• ian

När har spädbarn feber?

Min son är 2 månader och brukar ha 36.4 i temp. Nu har han blivit hes i halsen och mer snuvig än vanligt och väldigt gnällig. Tog tempen och den är nu 37.3 Är det f
    eber för honom då? Bör man ge alvedonsupp eller febern ska va betydligt högre då? *orolig nybliven hönsmamma*

• Svar på tråden När har spädbarn feber?
  • Lucky

Hej hej!

Nu är min dotter iofs äldre(11mån) men hon ligger oxå normalt på typ 36,5. Nu har hon legat runt 37,5 en längre tid så jag passade på att fråga på bvc vid en vägning och då sa bvc-tanten att bebisar har inte feber så länge det är under 38! Hon hade pratat med barnsjukhuset om just detta. Sen kan ju bebisar vara sjuka utan att ha feber och du tycker ju att han inte är som vanligt! Kanske är det så att det håller på att bryta ut nånting... Gör som du känner är bäst, verkar han må dåligt kanske han behöver alvedon!
    Känns det osäkert så ring sjukvårdsupplysningen!

• fågelblå

Nej man säger ju att det inte är feber om det inte är 38. Men har barnet en låg normaltemperatur är det klart att 37.5 är förhöjd temperatur. Min dotter är 17 månader och har aldrig haft 38 men hon är jätte ynklig vid allt över 37 och det har hänt att vi gett alvedon till natten så att hon få sova.

• Themis

Så länge barnet äter/dricker normalt, väter sina blöjor som vanligt och inte verkar slött eller skrikigt (typiskt vid halsont) så ger jag inte barnalvedon. Man ska skilja mellan när kroppen hanterar infektionen och när det går överstyr och blir farligt. Att direkt gå in och dämpa kroppens reaktioner i alla lägen är inte så bra, såvitt jag vet.

Oftast behövs febernedsättande som fågelblå säger mest till natten, för febern går gärna upp under vila då kroppen reparerar, bekämpar infektioner och tillväxt sker. Bebisar växer medan de sover, därför sover de så mycket mer än vuxna och därför är ostörd sömn extra viktigt för dem.

Jag är inte vårdutbildad själv men har läst lite ditt och datt som är relevant. Mina råd får jag från en sjuksköterska och vi brukar oftast vara överens.

Svar på tråden När har spädbarn feber?