• Marika43

Akupunktur?

Hejsan!

Ville bara höra om det är någon av er i min åldersgrupp som provat akupunktur med tillhörande kost/livsstilsbehandling, för att öka chansen att bli gravid? Hur har det gått för er? Positiva/negativa erfarenheter?

Har själv börjat en kur nu, i förrgår (man ska visst börja mensens 1-3 dag, med första behandlingen). Det ingår också viss kostrådgivning i behandlingen.

Här kommer en beskrivning av den behandlingen jag ska genomgå:

Man ska gå 5 ggr under en fas, 2 behandlingar innan ÄL, en behandling när man har ÄL (så det gäller att hålla koll) och 2 behandlingar efter ÄL (7:e dagen och 10 dagen efter ÄL).

När det gäller vitaminpreparat gällde följande: Kvinnan: mulitvitamin för kvinnor och sedan extra folsyra B6 och B12, något omegapreparat (omega 3, 6, DHA, GLA + E-vitamin.

Mannen: mulitvitamin för män, extra folsyra B6 och B12, zink, omegapreparat (se ovan)

Sedan kosten/livsvanor:

Motionera regelbundet, men inte hårdträning.

Mannen ska inte använda tighta byxor, helst boxerkalsonger, ej bada/basta eller utsätta underlivet för värme.

Båda ska undvika att äta vitlök, starkt kryddad mat, curry, mango, papaya, ananas, aubergine, grukmeja. Man ska undvika vit mjöl, vitt ris, vit pasta. Försöka avstå komjölk, utan dricka sojamjölk, havremjölk, rismjölk. Undvika kött som inte är kravmärkt, men äta lite kött/fågel. ABSOLUT INGET KAFFE OCH GRÖNT TE och självklart INGEN ALKOHOL/TOBAK. Drick endast färskpressad juice, inte konserverad juice.

Te man kan dricka är Rooiboi-te, kamomillte, yougi-te (om det INTE är ingefära i det). Rek att dricka mycket mineralvatten och vanligt vatten med pressad lime i.

Kv: kan ta massage/anv spikmatta INNAN ÄL, inte efter ÄL.

Meditera/yoga, vila mycket. Undvik stress.

Sex: varannan dag från dag 6 efter mensens första dag till dag 9 efter ÄL. Försöka pricka in samlaget vid ÄL och försöka få orgasm samtidigt (vacumeffekt, spermierna sugs då in i livmodern och pilar iväg t. det mogna ägget som väntar). Ligg kvar i sängen efter samlaget och vila. Kör gärna missionären eller "doggystyle", lägg sig sedan i ryggläge, med kudde under rumpan.

• Svar på tråden Akupunktur?
  • Marika43

...glömde... Tillägg: INGET GODIS OCH ANDRA SORTERS SÖTSAKER, detta gäller även t.ex. mörk choklar...

• Snösport

Bra kost är bra!
    akupunktur stimulerar men det var mycket inte och förbud...glöm inte att lycka och lugn är en del i hela spelet också...trots folk som blir gravida i våldtäkter förståss.  Men grönt te är megabra sa min akupunktör.....din menade väl svart te är dåligt? 
    Kör stenhårt på detta och bli gravid för du trodde på det så mycket

• S1R1

Har man för lite yang SKA man gärna äta och dricka både ingfära och vitlök enligt både min och klinikens akupunktör.
    Jag har provat ALLT, men inte fan hjälper det!

Nä, leva som vanligt är min medicin!

Lycka till!

• AnnaGee

Hej Marika43!

Jag är 40 år och körde programmet ovan som du beskriver och fick för första gången en fullgången graviditet. Innan drabbades jag av MA och MF. Jag gick på akupunktur och tog till mig de flesta av kost-och vitaminråden. Verkar som att akupunkturstället är detsamma "Akupunktur och barnmorskemottagningen på Barnhusgatan i Stockholm".

