• smultronet77

Dop om ingen av föräldrarna är medlem i kyrkan

Hej!

Någon som vet vad som gäller om varken jag eller sambon är medlemmar i kyrkan, får man ändå döpa sitt barn?

Vill att barnet ska vara döpt och så får han senare ta ställning till om han vill vara medlem eller inte.

Är det upp till varje präst om han vill döpa barnet eller?

Någon som vet?

• Svar på tråden Dop om ingen av föräldrarna är medlem i kyrkan
  • Göta

Måste föräldrar vara medlemmar vid dop?
    [2007-03-29]
    Hej, 
    Vi skulle vilja döpa vårt barn i kyrkan. Vi föräldrar är idag inte medlemmar i Svenska kyrkan. Hur ser ni på detta? Krävs det att båda föräldrarna är medlemmar eller räcker det om mamman blir medlem? 
    /nybliven mamma
    nybliven mamma Johan Hedlund svarar: Hej 
    Att döpa sitt barn är ju en viktig handling för oss som finns i kyrkan, är kristna. Idag är dopet och medlemskapet starkt kopplade till varandra. 

Det finns inget krav att vara medlem för att få döpa sitt barn, men jag tycker nog att det skulle vara en självklarhet. Varför vill man ge sitt barn ett medlemskap i något man inte själv är medlem i? 

Min fråga till er är om ni är döpta, vilket inte framgår av frågan. Jag tycker att det är viktigt att ni är döpta om ni väljer att låta döpa ert barn. Och är ni döpta så tycker jag också att ni ska vara medlemmar i Svenska kyrkan. 

JFGI
  • längtar och väntar

Jag har alltid trott att åtminstone en av föräldrarna måste vara medlem. Men nu i en annan tråd fick jag höra att det behövde man inte,s å nu vet jag inte längre..

Däremot tycker jag det är märklgit att man väljer att döpa sitt barn i kyrkan när man själv inte är medlem.. Barnet kan döpas senare också, när det är stort nog att bestämma själv.
  • LillaFlingan

läs här:

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=64595

läste på en annan sida också, ni behöver inte vara medlemmar för att få döpa erat barn.

har ni trätt ur svenska kyrkan i vuxen ålder båda två?
    är bara nyfiken på varför ni vill döpa erat barn in i den kristna tron om ni själva inte är medlemmar? *nyfiken*:)

• Bliglin

Tror man får betala en avgift som ickemedlemmar.

• cicci85

Jga undrar oxå varför ni vill döpa ert barn om när ni valt att inte avra med i kyrkan?

• smultronet77

Förstår att det kanske verkar kostigt, men har många släktigar som är ganska troende och som gärna vill att barnet ska döpas. För mig och sambon spelar det inte så stor roll. Jag tycker att det är en fin cermoni och att kyrkor är väldigt fina och högtidliga, men är själv inte särskilt troende... Kanske känns falskt att "snylta" på kyrkan när man inte betalar någon kyrkoskatt, men betalar gladeligen en summa pengar istället. Både jag och sambon är döpta, men har gått ur på senare tid. Om barnet sedan vill gå ur eller stanna kvar i kyrkan är någonting han får bestämma själv.

• längtar och väntar

Jag tycker det mest känns hycklande att ni ska stå och säga ja inför om ni vill döpa ert barn in i den kristna tron..

• Minnamamma

Varför döpa sitt barn in i en kyrka som man själv aktivt gått ur? Vill barnet senare vara med i svenska kyrkan kan man döpa sig som vuxen efter sitt eget val.

• Fija m 2 pojkar

Kära föräldrar,

på dopblanketten framgår det om föräldrarna är medlemmar i Svenska kyrkan eller inte. Men som präst är det barnet man döper - inte föräldrarna!

Däremot får man föra ett resonemang om barnets fortsatta kontakter med tron och kyrkan. Kanske är faddrarna ännu viktigare. Men jag tänker också att föräldrar som gått ur men ändå vill döpa sina barn fortfarande har en dörr öppen. Det har hänt att jag efter ett sådant dop har skickat hem inträdesblanketter. Man kan ju bli medlem igen?!

Dopet kostar inget, inte heller om föräldrarna inte är medlemmar.

Slutligen - ett medlemsskap i kyrkan handlar inte bara om att själv vara troende. Vem avgör i så fall vem som är "tillräckligt" troende, i en kyrka där vi vet att alla människor någongång tvivlar? Medlemskapet handlar också om att bidra till en organisation som gör mycket för många människor, ibland i kriser i livet, som håller kyrkan öppen så att vem som helst kan komma in och berättar om Gud för dem som vill lyssna på ex. gudstjänster.

