• Anonym (fundersam)

farligt att sluta och börja m. p-piller?

Hej

Mina p-piller tog slut straxt före jul, jag gick till ungdomsmottagningen flera gånger för att skaffa nya men det var stängt när jag var där trots att jag var där rätt dag och tid, ena gången var det pga sjukdom och andra gången vet jag inte huset var bara igenbommat trots att dom skulle öppnat en halvtimme tidigare så jag blev liksom tvungen att sluta med pillrena, jag skulle bort över jul och nyår osv.
    Men iaf så vill framförallt min kille att jag ska börja igen, för min del så spelar det ingen större roll egentligen. Tänkte gå iväg nu på måndag, men nu undrar jag hurvida det kan vara farligt att sluta med p-piller och börja igen efter bara en månad? läste nått på en sida om att det inte var bra men jag vet inte hur korta perioder dom menade för det handlade om en som haft uppehåll i ett år, lyckades inte heller hitta något på google. så nu vänder jag mig till er.
    finns det någon som vet hur det är?
    vad som kan hända?
    hur lång tid ska man vänta mellan att man slutar och börjar igen?

skulle gärna vilja veta, vill inte utsätta mig för några faror eller så.
    Skicka gärna länkar till bra sidor om ni har någon!
    tacksam för svar!

• Svar på tråden farligt att sluta och börja m. p-piller?
  • Anonym (fundersam)

puffar lite *puff puff*

• Anonym

Nej, jag brukade äta cerazette, jag hoppade väldigt mycket på och av innan jag bestämde mig för att sluta helt, jag kunde dom äta ena månaden för att sendan sluta nästan och vara utan 2 månader och sen äta en vecka och sen sluta, och nu har jag verkligen bestämt mig för att sluta, har varit utan i en månad typ

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-16 11:57:21 följande:
    Nej, jag brukade äta cerazette, jag hoppade väldigt mycket på och av innan jag bestämde mig för att sluta helt, jag kunde dom äta ena månaden för att sendan sluta nästan och vara utan 2 månader och sen äta en vecka och sen sluta, och nu har jag verkligen bestämt mig för att sluta, har varit utan i en månad typ
    så svaret är nej, det händer ingenting, iaf inte med mig
  • Anonym (fundersam)

okej men cerazette är inte p-piller utan minipiller.. det är skillnad mellan minipiller och sammansatta p-piller.. det är mycket mer hormoner i p-piller.. åt cerazette under en period och bm sa att dom var hormonfria dom jag har ätit nu är visserligen lågdos men det är hormoner i dom.. othonett novum heter dom.. jag tror det är skillnad på hur dom verkar och då är det nog skillnad på biverkningar och på vad som kan hända om man börjar och slutar för ofta..

men tack för dina svar!

• Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2010-01-16 12:02:13 följande:
    okej men cerazette är inte p-piller utan minipiller.. det är skillnad mellan minipiller och sammansatta p-piller.. det är mycket mer hormoner i p-piller.. åt cerazette under en period och bm sa att dom var hormonfria dom jag har ätit nu är visserligen lågdos men det är hormoner i dom.. othonett novum heter dom.. jag tror det är skillnad på hur dom verkar och då är det nog skillnad på biverkningar och på vad som kan hända om man börjar och slutar för ofta..men tack för dina svar!
    nej, mina är p-piller?
    cerazette finns på i mini och p.
    men oavsett vad man äter borde det inte vara någon fara
  • Anonym (fundersam)

puffar lite till *puff puff*
    visste förresten inte att cerazette fanns både som mini och p-piller :p

• Anonym

Jag har ätit Orthonett novum och slutat för att sedan börja igen månaden efter. Ingenting hände. Det som är viktigt är dock att du börjar på rätt dag (tror det är mensens första dag när man börjar på första kartan). Om man inte gör det kan man störa cykeln. Men prata med BM när du får dina nya piller utskrivna så får du alla råd du behöver.

