• Thalis

Blir så arg på lärare som inte fattar!!!

Min dotters lärare har hela tiden tjatat om att dottern borde gå på modersmålsundervisning(det ville vi med i början) men vår dotter får nästan panik när folk som inte tillhör familjen talar till henne på spanska. Hon vill inte ens prata spanska!

Hennes svenska lärare menar att det skulle hjälpa henne mycket när det gäller svenskan.
    Och idag gav en lärare henne spanska lektioner utan vår tillåtelse och dottern blev så ledsen att när hon nu säger att hon vill aldrig mer tillbaka till skolan.

Får man tvinga en elev så här?

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Svar på tråden Blir så arg på lärare som inte fattar!!!
  • Simba79

Min erfarenhet är att skolan ska erbjuda modersmålsundervisning (om det finns tillräckligt många som är berättigade till det) men att det sedan är upp till familjerna själva att välja om de vill ha det eller inte. Så det borde ert beslut. Prata med läraren igen och fråga varför de gjorde som de gjorde. Var det så att de inte tyckte att din dotter kunde ta till sig innehållet på svenska och därför ville "vara snälla" att hjälpa henne genom att förklara på spanska? Troligtvis finns en förklaring, men därmed inte sagt att det var rätt att göra så.

Hoppas att det löser sig!

• mammamys06

Usch vad upprörd jag blir av att läsa detta! VIlken kränkning mot din dotter!!!! Sånt får inte hända, det är ERT val som gäller, lärarna får tycka vad 17 de vill, de ska inte gå emot er och er dotters önskan i denna fråga (eller andra frågor heller).

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Milkina cerka

Brukar inte skriva i sådanahär trådar, men blev så ledsen när jag läste din ts, vart tog lyhördheten vägen? Det är det minsta man kan undra..

Jesus han är svaret för vår värld idag, han har makt att göra under än idag!
  • Thalis

Visst kanske spanskan hjälper henne lite mer med svenskan men inte på bekostnad av hennes allmäna välmående.
    Min dotter har upplärningssvåriheter vilket inte gör saken lättare och det vet henne lärare om,dessutom har hon varit rätt länge i en period då hon inte ens vill höra talas om hennes ursprungsland,något som har sina orsaker och nu gör skolan detta!

Hennes lärare är vår granne,så idag tänker jag stanna inne tror inte att jag skulle kunna behärska mig om jag såg henne. Min tös är så himla ledsen

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Indian29

så här får det inte gå till!!!....lärare gjorde fel enligt mig!!!....
    .....
    hoppas reder upp sig till det bästa!!

mvh
    D

• Maggan24

Knäppt att läraren inte lyssnade på er! Helt oacceptabelt. Hoppas det är möjligt att hjälpa och stötta henne att ända inställning då det ju kanske skulle betyda oerhört mycket för henne att kunna spanska då hon blir äldre... Ett extra språk gratis och en anknytning till hennes ursprung...

• Qermit

Jag arbetar inom skolan med en annan profession än lärare men har tidigare arbetat många år som lärare och blir faktiskt lite besviken på att du tar upp problemet här på fl istället för att prata med din dotters pedagog. Självklart får ingen pedagog på skolan tvinga din dotter till hemspråksundervisning (det måste du som förälder för övrigt ansöka om, enligt grundskoleförordningen) och det verkar ha blivit ett olyckligt tillfälle när läraren gett dottern spansklektioner men varför talar du inte med pedagogen direkt om detta istället för att debattera frågan här?! För att din dotters skolsituation ska bli den allra bästa krävs ett samarbete mellan hem och skola och missförstånd (oavsett vilken "sida" de dyker upp på-hem/skola) görs bäst att diskuteras direkt med de berörda! Hoppas du tar tag i detta och talar med pedaogogen imorgon (bra gjort att inte prata med henne nu på helgen när hon är ledig) och om inte det hjälper rekomenderar jag att begära ett möte där ni föräldrar får träffa pedagog och rektor och samtala om det som inträffat. Lycka till! Och hoppas att din flicka mår bättre idag.

• humran

Ni pratar nog om lite olika saker här...

Vad jag förstår har man gett din dotter studiestöd, vilket innebär att hon under ordinarie lektioner får hjälp av en spansktalande pedagog att ta till sig ordinarie undervisning för att hänga med i till exempel No/So genom att utöka hennes svenska ordförråd med stöd i spanskan. Hennes lärare är skyldig att söka detta stöd för din dotter, men det innebär inte att din dotter och ni måste gå med på den undervisningen om  hon känner så stark oro.

Det ni pratar om här i övrigt är hemspråk/modersmålsundervisning vilket bedrivs utanför ordinarie undervisning för att stärka hennes spanska, och dessutom söks av föräldrarna. Den är inte hennes "vanliga" lärare inblandad i. Alltså två vitt skilda saker.

Jag kan absolut förstå att du tar upp frågan här, det är inte lätt som förälder att veta vad som gäller och då är det aldrig fel med en diskussion, det viktiga är att du går vidare till läraren, ta reda på vad som skett och förklara igen att ni inte vill. Skulle hon trilskas får du ta det med skolans ledning, du har rätten på din sida.

Lycka till!

• Tuffen

Tala med läraren och rektor. Och sedan är det viktigt att skolan skriftligen dokumenterar att ni säger nej till hjälpen ni erbjuds. Om dottern sedan inte skulle klara av skolan (= minst motsvarande godkänt), då får ni ta på er att ni faktiskt tackat nej till hjälpen. Jag vet inte vad jag skulle göra i er sits, men jag har svårt att tro att skolan gör detta för att vara elak.

Svar på tråden Blir så arg på lärare som inte fattar!!!