• Matillin

Vad exakt betyder epilog?

Jag ska skriva en epilog till en kort berättelse i min engelskabok.

What happens after the meal in ‘A Family Supper’? Write an epilogue to the short story.

Betyder det att jag bara ska fortsätta skriva ett slut på historier, fast mer ur ett allmänt perspektiv, alltså berätta vad som hände efteråt.
    Inte fortsätta med att lägga in skrivna dialoger mellan dom som var med i berättelsen?

• Svar på tråden Vad exakt betyder epilog?
  • Birgitta2

I en epilog kan mycket väl finnas dialoger. Det viktiga är att man får ett förståeligt slut på historien. Att man får veta vad som hände sen. Om dialogen i epilogen gör att man som läsare helt uppfattar slutet och vad som hände sen, så är det absolut inte fel.

• Matillin
    Birgitta2 skrev 2010-01-15 13:53:00 följande:
    I en epilog kan mycket väl finnas dialoger. Det viktiga är att man får ett förståeligt slut på historien. Att man får veta vad som hände sen. Om dialogen i epilogen gör att man som läsare helt uppfattar slutet och vad som hände sen, så är det absolut inte fel.
    Ok tack för ditt snabba svar då kan jag börja skriva.
    Vart lite osäker på ordet epilog och vill inte sitta och skriva några timmar för att upptäcka att jag uttryckt mig fel
  • Birgitta2

Så här skriver man på Wikipedia:

EPILOG: "efterord är en mer eller mindre fristående avslutning av en berättelse"

• Matillin
    Birgitta2 skrev 2010-01-15 14:05:42 följande:
    Så här skriver man på Wikipedia:EPILOG: "efterord är en mer eller mindre fristående avslutning av en berättelse"
    Jo jag hittade det med och sökte i ett lexikon med och hittade ungefär samma sak.
Svar på tråden Vad exakt betyder epilog?