Anonym (fundersam) skrev 2010-01-16 12:02:13 följande:
    okej men cerazette är inte p-piller utan minipiller.. det är skillnad mellan minipiller och sammansatta p-piller.. det är mycket mer hormoner i p-piller.. åt cerazette under en period och bm sa att dom var hormonfria dom jag har ätit nu är visserligen lågdos men det är hormoner i dom.. othonett novum heter dom.. jag tror det är skillnad på hur dom verkar och då är det nog skillnad på biverkningar och på vad som kan hända om man börjar och slutar för ofta.. men tack för dina svar!
  • Anonym

Nej, det stämmer väl inte? Enligt fass så är Ceracette ett mini-piller och det finns inga andra alternativ

Anonym skrev 2010-01-16 12:10:15 följande:
    nej, mina är p-piller? cerazette finns på i mini och p. men oavsett vad man äter borde det inte vara någon fara
  • Anonym (fundersam)

okej, jag ska nog skaffa nya piller på måndag tror jag..

nej jag har aldrig hört det heller, men jag vet ju inte allt så :p men jag åt iaf minipiller varianten när jag åt dom om det nu finns en p variant oxå :p

• Anonym (S)

Cerazette är ett minipiller i innehållet, men har en högre dos gestagen än vanliga minipiller, vilket innebär att man har 12 timmars glömsketid osv. Därför kan man säga att det är ett mellanting. Men hormoner innehåller det - det är bara inte flera sorters hormoner.

Och nej, det är inte farligt att hoppa av och på, men om man har biverkningar borde de kunna förstärkas om kroppen vänjer sig av från hormonerna och sen "utsätts" för dem igen.

• Anonym (fundersam)

puffar lite *puff puff*

• KossanMuu

Det hände mig vid nåt tillfälle att jag slarvade med p-pillerna och missade de första dagarna på kartan, då valde jag att hoppa över en månad istället för att börja på fel dag. Hände inget med mig. Hade neovletta. Oftast tror jag inte att kroppen hinner vänja sig av vid hormornerna så snabbt som på en månad och borde därför inte bli chockad när de tillkommer igen. Men det är bara en teori från min sida, har inte läst nåt om det.

♥ bf 15 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Anonym (fundersam)
    KossanMuu skrev 2010-01-17 11:04:34 följande:
    Det hände mig vid nåt tillfälle att jag slarvade med p-pillerna och missade de första dagarna på kartan, då valde jag att hoppa över en månad istället för att börja på fel dag. Hände inget med mig. Hade neovletta. Oftast tror jag inte att kroppen hinner vänja sig av vid hormornerna så snabbt som på en månad och borde därför inte bli chockad när de tillkommer igen. Men det är bara en teori från min sida, har inte läst nåt om det.
    tack för ditt svar, det är just det där jag funderar över, hormonerna, hur lång tid det tar för dom att gå ur kroppen och hurvida det kan göra någon skada om dom inte hinner gå ur helt eller om dom går ur helt och man tillsätter nya så tätt inpå..
  • KossanMuu
    Anonym (fundersam) skrev 2010-01-17 11:09:22 följande:
    tack för ditt svar, det är just det där jag funderar över, hormonerna, hur lång tid det tar för dom att gå ur kroppen och hurvida det kan göra någon skada om dom inte hinner gå ur helt eller om dom går ur helt och man tillsätter nya så tätt inpå..
    Det är säkert olika från person till person, men skulle hormonerna hunnit gå ur är det ändå ingen skillnad mot den dagen då du började med p-piller för första gången.
    ♥ bf 15 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-16 20:04:18 följande:
    Nej, det stämmer väl inte? Enligt fass så är Ceracette ett mini-piller och det finns inga andra alternativ
    Enligt min BM är det p-piller jag åt?
  • Anonym (fundersam)

ja jag vet inte, kollade på fass.se där stod det här http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971212000066&DocTypeID=7&UserTypeID=2

så enligt dom är cerazette minipiller.. men jag vet inte, kan det finnas läkemedel som inte finns med på fass?

hursomhelst så oroar jag mig ändå lite för det här med hormoner oså, vad som kan hända, ja om hormonerna har gått ut så är det ju ungefär samma som första gången med skillnad att första gången hade jag inte haft några hormoner i mig alls.. det har jag ju nu, det kanske kan påverka på nått sätt.. är bara ängslig av mig vill inte få några problem..

• Anonym (usk på gyn)

Det är inte något som är farligt. Det som kan hända är att hormonnivåerna svajar lite och därför rekommenderas inte att göra så men det är något du antagligen knappt märker. När jag själv gjorde så vid ett tillfälle märkte jag bara av det för att jag fick lite finnar i ansiktet under ungefär 2 veckor och att brösten kändes lite spända.

Det du ska tänka på är att det blir om att börja äta pillrena på nytt så du måste börja på mensens första dag.

Lycka till !

• Anonym (fundersam)

tack för era svar!

jo jag vet att man måste börja på mensens första dag
    känner mig lugnare nu, ska faktiskt till um snart, om 1½ timme typ :p

Svar på tråden farligt att sluta och börja m. p-piller?