Grymt irriterande och bonnigt spel för obotligt lurade. Sämst chans att få pengarna tillbaka.
Läs det här:
Vår analys visar att Postkodlotteriet varken ger bra avkastning till välgörande organisationer eller till dig som lottköpare. Däremot är det en gynnsam affär för den privata holländska ägaren, Novamediakoncernen, som under perioden 2005-2007 tagit ut ca 60 Miljoner kronor i licens- och managementavgifter ur det Svenska ideella lotteriet. Under samma period har PostKodlotteriet delat ut ca 270 Miljoner kronor till Svenska välgörande organisationer. Därmed har ca 20% av överskottet från lotteriet gått till den privata holländska rättighetsägaren istället för till de välgörande organisationerna.
window.Fusion.space("Rektangel");
Novamediakoncernen bedriver Postkodlotterier i Holland, Storbritannien och Sverige med strategin att etablera lotteriet på nya marknader. År 2007 uppgick Postkodlotteriernas totala omsättning till 6 000 MSEK. Samtidigt tog koncernen under 2007 ut 200 MSEK i licens- och managementavgifter ur de ideella lotterierna.
Charity Rating tolkar därmed Postkodlotteriets koncept "Marknadsdriven välgörenhet" som ett lukrativt sätt för en kommersiell aktör att kapitalisera på välgörenhet och välgörande organisationers goda namn och rykte.
I Charity Ratings jämförelse bland ett urval av stora Svenska lotteri- och spelaktörer framkommer att:
- PostKodlotteriets vinstutdelningen är 24% lägre än genomsnittet.
- PostKodlotteriets utdelningen till förmånstagare är 21% lägre än genomsnittet.
- PostKodlotteriets driftskostnader är 83% högre än genomsnittet.
Sammantaget konstaterar därför Charity Rating att Postkodlotteriet insamling inte är effektivt och att lotteriet därmed inte kan anses samla in så mycket pengar som möjligt till välgörenhet. Vidare konstateras att bland de jämförda lotteri- och spelaktörerna är Postkodlotteriet en av de aktörer som har högst andel driftskostnader. Samtidigt är lotteriet en av de aktörer som avsätter lägst andel vinstmedel och utdelning till förmånstagare.
källa: www.newsmill.se/node/16486%23comment-137997
--