• ymmmi

lågt undertryck

Kan det vara farligt att ha lågt undertryck, har nämligen en mätare hemma och kollade mitt blodtryck, I går låg den på 107 av 56 och 80 i blodtryck sen i dag hade jag 96 av 51 och 86 i blodtryck..
    Är det farligt att ha så lågt undertryck?

• Svar på tråden lågt undertryck
  • Missboss

Menar du att du har 107/56, alltså 107 är övertryck och 56 i undertryck?

• Missboss

Utav det jag vet så är det inte farligt att ha lågt undertryck men dock kan det blir väldigt obehagligt eftersom det kan svartna lätt för ögonen, lättare att svimma osv.

• Mickus

Jag hade 105/50 sist jag mätte hos BM och hon sa att det var lågt men bra så länge det är lågt och inte högt. Problemen blir ju bara som Missboss sa...

• Rapunzella

De där automatiska blodtrycksmätarna är inte helt pålitliga. Det är extremt viktigt att man t.ex. sitter exakt rätt, annars blir det mer eller mindre fel.

107/56 respektive 96/51 är det inga signifikanta skillnader emellan - ett normalt blodtryck kan skilja ca 10 mmHg mellan gångerna utan att det spelar någon roll. För att få ett så jämförbart resultat som möjligt så skall man ta blodtrycket vid samma förutsättningar och under samma förhållanden varje gång - sitta likadant, ha vilat en stund innan mm.

Sedan skall man tänka sig lite för innan man börjar med för mycket egen hemsjukvård - det gäller ju också att kunna tolka de resultat man får och veta t.ex. vad som är normalvärden för just ens egen person.
    Att ha ett lite lägre blodtryck är ju ofta väldigt vanligt, särskilt om man är tjej och lite tunn och späd. Dessutom är det ju i de flesta fall bara bra med ett lägre blodtryck, så länge man inte svimmar av det.

• 1malle

Hampelina:

Att det skulle vara vanligt med lågt blodtryck om man är tjej o särskilt om man är tunn o späd..stämmer inte ett dugg....Jag väger snart 100( suckar) o har vägt 132 som mest o har ALDRIG haft ett högre tryck än 115/75...
    Och nu under graviditeten ligger jag lågt..senast hade jag 95/60...
    Det är andra faktorer än kropps storlek som spelar in..
    Och det värsta med ett lågt tryck är ju yrseln, men det är dessto farligare när trycket är högt...Speciellt om undertrycket är högt.

• Rapunzella

1malle:

Jag arbetar som sjuksköterska på en akutmottagning och tar säkert en 15-20 blodtryck per dag på olika människor och jo - det ÄR vanligare att tunna, späda tjejer ligger lågt i tryck!
    Därmed inte sagt att ingen annan gör det också, men det är ju precis det jag menar med att man skall känna till individuella variationer - det finns ju dessutom massor av ytterligare orsaker som påverkar blodtrycket.

Hur kan du säga att "..stämmer inte ett dugg...." baserat på ett enda fall??????

• Meme

Jag har haft 100/50 dom senaste gg och bm säger att det är helt okej.
    Bättre det än för högt. =)

• Heranell

Hade 95/50 förra veckan och är helnöjd med det. Min BM sa att eftersom jag både är överviktig och har gravdiabetes hade det inte varit bra om trycket varit högt OCKSÅ! Ökad risk för bl.a. havandeskapsförgiftning tror jag. Så vi ska nog vara glada för våra hyfsat låga blodtryck! En kompis till mig fick skyhögt under grav, blev sjukskriven 3 månader innan hon fick och fick i princip inte göre ett dugg. Och har fortfarande högt tryck 4 år efter! Fast tar medicin nu.

• Mamma 80

Jag har legat mellan 110/70 och 100/60 under graviditeten och ingen har kommenterat detta på något sätt..antar det är ok värden o ligga på

• 1malle

Hampelina...
    Jag baserar det inte alls på just mig själv...
    Jag vet fler som är kraftiga/mulliga, gravida o icke gravida som ligger lågt...
    Sen har jag dessutom en syster som är anorektiker med högt blodtryck...
    Så jag har minsann belägg för vad jag anser inte stämma..
    Jag är själv uska o jag tar oxå blodtryck dagligen....Dock ej på en akutmottagning...
    Jag tänker inte tjafsa om detta men vill ändå klargöra vissa olikheter......

Svar på tråden lågt undertryck