Hm, hoppas detta kan uppmuntra dig, trots allt
Vi har en dotter på tre år och för drygt ett år sedan började hon "hålla sig" när hon skulle bajsa. I början märkte vi att hon blev orolig, gick runt i cirklar osv när det var dax att bajsa och så småningom började hon hålla sig längre och längre perioder. Vi föröskte bryta beteendet genom att uppmuntra henne, vara nära henne när hon blev orolig över att hon behövde hajsa, men det hjälpte ej. Vi har aldrig upplevt henne som förstoppad, men vi sökte ändå läkare, som sa att hon förmodligen var det ändå. Vi fick utskrivet laktulos, vilket gör att avföringen blir mjuk och vi som föräldrar kan veta att hon inte har ont när hon bajsar. laktulos är receptfritt. Dock fortsatte onda cirkeln och hon kunde hålla sig i upp till en vecka. Ett par dagar innan hon väl bajsade blev hennes humör sämre och hon var kinkig och ledsen och orolig. Usch, det var så synd om henne.
Jag tycker inte vi fick så bra hjälp av sjukvården i detta, men samtidigt så vet jag inte vad de kunde göra. Vi har fått vänta ut. Inte göra så stor grej av att bajsa. Vår taktik blev att försöka få henne att röra på sig så mkt som möjligt när hon behövde bajsa. leka och busa. Då kom magen igång och det var svårare att hålla emot för henne.
Nu bajsar hon ungefär var tredje eller fjärde dag. Hon är "bara" orolig en kort stund innan hon bajsar. Det förstör alltså inte flera dagar för henne och oss längre. Hon är inte ledsen när hon bajsar, utan säger att "nu bajsar jag, då blir magen glad". Hon bajsar fortfarande i blöja, men jag hoppas och tror att det kommer att lätta än mer när hon vågar gå på toa.
Mina råd är att inte göra en stor sak av det, inta vara för intresserad eller mån om att barnet ska bajsa. När barnet bajsar kan man prata om att magen blir glad, att barnet noterar skillnaden och lättnaden efteråt. Däremot läsa generella böcker om bajs, måla bajs och prata om bajs - kul
för att avdramatisera. Ge laktulos eller liknande för att veta att barnet inte förstoppas. Uppmuntra till massa fysisk aktivitet för att hålla igång magen. Sjukvården tipsade om "potträningssystem" där barnet skulle få klistra en stjärna varje gång det kom bajs, och efter 10 stjärnor fick barnet en belöning. Fungkade inte på vår dotter, men kanske kan vara ngt för er...
Lycka till!