Analysera dig själv..
Var det saker du inte hann läsa som kom på tentan?
Var det saker som inte du förstod som kom på tentan?
Var det tentan som du inte förstod eller var den konstigt gjord?
Var det andra omständigheter som gjorde att du missade tentan?
Det kan vara ganska bra och fundera vad som gick fel och försöka rätta till felen. Då vet man ju lite hur man ska plugga.
Hann du inte läsa allt (ibland är det ofanltigt mycket litteratur som man ska gå igenom, då får man prioritera, ibland kommer sånt man prioriterat bort med på tentan).. Den enkla lösniningen är att läsa igenom det som du inte hann, och repitera det du redan läst.
Förstod du inte vad som stod i boken, låna andra böcker i ämnet, eller fråga kursare, lärare, folk som läst kursen osv.
Förstod du inte tentan, fråga den examinerande läraren vad denne menar. Ett tips (som du säkert redan fått) är att kolla gamla tentor. Ofta finns det någon slags mönster i hur frågor ställs och vad som tas med på tentor.. Har du inte pluggat gamla tentor förr så finns de ofta att få tag på hos studentexpeditionen eller kanske på internet.. En idé är att kolla lärarens tentor på andra kurser.. De kan finnas mönster hos läraren.. Gamla tentor är offentligt material. Ibland får man inga svarsförslag till tentan, men då gör man tentorna själv med böckerna öppet. (det behövs ju inga svar för att se mönster).
Är det annat som gjorde att du missade tentan? försök få bukt med detta.
Hur strukturerad är du i dina studier?
Jag har som mest läst tre kurser samtidigt (olika ämnen), och givetvis har jag omtentat också då jag läst enstaka kurser. Jag gjorde listor över vad jag skulle hinna läsa varje dag.. Ibland blev det en motivation i sig att bocka av "dagens lista" och sedan ta kväll. Med hjälp av listorna så kunde jag lätt se att jag täckte in alla bitar i kurslitteraturen, jag la in tid för repetition och för uppgifter (gamla tentor etc)
Det är praktiskt då man pluggar två eller fler kurser parallellt.
Du verkar ju ha väldigt struktur på tiden i alla fall (BRA!), vissa pluggar ju dygnet runt och det är inte vettigt. Försök att vara effektiv under den tid du är på campus (jag vet själv att det kan vara omöjligt då folk vill komma förbi och snacka skit).. Ett sätt är ju att avsätta tid några dagar i veckan tillsammans med kursare och plugga tillsammans. Det kan ju vara nyttigt att förklara samband, modeller osv för varandra.. Hitta någon/några andra som körde på tentan och plugga till omtentan tillsammans, då kan ni sporra varandra. Det finns alltid någon som kört eller inte varit med alls. (det är ju också ett sätt att få nya vänner)
Är det så att inte tiden räcker till på campus så ta en del av kvällen (någon timme då barnen gått till sängs) och plugga. Hela kvällarna ska du inte behöva sitta. Och jag är säker på att din sambo kan underhålla sig själv på ett lungt sätt medan du pluggar.
Har du möjlighet så ta gärna en promenad varje dag.. Antingen så går du mellan hemmet och campus (är det nära så ta en omväg) eller så tar du en tur på kvällen.
Jag upplever att hjärnan sorterar informationen medan jag går ut och går. Ju mer information man får in under dagen ju mer måste hjärnan sortera.
Du har säkert hittat ditt sätt att plugga in information och vet hur du ska göra.
Och med inställningen "JAG KLARAR DET DENNA GÅNG" så kommer man långt!
Lycka till!