/ Skånepräst

• Mama69

Det går utmärkt att döpa barnet även om ni själva inte är med. Guds famn är öppen för alla. Om ni känner att ni på något sätt vill bidra - då ni inte själva är medlemmar - så går det utmärkt att skänka en slant till församlingens barnverksamhet, diakoni etc.

• Lillstrumpa

Hej, vet också om att det är helt okej och kostnadsfritt att döpa sitt barn även om man inte själv är medlem. Klart att kyrkan välkomnar alla nya medlemmar i församlingen.

Men av vilken anledning? Känns som någon skrev som hyckleri att döpa sitt barn in i en tro man inte själv tror på.
    Det går att ha en alldeles utmärkt ceremoni för att välkomna det nyfödda barnet utan att det är ett dop! Vi har haft två välkomstfester för våra söner. En hemma i mina föräldrars trädgård mitt i sommaren = underbart! Och en hemma i vardagsrummet på vintern = lika bra det
  • Oneesan

Ni får döpa barnet även om ni inte själva är medlemmar. Och det kostar inget, efter dopet får ni ta ställning till om barnet skall bli medlem i svenska kyrkan.

Det är vid bröllop som minst en måste vara medlem.

Arigato
  • Fija m 2 pojkar

Hej igen!

Man blir medlem i Svenska kyrkan vid dopet, det är inget man väljer efter ett dop, utan dopet är inträdet i Svenska kyrkan.

/ Skånepräst

• Tom Araya
    Göta skrev 2010-01-16 12:24:24 följande:
    Göta skrev 2010-01-16 12:24:24 följande:
    Jag håller inte med om det sista om att döpta ska vara medlem i kyrkan. Medlem i kyrkan blir man vid dop (förr redan vid födseln) och sådant är det oftast föräldrarna som tar ställning till medan barnet är alldeles för litet för det. Däremot kan jag ifrågasätta varför föräldrar som inte är medlem vill sätta sitt barn som medlem.
  • Tom Araya
    smultronet77 skrev 2010-01-21 20:07:16 följande:
    Förstår att det kanske verkar kostigt, men har många släktigar som är ganska troende och som gärna vill att barnet ska döpas. För mig och sambon spelar det inte så stor roll. Jag tycker att det är en fin cermoni och att kyrkor är väldigt fina och högtidliga, men är själv inte särskilt troende... Kanske känns falskt att "snylta" på kyrkan när man inte betalar någon kyrkoskatt, men betalar gladeligen en summa pengar istället. Både jag och sambon är döpta, men har gått ur på senare tid. Om barnet sedan vill gå ur eller stanna kvar i kyrkan är någonting han får bestämma själv.
    Så ni menar att det är ok för att släkten vill. Jag tycker det är tillräckligt illa om man gör sätter sitt barn som medlem av en religion den inte är gammal nog att ta ställning till själv av ren tradition. Om man själv som förälder tagit avstånd genom utträde är det ännu mer hyckleri. Det borde ni förklara för era släktingar. Har de sunt förnuft kommer d att respektera det. 
  • tessize
    de är ju erat barn så varför ska inte ni bestämma? tycker de är väldigt konstigt att ni ska ha dop om ingen av er är medlemmar. ha en namncermoni fest istället, det är inte så falskt
  • tessize
    de är ju erat barn så varför ska inte ni bestämma? tycker de är väldigt konstigt att ni ska ha dop om ingen av er är medlemmar. ha en namncermoni fest istället, det är inte så falskt
  • Astarte
    Det där tycker jag var väldigt snällt av er. För en del kristna är det givet att man hamnar i helvetet om man inte är döpt. Att ert barn är odöpt skulle för dem vara som att det vore oförsäkrat. Lite konstig jämförelse, men jag tror poängen kan gå fram.
    Ert barn kan sedan ta ställning vid konfirmationen. Dop är ju inte som en omskärelse där man direkt "blir förstörd" (absolut inget illa ment med uttrycket), utan bara vatten på huvudet.
  • Astarte
    längtar och väntar skrev 2010-01-21 20:20:04 följande:
    Jag tycker det mest känns hycklande att ni ska stå och säga ja inför om ni vill döpa ert barn in i den kristna tron..
    Man kan ha en gudmor som säger ja, om det är så.
Svar på tråden Dop om ingen av föräldrarna är medlem i kyrkan