• Anonym

Mitt barn VÄGRAR bajsa!

Vad ska vi göra?
    Vi har försökt få hjälp av läkare men dom talar bara om vad vi ska ge barnet att äta. Vi VET vad vi ska ge för att bajset inte ska bli hårt.
    Barnet var förstoppad och det gjorde troligen väldigt ont att bajsa och nu är det totalt stopp, det VÄGRAS helt enkelt.

I vanliga fall kommer det bajs varje dag, nu håller barnet sig så mycket det går. Efter tre dagar har vi gett microlax, och då har det kommit efter mycket protest och gråt.

Vi vet som sagt hur vi ska göra för att bajset inte ska bli hårt, men HUR ska vi lära barnet att våga bajsa igen?
    Något som varit med om det här problemet?

Vi försöker vara positiva kring händelsen, säga att det inte är farligt, pratar om hela förloppet och vad som ska hända för roliga saker sen när bajset kommit ut osv.
    Men ändå är barnet otroligt envis och verkar nästan ha fobi för hela bajsgrejen.
    Barnet är bara nyss fyllda två år så det är inte lätt att förklara så det verkligen går in.

• Svar på tråden Mitt barn VÄGRAR bajsa!
  • Anonym

Vi har precis haft samma problem här med dottern som blev 2 i december... hon vägrade att bajsa för att dagmamman sagt att det va äckligt och sen var den onda cirkeln igång...

Vi berättar varje gång att hon är sååå duktig och att mamma och pappa älskar bajs... gör en liten "bajs-dans" och avslutar alltid med att titta på det som kommit i blöjan eller pottan...

Vet inte om det kan hjälpa dig men fortsätt berömma och gör det hela till en kul grej...

Hoppas det löser sig!!! 

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-15 19:55:33 följande:
    Vi har precis haft samma problem här med dottern som blev 2 i december... hon vägrade att bajsa för att dagmamman sagt att det va äckligt och sen var den onda cirkeln igång... Vi berättar varje gång att hon är sååå duktig och att mamma och pappa älskar bajs... gör en liten "bajs-dans" och avslutar alltid med att titta på det som kommit i blöjan eller pottan... Vet inte om det kan hjälpa dig men fortsätt berömma och gör det hela till en kul grej... Hoppas det löser sig!!! 
    Det är precis så vi gör! Men hur gick det att komma över gränsen liksom? Alltså att få henne bajsa? Väntade ni bara tills det kom? Hur många dagar gick det? Hur står man ut?
  • Strumpläst83
    Anonym skrev 2010-01-15 19:55:33 följande:
    Vi har precis haft samma problem här med dottern som blev 2 i december... hon vägrade att bajsa för att dagmamman sagt att det va äckligt och sen var den onda cirkeln igång...Vi berättar varje gång att hon är sååå duktig och att mamma och pappa älskar bajs... gör en liten "bajs-dans" och avslutar alltid med att titta på det som kommit i blöjan eller pottan...Vet inte om det kan hjälpa dig men fortsätt berömma och gör det hela till en kul grej...Hoppas det löser sig!!! 
    Meeeen vilket pucko!!!!!!! Fy satan vad arg jag hade blivit!
    Anonym skrev 2010-01-15 19:41:05 följande:
    Vad ska vi göra? Vi har försökt få hjälp av läkare men dom talar bara om vad vi ska ge barnet att äta. Vi VET vad vi ska ge för att bajset inte ska bli hårt. Barnet var förstoppad och det gjorde troligen väldigt ont att bajsa och nu är det totalt stopp, det VÄGRAS helt enkelt.I vanliga fall kommer det bajs varje dag, nu håller barnet sig så mycket det går. Efter tre dagar har vi gett microlax, och då har det kommit efter mycket protest och gråt. Vi vet som sagt hur vi ska göra för att bajset inte ska bli hårt, men HUR ska vi lära barnet att våga bajsa igen?Något som varit med om det här problemet?Vi försöker vara positiva kring händelsen, säga att det inte är farligt, pratar om hela förloppet och vad som ska hända för roliga saker sen när bajset kommit ut osv. Men ändå är barnet otroligt envis och verkar nästan ha fobi för hela bajsgrejen.Barnet är bara nyss fyllda två år så det är inte lätt att förklara så det verkligen går in.
    När min systerson var likadan, så brukade jag ta ett gäng sagor så gick vi och satt på toaletten så fick han sitta där medans jag läste. Tog bort pressen verkade det som för det funkade varje gång (var barnvakt ooooofta när han var liten).
    Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • lillälva

Hm, hoppas detta kan uppmuntra dig, trots allt

Vi har en dotter på tre år och för drygt ett år sedan började hon "hålla sig" när hon skulle bajsa. I början märkte vi att hon blev orolig, gick runt i cirklar osv när det var dax att bajsa och så småningom började hon hålla sig längre och längre perioder. Vi föröskte bryta beteendet genom att uppmuntra henne, vara nära henne när hon blev orolig över att hon behövde hajsa, men det hjälpte ej. Vi har aldrig upplevt henne som förstoppad, men vi sökte ändå läkare, som sa att hon förmodligen var det ändå. Vi fick utskrivet laktulos, vilket gör att avföringen blir mjuk och vi som föräldrar kan veta att hon inte har ont när hon bajsar. laktulos är receptfritt. Dock fortsatte onda cirkeln och hon kunde hålla sig i upp till en vecka. Ett par dagar innan hon väl bajsade blev hennes humör sämre och hon var kinkig och ledsen och orolig. Usch, det var så synd om henne.

