• Anonym (blä)

Kan man ha klamydia latent i 7 år?

Ja som rubriken. Man läser ju att klamydia kan ligga latent i flera år för att sedan blossa upp. Men kan den verkligen  ligga vilande i 7 hela år?

Har symptom som klamydia kan ge men testade neg för det då jag inledde relationen med nuvarande och testade igen sen i samband med graviditet och hade det inte då heller. Om vi utgår från att ingen av oss varit otrogna kan det då ändå blossa upp så långt senare?

• Svar på tråden Kan man ha klamydia latent i 7 år?
  • Anonym

7år e jag tveksam men 5år har jag hört

• Anonym (ica)

Tror inte de kan ligga latent så länge...men snacka ,med MVC dew bör ju veta tycker jag. Finns ju annars google :P

• Anonym

Nej det kan det inte. Har man det så visar det sig när man testar sig. Vet det eftersom jag va i en liknande situation för ett tag sen. Testade mig två ggr för min kille sa att han hade fått det och måste ha fått det av mig (vi hade haft uppehåll). Båda mina test va negativa. Så jag snackade med min BM och hon sa att hade jag haft det så hade det visat på testen, och nu hade vi till och med tagit två st för att vara på den säkra sidan.

• Anonym

Var det omöjligt undvika ligga med varje man som korsade din väg, utan kondom dessutom? Normalt leverne medför inga sjukdomar.

• Anonym

Ja , man kan ha latent klamydia i mer än 7 år.
    Jag har efter ett 10-års förhållande med samma man i samband med min nu pågående utredning fått veta att jag hade klamydia. Någon av oss hade det alltså när vi träffades för 10 år sedan. Det mest otroliga är att min man testade negativt, så tydligen smittas kvinnor lättare.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-05 00:18:13 följande:
    Var det omöjligt undvika ligga med varje man som korsade din väg, utan kondom dessutom? Normalt leverne medför inga sjukdomar.
    ursäkta?
  • Anonym

Ja klamydia är en sådan sjukdom som man till och med aldrig kan behöva besväras av. Vissa får aldrig några symptom medans det kan dröja väldiga tider för andra och för vissa går det väldans snabbt innan symptomen framträder.

Men man ska inte ta för givet att ngn talar sanning vad gäller att man haft det latent, utan man ska nog undersöka det lite extra,tyvärr.

• Ayyla

Har man det så syns det ju på testen oavsett man har besvär eller inte. Och om du tagit ett test när ni blev tillsammans och ett när du var gravid, och båda var negativa så hade du inte klamydia då. Det är något du fått nu senare. Däremot finns det en liten möjlighet att din sambo haft det hela tiden, och du inte blivit smittad förrän nu. Men det är väl en extremt liten chans då kvinnor lättare blir smittade än män. Men anonyms man hade klarat sig undan i tio år så kanske!

• Kya
    Anonym skrev 2010-03-05 00:18:13 följande:
    smart du är då. det smittar trots kondom.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
Svar på tråden Kan man ha klamydia latent i 7 år?