
    lokal verkan skulle det vara {#lang_emotions_smile}
  • mandelblomma

Flytande Alvedon har faktiskt snabbare effekt än suppar....nu är det väl inte så ofta det egentligen spelar någon roll, men i alla fall är det så.
    Så tar hon det så är det helt ok :)

• UnDeuxTrois

Vi har alltid gett flytande. Skaffa en spruta pa Apoteket och spruta in medicinen i kinden. Spruta sakta o forsiktigt, lite i taget. Nar dottern var liten fick honm ligga pa skotbordet och sa droppade vi medicinen i munnen pa henne med sprutan. Har alltid funkat och nu for tiden tar dottern all medicin sjalv och frivilligt.

• JLS

Provade flytande alvedon med skogsbärssmak nu när dottern hade hög feber efter influensavaccinet. Det gick inte hem Så blev tvungen att ge en supp som hon ju hatar.

Men kanske ska prova med spruta som någon sa eller kan man kanske blanda det med lite äppeljuice t ex och se till så hon får i sig allt?

• Nicke Nyfiken

Vi har precis börjat med flytande till vår tjej (blir 2 i mars) funkar jättebra. Har hon väldigt hög feber kan vi ge en supp på natten, men hon tycker inte om det.

• Marma
    JLS skrev 2010-01-17 11:35:44 följande:
    Provade flytande alvedon med skogsbärssmak nu när dottern hade hög feber efter influensavaccinet. Det gick inte hem Så blev tvungen att ge en supp som hon ju hatar.Men kanske ska prova med spruta som någon sa eller kan man kanske blanda det med lite äppeljuice t ex och se till så hon får i sig allt?
    finns alvedon som man löses upp i vatten...kanske funkar bättre? vet inte åldersgräns på den nu.

Det du kan göra för att få i henne flytande e ju att lägga fram både flytande o supp o be henne välja....det funkade på min illafall....
  • h80

Det finns munsönderfallande tabletter också, med fruktsmak. De smälter i munnen. Man kan även lösa upp dom i lite vatten på en sked. Då blir det ju inte så mycket att svälja.

Svar på tråden Flytande alvedon istället för suppar?