Önskar dig lycka till!

• Marika43

Hejsan AnnaGee!

Jättekul att höra! Ja, det är samma ställe! Vågar inte chansa på att gå hos en "vanlig" akupunktör, utan ville ha ett ställe där man visste att de var bra på just oss som har svårt att bli gravida.

Jag hade ett MA i höstas, så jag vet vad du gick igenom. Hemskt. Jag mådde uruselt efteråt.

Den här månaden har jag inte klarat av att hålla kostråden, för jag har haft vinterkräksjuka och tappade först 4 kg, sen har jag vräkt i mig mat i några dagar, pga extrema hungerkänslor... Men jag ska börja vid nästa behandling, om det inte tar sig redan den här gången:-

Kaffe har jag dock skippat helt och nyttigt äter jag ju..

Tack för lyckönskningen, den värmde!

• ZXC
    Marika43 skrev 2010-01-24 14:40:42 följande:
    Hejsan AnnaGee! Jättekul att höra! Ja, det är samma ställe! Vågar inte chansa på att gå hos en "vanlig" akupunktör, utan ville ha ett ställe där man visste att de var bra på just oss som har svårt att bli gravida. Jag hade ett MA i höstas, så jag vet vad du gick igenom. Hemskt. Jag mådde uruselt efteråt. Den här månaden har jag inte klarat av att hålla kostråden, för jag har haft vinterkräksjuka och tappade först 4 kg, sen har jag vräkt i mig mat i några dagar, pga extrema hungerkänslor... Men jag ska börja vid nästa behandling, om det inte tar sig redan den här gången:- Kaffe har jag dock skippat helt och nyttigt äter jag ju.. Tack för lyckönskningen, den värmde!
    Jag gick på akupunktur och drack örtavkok i ca 7 månade innan jag gjorde mitt sista ÄD (FET) och nu är jag i 16:e veckan! Innan dess hade jag gjort 4 ÄD (2 ET, 2 FET) men bara fått ett plus, som blev missfall i v 6...
    Jag provade på "ditt" ställe (känner igen förbudslistan), men tyckte det kändes för mycket som ett "löpande band". Det kändes inte som om någon brydde sig om just mina förutsatser, utan att de bara följde en färdig "mall", så jag bytte ställe. Sedan tyckte jag några av förbuden var ganska dumma. Som sagt, det är så individuellt vad som lett till varje persons problem, så en kopierad lista kändes lite B...
    Men det är bara min uppfattning!
    Jag hoppas du fått bättre kontakt med dem och att du lyckas bli gravid!

Lycka till!
    ZXZX
  • summer69

Hej!

Jag är 40, har i flera år försökt bli med barn och har tidigare haft 1 mf och 1 ma (v6 och v12) .... har efteråt försökt att bli gravid igen men ingenting hände 
    De testade både mig och mannen och hittade inga "fel". 
    Mars 2009 började jag gå på akupunktur (TCM) och började äta kinesiska örter.
    Jag mådde allmänt jättedåligt efter mf/ma och alla försök och min energi hade tagit helt slut.  Akupunktören fick jobba ordentligt med mig! 
    I november 2009 plussade jag (1år och 7 månader efter ma) och jag är nu i v19 och allt ser hittils bra ut.
    Min man började också med akupunktur ett tag efter mig ... aldrig fel att jobba med att få balans i båda kropparna, tyckte vi!

Jag är ÖVERTYGAT att det är TCM som har hjälpt mig att bli gravid och att få behålla barnet!  GE ALDRIG UPP !!!  (Jag var nära att göra det men ni ser ....)

Lycka till!  KRAM

• FRÖLI

summer69, va kul att höra att du känner att akuounkturen hjälpt dig bli gravid och att det gått så bra! Jag började själv på akupunktur för första gången för drygt en vecka sen i samband med att jag gjorde IVF behandling, jag hoppas så innerligt att det hjälpt mig slappna av och få mer balans så jag också kan bli gravid denna gång. Är idag på RD3. Hur ofta går du nu? Är TCM stället du går på?

