• Gummis

Recept på pot.gratäng som är gluten och mjölkfri

Behöver ett recept på potatisgratäng som både är gluten och mjölkfri. Den ska var krämig och go. Har provat med soja och havremjölk men den blir som rinnande vatten och att tillsätta maizenamjöl blir ju heller inte så gott.  Någon med tips???

• Svar på tråden Recept på pot.gratäng som är gluten och mjölkfri
  • Cia o krabaten

Mjölk? Grädde lär det ju vara om det ska bli krämig...

Vet att en del kockar kokar potatisen i grädden först innan de lägger ihop gratängen.
    Annars varvar jag potatis, lök och kryddor och häller på grädde av valfri fetthalt.
    Finns ju laktosfria grädd-alternativ väl? Eller är de bara låglaktos.
    Fast kanske är det inget av de ok för allergin?
    Annars skulle jag koka upp mjölken och reda med maizena, och kanske koka potatisen i där för att få lite tjockare sås av den.
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Cia o krabaten skrev 2010-01-15 20:42:21 följande:
    Mjölk? Grädde lär det ju vara om det ska bli krämig... Vet att en del kockar kokar potatisen i grädden först innan de lägger ihop gratängen. Annars varvar jag potatis, lök och kryddor och häller på grädde av valfri fetthalt. Finns ju laktosfria grädd-alternativ väl? Eller är de bara låglaktos. Fast kanske är det inget av de ok för allergin? Annars skulle jag koka upp mjölken och reda med maizena, och kanske koka potatisen i där för att få lite tjockare sås av den.
    Den skulle väl vara mjölkfri. Ts jag vet inte hur man får en krämig gratäng.
  • Mela78

Tyvärr fungerar inte låglaktos eller laktosfria produkter när det behöver vara mjölkfritt. Jag är också intresserad av recept på mjölkfria gratänger.

• SchumiFerrari

Det finns en mjölkfri ersättning till cream fraich som borde funka... Mjöl har jag aldrig haft i potgratäng...

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Mela78
    Bumblebina skrev 2010-01-15 20:47:22 följande:
    Testa med kokosmjölk istället för grädde. Borde funka.
    Blir inte det en lite udda smak av kokos i gratängen? Går den att dölja på något sätt?
  • Jo  anna

Jag har aldrig lyckats få en mjölkfri gratäng krämig, blir alltid vattnigt på botten och inget där uppe. Har bara provat med havregrädde. Är det inte högre fetthalt i sojagrädden? Har inte kunnat prova den innan.

• Miralicia
    Mela78 skrev 2010-01-15 20:50:46 följande:
    Blir inte det en lite udda smak av kokos i gratängen? Går den att dölja på något sätt?
    Potatis (gärna mjölig sort) och lök i en ugnsform.

Blanda kokosmjölk, buljong (2/3 kokos, 1/3 vatten + buljongtärning enligt hela vätskemängden eller aningens mer buljongtärning) och lite maizena majsstärkelse för att förtjocka det med och koka upp. Avsluta med att blanda i lite nachochips (Santa Marias är naturligt glutenfria) som man mortlat till smulor i "såsen" som man häller över potatisen och blandar om lite i formen. In i ugnen.

Ca halvtid i gräddningen tar man ut gratängen och blandar om så att potatisen på toppen inte blir torr utan hamnar i botten och att såen fördelas igen. Innan man ställer tillbaka den i ugnen toppar man med lite fler nachochips-smulor istället för riven ost.
  • Gummis

Tack för alla förslag! Ska prova ditt recept Schummiferrari. :) Tack!

Svar på tråden Recept på pot.gratäng som är gluten och mjölkfri