• Anonym

hotel - kan man välja dubbel/enkel säng?

Någon som vet om man alltid kan välja mellan dubbelsäng eller två enkel sängar om man bokar ett rum ?

Hittade en hotellbokning i sambons namn ,som jag inte visste om och jag ska INTE med.Men den står på två vuxna och en dubbelsäng????
    På datorn fanns även en konferensida öppen med samma datum,så jag tänkte från början att det var en jobbresa - men varför då bara ETT rum och DUBBELSÄNG?
  • Svar på tråden hotel - kan man välja dubbel/enkel säng?
  • Lena

Det är inte alltid det går att välja och ibland kör de två enkelsängar och en dubbelsäng i samma rum under samma namn.

• Anonym
    Lena skrev 2010-01-15 20:13:09 följande:
    Det är inte alltid det går att välja och ibland kör de två enkelsängar och en dubbelsäng i samma rum under samma namn.
    okej...måste fråga honom när han kommer hem.Verkar bara konstigt att han bokar in sig själv o ev.arbetskollega i samma rum istället för två rum ?
  • Anonym

På det hotell jag jobbar har vi inga dubblesängar bara fristående enkel...

• Baboll

En dubbelsäng i hotell i sverige är ofta två enkelsängar (twinbed) och när jag städade på hotell var det ofta som jobbgäster bokades in i sådana rum, 1 eller två pers (det finns fler dubbelrum än enkelrum på de flesta hotell).
    Är det bara en bred säng heter den ofta queen eller kingsize. Där bor man själv eller som par. Det kan alltså vara en helt ok bokning.

• Anonym (bokar hotell)

Det stog inte dubbelrum då?
    Vissa hotell kallar både rummen med en dubbelsäng och rummen med två enkelsängar för dubbelrum i och med att det bor två personer i dem, medan andra hotell kallar rummen med två enkelsängar för kombirum.
    Långt ifrån alla hotell har kombirum.

Dessutom kan det vara så (i och med att det skulle vara en konferens) att alla enkelrum är fullbokade, och då kan man bli tvungen att boka ett dubbelrum på en person. Prisskillnaden är bara ett par hundralappar oftast.

Sedan är det många som väljer att ta ett dubbelrum trots att de reser ensama just för att få den bredare sängen.

Så det finns många möjliga orsaker till att det står som det gör.

• Anonym

det stog i bokningen att det var just dubbelsäng ( 2 adults , 1 doublebed eller hur det nu stavas)

Så det ÄR ju helt klart två personer som han bokade för. Han har inte sagt ett ord till mig om det. Hotelet var i Barcelona två nätter i februari. 
    Det är heller ingen överaskning till mig då han igår var arg och sur på mig och skulle knappast boka in en resa för oss två.
  • Anonym (bokar hotell)
    Anonym skrev 2010-01-15 20:23:22 följande:
    det stog i bokningen att det var just dubbelsäng ( 2 adults , 1 doublebed eller hur det nu stavas) Så det ÄR ju helt klart två personer som han bokade för. Han har inte sagt ett ord till mig om det. Hotelet var i Barcelona två nätter i februari.  Det är heller ingen överaskning till mig då han igår var arg och sur på mig och skulle knappast boka in en resa för oss två.
    Kan säga att när vi bokar utomlands så finns det enbart dubbelsängar. Kombirum får vi överhuvudtaget inte tillgång till utanför norden.
  • Nordie
    Anonym skrev 2010-01-15 20:23:22 följande:
    det stog i bokningen att det var just dubbelsäng ( 2 adults , 1 doublebed eller hur det nu stavas) Så det ÄR ju helt klart två personer som han bokade för. Han har inte sagt ett ord till mig om det. Hotelet var i Barcelona två nätter i februari.  Det är heller ingen överaskning till mig då han igår var arg och sur på mig och skulle knappast boka in en resa för oss två.
    Jag har ett hundratal resdagar om året och om det står double bed är det ofta två sängar, annars benämns det med queensize, kingsize. Single bed då är det ofta en person, men det varierar lite. Man använder inte riktigt samma terminologi.

Dock kan du ju bara slå en signal till hotellet, säga att du har en fråga angående bokningen med nummer XXXX, är det en eller två sängar?
  • Nordie
    Anonym (bokar hotell) skrev 2010-01-15 20:27:54 följande:
    Kan säga att när vi bokar utomlands så finns det enbart dubbelsängar. Kombirum får vi överhuvudtaget inte tillgång till utanför norden.
    Njea det är väl inte helt sant. Jag får ofta två sängar, dock kan de "som standard" vara sammanskjutna, men det kan man enkelt dela på..

Jag kollade genom ett par bokningar jag haft utomlands, märkte en skillnad... det verkar vara doublebedS och doublebed och det verkar stämma med resedagboken hurvida det är en eller två sängar..
  • Anonym (bokar hotell)
    Nordie skrev 2010-01-15 20:32:04 följande:
    Njea det är väl inte helt sant. Jag får ofta två sängar, dock kan de "som standard" vara sammanskjutna, men det kan man enkelt dela på..Jag kollade genom ett par bokningar jag haft utomlands, märkte en skillnad... det verkar vara doublebedS och doublebed och det verkar stämma med resedagboken hurvida det är en eller två sängar..
    Jo, hos OSS så är det så.
    Sen har jag inte sagt att andra bokningsbolag har andra rutiner.

Men TS, om du är så orolig så ring hotellet. Ingen har kommer kunna svara på hur verkligheten ser ut.
  • Lena
    Anonym skrev 2010-01-15 20:16:02 följande:
    okej...måste fråga honom när han kommer hem.Verkar bara konstigt att han bokar in sig själv o ev.arbetskollega i samma rum istället för två rum ?
    Vårt företag har som policy att man delar rum om det är möjligt. Det är mer ekonomiskt.
  • Nordie
    Lena skrev 2010-01-15 21:20:13 följande:
    Vårt företag har som policy att man delar rum om det är möjligt. Det är mer ekonomiskt.
    Vi har också så... dock brukar män och kvinnor sova i olika rum.. ;P
  • Lena
    Nordie skrev 2010-01-15 21:24:38 följande:
    Vi har också så... dock brukar män och kvinnor sova i olika rum.. ;P
    Jo vi oxå men så är vi bara två kvinnor på företaget oxå ;)
Svar på tråden hotel - kan man välja dubbel/enkel säng?