• summer69
    FRÖLI skrev 2010-02-21 19:12:46 följande:
    summer69, va kul att höra att du känner att akuounkturen hjälpt dig bli gravid och att det gått så bra! Jag började själv på akupunktur för första gången för drygt en vecka sen i samband med att jag gjorde IVF behandling, jag hoppas så innerligt att det hjälpt mig slappna av och få mer balans så jag också kan bli gravid denna gång. Är idag på RD3. Hur ofta går du nu? Är TCM stället du går på?
    Lycka till, Fröli!  Hoppas det går bra för dig.  Det kanske tar lite tid innan man får kroppen i balans men denna kvinnan som jag går till har hjälpt många (med massor med olika problem) för att bli med barn.
    TCM står för Traditional Chinese Medicine.
    Just nu går jag bara på akupunktur när jag känner att jag behöver mera energi ... men jag fortsätter äter mina örter.
  • Bellini2

Jag har provat akupunktur i två omgångar. Första gången belv jag snabbt gravid och fick lika snabbt missfall. Andra gången var det oerhört ambitöst och höll på av och till i månader och jag åt och drack duva och besynnerliga teer och lade stor kraft, tid och pengar på det. Absolut ingenting hände.

• FRÖLI
    summer69 skrev 2010-02-21 20:42:49 följande:
    Lycka till, Fröli!  Hoppas det går bra för dig.  Det kanske tar lite tid innan man får kroppen i balans men denna kvinnan som jag går till har hjälpt många (med massor med olika problem) för att bli med barn.TCM står för Traditional Chinese Medicine.Just nu går jag bara på akupunktur när jag känner att jag behöver mera energi ... men jag fortsätter äter mina örter.
    åh tack för svar summer69! Låter jätteintressant! Det skulle jag vilja prova! Bor du i sthlm? Kan jag få tips om vad hon heter som du går till? Eller någon annan som är lika bra? Kan tänka mig att det tar ett tag innan man kroppen i balans men jag vill så gärna göra allt jag kan för att nå dit!
  • summer69
    FRÖLI skrev 2010-03-01 16:14:54 följande:
    åh tack för svar summer69! Låter jätteintressant! Det skulle jag vilja prova! Bor du i sthlm? Kan jag få tips om vad hon heter som du går till? Eller någon annan som är lika bra? Kan tänka mig att det tar ett tag innan man kroppen i balans men jag vill så gärna göra allt jag kan för att nå dit!
    Hej Fröli!
    Jag bor i Västernorrland och går där på akupunktur.  Så det är nog lite långt för dig att åka hit kanske! 
    Men jag har läst en hel del om att det finns en kinesisk akupunktör på Stora Essingen i Stockholm, vars specialitet är barnlöshet. På hennes kontor är tydligen en vägg med kort på bebisar från tacksamma föräldrar.

Hittade denna adressen på nätet:
    TCM Dr. Jin Hua Nie. Essingeringen 12, 112 64 Stockholm. Tel :               08 - 657 88 86         08 - 657 88 86, teltid = 1300 - 1500.

Du kanske kan kolla med henne?

Och som sagt ... ge det tid.  Om din kropp är ur balans (och förmodligen har varit ett bra tag) då tar det också tid att få balans igen!
    Själv gick jag på behandling i 8 månader.  Tvekade ibland om kanske just jag INTE kunde få hjälp genom TCM men gav inte upp och tada ... det gick ju bra till slut!
    Lycka till och skriv gärna mer om du har tagit kontakt med henne.  Skulle vara spännande att få höra hur det går för dig!
  • hymafr

TS: Du har inte möjligen funderat på äggdonation?

Inte för att det är helt omöjligt för dig att bli gravid vid din ålder, men sannolikheten är tyvärr inte särskilt stor oavsett vilka metoder du tar till.
    Vid en äggdonation är däremot ägget ungt och friskt och dina chanser ökar betydligt.

