• Anonym (den rödkindade)

Snart 30 och rodnar fortfarande....någon som också lider av detta?

Jag är en tjej som snart är 30 år.

Så länge jag kan minnas har jag rodnat oerhört mycket och har alltid fått pikar för det.

De senaste 10 åren har jag rodnat fast än jag inte känner att jag gör det, eller att det finns något att rodna för, okontrollerat helt enkelt.

Jag hatar verkligen detta och mår dåligt när jag gör det.

Häromdagen på förskolan frågade en fröken mig om när sonen brukar stiga upp på morgonen, jag svarade och blev röd i ansiktet som en tomat. Varför vet jag inte. Känndes så jäkla jobbigt.

Vad jag man göra åt det?

Finns det fler som jag, och hur hanterar ni det??

• Svar på tråden Snart 30 och rodnar fortfarande....någon som också lider av detta?
  • Anonym (jag med)

Jag har samma problem!
    rodnar för ingenting förstår inte varför, tycker att det är jätte jobbigt!

Alla sa att man skulle växa ifrån det... närdå? När man är 50??

• Anonym (tomat)

Känner oxå igen mig.. Rodnar för ingenting..Men har dock kommit på de senaste åren att det alltid blir värre nnan jag ska få mens. Alltså hänger det ihop med pms men rodnar lätt annars också. Har du dålig självkänsla?? Blyg???

• Anonym (anna)

Vissa har lättare att rodna än andra, speciellt om man har ljus och känslig hy med ytliga blodådror tex. Allt syns på mig, även om jag inte är generad så kan jag se lite röd ut. Om jag är ute och springer och blir varm så blir jag också röd som en tomat.

Till viss del är det även psykiskt, för man blir nervös över att man SKA bli röd, och då blir man garanterat det. Jag känner att när jag har bättre självförtroende, och inte bryr mig så mycket, så blir jag röd mer sällan också.

Hur är det med självförtroendet? Är du en blyg person? Social fobi? Är det social fobi så kanske vissa antidepressiva mediciner kan hjälpa. Annars finns en receptbelagd medicin som heter inderal, en betablockerare, som faktiskt motverkar rodnad och tex darrningar och andra symptom man kan få när man blir nervös och osäker.

Nej det är just det, jag är inte blyg och osäker. Jag är väldigt social och pratar gärna med folk, så jag fattar inte. Behöver ju inte rodna om jag säger så..

• Anonym (Jag med)

Du är INTE ensam. Jag skrev ett inlägg om precis detta för nägra dagar sedan. Jag är 40 år och har precis samma problem och lider något fruktansvärt av det. Tycker det absolut värsta är att folk faktiskt har mage att kommentera det. Varför gör man så?? Blir så oerhört ledsen, stressad och sårad.

Jag är inte heller något osäker person, utan älskar att prata med nya människor osv. Jag kan rodna när jag står och lagar mat ensam och när jag leker med mina barn. Det är jättekonstigt. Men även om jag t ex bjudit hem folk och vid de tillfällena antar jag att det handlar om att man på något vis blir bedömd. Samma vid redovisningar när jag pluggade, usch...

Ska ge mig ut och leta efter en bra hudkräm som är täckande utan att man för den delen ser jättesminkad ut. Det finns väl inget annat att göra.

Lider med oss

Ja jag fattar inte varför folk ska påpeka, och då blir det ju värre (om man nu kan bli rödare).

Jag brukar försöka förklara att jag inte känner att jag blir det, och att jag inte är generad, men folk tror ju inte på en.

Säg till om du hittar någon bra hudkräm!!

• Anonym (anna)

Kolla på makeupstore eller face, någon av de butikerna har en foundation med grönt pigment. Grönt dämpar det röda.

• Anonym

jag är likadan och jag forstar problemet men vill bara tillägga att jag tycker det är gulligt att rodna.  :)  faktiskt. även om det inte finns någon anledning att man gör det.

• Anonym

Åh, vad härligt att läsa att det finns fler!
    Jag kan rodna bara pang bom helt utan anledning och mitt i en disskussion kan jag tänka att jag inte får göra det och så gör jag ju det såklart!!
    Förstår inte varför, har man så hela livet tro?

• pingus

Ja jösses..jag är 33 och rodnar...kanske inte för minsta lilla. Men min förra kille påpekade det ofta...eftersom jag själv inte märkte det :)
    Lider väl inte så  mycket av det...kanske beror på att jag inte märker det själv...och att ingen påpekar det...(ja ingen mer än exet) han hör till och med på min röst när jag rodnar...av någon konstig anledning :)

Tycker det är charmigt med folk som rodnar....men förstår om det är jobbigt om det kommer av minsta lilla!!

Svar på tråden Snart 30 och rodnar fortfarande....någon som också lider av detta?