• Grannen

Gott vid diabetes!! Håller på att gå sönder av godissugenhet!

Snälla, snälla hjälp mig att få tag på recept på kakor, efterrätter och annat gott som man kan äta vid diabetes!!!
    Jag håller på att bli tokig av sugenhet på sött! Och frukt ÄR INTE godis!
    Svara här eller i mitt krypin! Vad finns det förresten för osötat godis att köpa, förutom diotorelli?
    Kram på er som hjälper mig!

• Svar på tråden Gott vid diabetes!! Håller på att gå sönder av godissugenhet!
  • Gerbera1

jag vill också veta... så jag puffar lite.

• Magen

Mat enligt GI-metoden ska ju vara bra för diabetiker. Så kolla recept på nätet. Mörk choklad - typ 86% - innehåller ju väldigt lite socker. Jag är inte så insatt i diabetes, men det måste väl funka i måttliga mängder. Ibland gör jag en röra på kakao, grädde och lite fruktsocker. Det kasnke u kunde äta också. Annars tycker jag att fruktsallad med egen chokladsås på just grädde och riktig mörk smält choklad funkar bra. Då smakar ju allt choklad, även omd et mest är frukt.

Annars är zinktabletter bra - minskar sötsug. Och sluta drick light-drycker om du gör det, det blir jag tokigt sugen av.

• Grannen

Tack för svar, puffar lite till...

• cid

hmmmmm......e jättedålig på sånt där, men här försöker vi ersätta godis med frukt...
    En fruktsallad på söta exotiska frukter men lite kokos nötter och vaniljsås blir som godis, man är INTE sötsugen efter en sån portion....

• Grannen

tyvärr så höjer även söta frukter blodsockret, och vaniljsås...

• Grannen

och så har jag allergi mot nötter... : )

• Mandarin

I "vår" Tempo affär finns det i plock godiset socker fritt godis. Gele hallon och ett par andra sorter och så.

• Willa

Man kan ju göra chokladbollar med sötningemedel. Smakar ok om man är sugen på något sött. Var bor du förresten? I Sthlm säljs det choklad och kakor av märket De Bron (tror jag att det heter)som är sötade med sötningsmedel, jag har sett det i olika matvaruaffärer. Sen finns det godis av märket Atkins som ska vara ok att äta, sötat med Sukralos.
    Visst är det jobbigt när man blir så där sugen och inte vet vad man ska göra?! Känner igen det.

• Grannen

Mmm görjobbigt!!! Har sett att det finns en del osockrat godis men det är ofta sötat med sötningsmedel som höjer blodsockret. Jag måste vara supernoga eftersom jag inte är insulinbehandlad ännu, ligger på gränsen och är under utredning. Har tex märkt att osötat tuggemi höjer mitt socker. De Bron ska jag kolla upp och atkinshyllan!

Svar på tråden Gott vid diabetes!! Håller på att gå sönder av godissugenhet!