• FRÖLI
    summer69 skrev 2010-03-02 15:54:11 följande:
    Hej Fröli!Jag bor i Västernorrland och går där på akupunktur.  Så det är nog lite långt för dig att åka hit kanske!  Men jag har läst en hel del om att det finns en kinesisk akupunktör på Stora Essingen i Stockholm, vars specialitet är barnlöshet. På hennes kontor är tydligen en vägg med kort på bebisar från tacksamma föräldrar. Hittade denna adressen på nätet:TCM Dr. Jin Hua Nie. Essingeringen 12, 112 64 Stockholm. Tel :               08 - 657 88 86         08 - 657 88 86, teltid = 1300 - 1500. Du kanske kan kolla med henne?Och som sagt ... ge det tid.  Om din kropp är ur balans (och förmodligen har varit ett bra tag) då tar det också tid att få balans igen!Själv gick jag på behandling i 8 månader.  Tvekade ibland om kanske just jag INTE kunde få hjälp genom TCM men gav inte upp och tada ... det gick ju bra till slut!Lycka till och skriv gärna mer om du har tagit kontakt med henne.  Skulle vara spännande att få höra hur det går för dig!
    Hej igen summer69! hihi ja det blir kanske lite långt att åka...i alla fall om jag ska göra det varje vecka! ;)
  • FRÖLI

Jag fortsätter mitt svar här till dig summer69! Tack så jättemycket för tipset! Jag känner igen hennes namn, så jag ska ta mod till mig o gå dit, lovar att höra av mig o berätta när jag varit där! Är du gravid nu eller har du redan fött? Själv har jag gjort IVF o har testdag på lör...men har inga symptom som jag hade sist...nu bara huvudvärk som inte går bort...så det får bli TCM och mer yoga så ska jag väl också lyckas få min kropp i balans! Underbart härligt att höra att du lyckades!! Stort grattis till dig summer69!

• summer69
    FRÖLI skrev 2010-03-04 16:07:24 följande:
    Jag fortsätter mitt svar här till dig summer69! Tack så jättemycket för tipset! Jag känner igen hennes namn, så jag ska ta mod till mig o gå dit, lovar att höra av mig o berätta när jag varit där! Är du gravid nu eller har du redan fött? Själv har jag gjort IVF o har testdag på lör...men har inga symptom som jag hade sist...nu bara huvudvärk som inte går bort...så det får bli TCM och mer yoga så ska jag väl också lyckas få min kropp i balans! Underbart härligt att höra att du lyckades!! Stort grattis till dig summer69!

Jag är gravid i v21 nu.  Hoppas du får ett + snart du med!  Vet ju hur man längtar!  Jag håller tummarna!!!

De säger att kombinationen  av akupunktur och IVF är bra, så ge inte upp!  KRAM

• Cali

Hej!

Jag har nyss börjat på akupunktur och akupunktören rekommenderade i princip samma kosthållning som beskrivs ovan. Jag har en fråga till er som gått på ovanstående "diet" och det gäller mjölkprodukter. Jag har hört och läst att feta mjölkprodukter ska vara bra för fertiliteten (se t.ex. A prospective study of dairy foods intake and anovulatory infertility."
    J.E. Chavarro, J.W. Rich-Edwards, B. Rosner, and W.C. Willett.
    Advance Access published online on February 28, 2007
    Human Reproduction, doi:10.1093/humrep/dem019 )
    Ställde samma fråga till akupunktören som vidhöll sin ståndpunkt att mjölkprodukter "gör mer skada än nytta" såvida man inte är direkt underviktig.

Visst kan man få kolesterol, kalcium och vitamin D från andra källor, men jag undrar hur det är med fettet? Hur har ni gjort?
    Tacksam för svar!

Svar på tråden Akupunktur?