• Anonym (v. 32)

Yrsel, andnöd och hjärtklappning - hur mycket är OK?

Jag vet att det är normalt att känna av detta under graviditeten. Men hur mycket är normalt? För inte ska man behöva känna så ständigt? Jag var nyss och handlade och började då få kraftig puls, svårt att andas och blev lite yr. Funderade på om det kanske var på grund av ansträngning eller möjligvis en panikångestattack. Men sen har det inte gått över. I över tre timmar har jag känt mer eller mindre andnöd och hjärtklappning. Trots att jag sitter och vilar (ej på rygg). Någon som vet vad det kan vara, vad jag kan göra och huruvida det bara är att härda ut?

• Svar på tråden Yrsel, andnöd och hjärtklappning - hur mycket är OK?
  • Anonym (mimmi)

Visst kan man känna av detta vid ansträngning men inte i 3 timmar och när du vilar.
    Du kanske bör kolla blodtrycket för att se efter om det är "för" högt. Om du är lång kan det vara extra jobbigt med yrsel.  Jag kände av detta när jag körde bil och trodde att jag skulle svimma körandes. Obehagligt. Det är väl dålig cirkulation i kroppen mot slutet antar jag.

Är du ororlig så ring barnmorskan eller kvinnokliniken!!!

• Anonym (v. 32)

Jag är inte lång, bara 163. Jag är väl inte så orolig, men det känns helt klart obehagligt. Samtidigt vill jag inte riskera att få snäsiga svar från förlossningen (antar att det är dit jag ska vända mig).

• Anonym (mimmi)

Nej kvinnokliniken är en annan avdelning.

någon huvudvärk? illamående? kräkningar? smärtor i övre delen av magen?

• Anonym (v. 32)

Min puls i vila ligger på 108-120. Är inte det lite mycket?

• Anonym (v. 32)

Anonym (mimmi) skrev 2010-01-15 20:40:33 följande:

Nej kvinnokliniken är en annan avdelning. någon huvudvärk? illamående? kräkningar? smärtor i övre delen av magen?
    Lite huvudvärk men annars inget.
  • finskaflikkan
    Anonym (v. 32) skrev 2010-01-15 20:41:51 följande:
    Min puls i vila ligger på 108-120. Är inte det lite mycket?
    Det e ganska högt för att vara i vila. 
    Ring förlossningen för säkerhets skull!!! 
  • Anonym (v. 32)
    finskaflikkan skrev 2010-01-15 20:42:49 följande:
    Men jag pallar inte med ifall dom snäser åt mig.
  • finskaflikkan
    Anonym (v. 32) skrev 2010-01-15 20:43:28 följande:
    Men jag pallar inte med ifall dom snäser åt mig.
    De gör dom inte. Dom e till för att hjälpa dig! Du ÄR gravid. 
    Och att ha andnöd, hjärtklappning, huvudvärk SÅÅÅ länge e inte bra. 
    Kolla upp de för säkerhets skull... Man borde kolla ditt blt oxå.
  • Anonym (v. 32)
    finskaflikkan skrev 2010-01-15 20:44:53 följande:
    Jo, jag VET det egentligen. Men förmodligen är det bara någon panikattack eller vad det nu kallas. OCh då kommer dom säga "lilla gumman" och då blir jag bara arg. Vill mest kolla av här så att det inte är något som kan innebära en stor risk för mig eller barnet.
  • Anonym (mimmi)

jag tycker också att det är högt... ring kvinnokliniken. De är till för dig som är gravid!!!!

Svar på tråden Yrsel, andnöd och hjärtklappning - hur mycket är OK?