Jag tycker inte vi fick så bra hjälp av sjukvården i detta, men samtidigt så vet jag inte vad de kunde göra. Vi har fått vänta ut. Inte göra så stor grej av att bajsa. Vår taktik blev att försöka få henne att röra på sig så mkt som möjligt när hon behövde bajsa. leka och busa. Då kom magen igång och det var svårare att hålla emot för henne.

Nu bajsar hon ungefär var tredje eller fjärde dag. Hon är "bara" orolig en kort stund innan hon bajsar. Det förstör alltså inte flera dagar för henne och oss längre. Hon är inte ledsen när hon bajsar, utan säger att "nu bajsar jag, då blir magen glad". Hon bajsar fortfarande i blöja, men jag hoppas och tror att det kommer att lätta än mer när hon vågar gå på toa.

Mina råd är att inte göra en stor sak av det, inta vara för intresserad eller mån om att barnet ska bajsa. När barnet bajsar kan man prata om att magen blir glad, att barnet noterar skillnaden och lättnaden efteråt. Däremot läsa generella böcker om bajs, måla bajs och prata om bajs - kul för att avdramatisera. Ge laktulos eller liknande för att veta att barnet inte förstoppas. Uppmuntra till massa fysisk aktivitet för att hålla igång magen. Sjukvården tipsade om "potträningssystem" där barnet skulle få klistra en stjärna varje gång det kom bajs, och efter 10 stjärnor fick barnet en belöning. Fungkade inte på vår dotter, men kanske kan vara ngt för er...

Lycka till!

• MiIou

Hej, vi har precis börjat ta oss ur denna onda bajscirkel, som jag förstått det är det här ett jättevanligt problem hos små barn.
    Min Isak började hålla sig efter en period med hård mage, han fick sprickor som blöddeoch det gjorde ont att bajsa, klart som sjutton har fick "bajs-nojja" efter det.

Föross har det bokstavligen löst sig efter att vi fick laktulos, jag har kört ungefär 1 påse varje morgon, vägrade han bajsa gav jag honom två för då fungerade det som laxerande och han blev mer ellermindre tvungen att gå.
    Det som mest hjält har nog varit att vi fick xyloproct att smörja med i förebyggande syfte, vanlig hemorrojdsalva. Det är ju lokalbedövande och vi smorde med den när vi anade att det började närma sig toabesök för att det inte skulle göra ont.

Det tog ett tag och jag har nog slitit halva mitt hår av oro över hans mage, men för drygt en vecka sen kom han självoch sa att han ville gå på toa och bajsa och efter det är det som att det blivit bättre.

Vi har också gjort allt möjligt för att skojja till det, vi började med att bara sitta på toa och läsa böcker för att få honom att i alla fall sitta där minst en gång per dag (gärna samma tid, tex efter frukost då magen naturligt börjar röra på sig). Sen leker vi att pappa blir jätterädd för hans pruttar, det var roligt så han började försöka prutta när han satt där för att pappa var så rolig när han blev rädd,sen har vi liksom byggt på det, här har det varit rena rama feststämningen när det välkommit resultat

• MiIou

Åh, får inte glömma det bästa husmoderstipset - varmvatten! Laktulos och sen ett långt bad eller dusch (1-2 timmar efter man gett det), det verkar sätta igång magen, eller om det är att varmvattnet får dem att slappna av, men i 7 av 10 fall har det gett resultat här .

• Anonym

får man lactulos utskrivet? eller är det receptfritt? vi har flytande hemma, men några pratar om påsar med pulver? kan man inte ge flytande?

• MiIou
    Anonym skrev 2010-01-15 21:57:54 följande:
    får man lactulos utskrivet? eller är det receptfritt? vi har flytande hemma, men några pratar om påsar med pulver? kan man inte ge flytande?
    Är det inte samma sak fast bara i olika form? Vi fick utskrivet, vet inte om det gör någon skillnad (vissa saker jag har på recept finns receptfritt, men jag får dem billigare då och i storpack). Vi har påsar med pulver som kan blandas med valfri vätska, kan vara lättare att få dem att dricka det då antar jag.
  • lillälva

laktulos är receptfritt, finns i 1-liters flaska. smakar sött och har aldrig varit svårt att ge dottern. Vi ger 10 ml 2 ggr/dag. Duphalac är samma sak, fast ett annat namn, och billigare, så det har vi gått över till nu. Kanske kan vara bra att få utskrivet första ggn, så att man får en fingervisning om dosen!? Påsar har vi aldrig testat, eftersom hon gillar den flytande medicinen.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-15 19:57:45 följande:
    Det är precis så vi gör! Men hur gick det att komma över gränsen liksom? Alltså att få henne bajsa? Väntade ni bara tills det kom? Hur många dagar gick det? Hur står man ut?
    För oss är det fortfarande en "kamp" efter 3 månader med "bajs skräck" men om bajset inte är hårt så kommer det till slut...

man blir galen, ledsen och frustrerad men man klarar det!!!

Fortsätt som du gör och om jag va du så skulle jag vänta med att ge laxerande medel för det är ju inte där problemet sitter... blir barnet hård i magen så ge laxerande för att inte dryga på cirkeln!

Styrke kramar
Svar på tråden Mitt barn VÄGRAR bajsa!