• Januaritjej

4,5-månaders krånglar vid amning

Jag har en tjej på 4,5 månad som har börjat krångla vid amning. Det går bra i ca 30 sek, sen släpper hon bröstet och grinar, tar bröstet och suger ca 5 sek, släpper, grinar, suger och så fortsätter det. Hon äter 1-2 gånger på nätterna och då går det jättebra, då äter hon från båda brösten utan problem. Någon som vet varför hon gör som hon gör vid "dag-amningarna" eller som har varit med om samma sak?

• Svar på tråden 4,5-månaders krånglar vid amning
  • Weezy

hon kanske är distraherad av ljud runt om er? kanske kan du lägga nått över axel/hennes huvud/kropp som gör att det blir mindre ljus och lite mer " natts kännsla??

Vår Älskade Dotter Linnea Föddes 09-12-07
  • Majan78

Har precis lika med min 4,5 månaders! Han äter, släpper, skriker, tar tag igen osv. Har upptäckt att det kan gå bättre att då lägga honom vid andra bröstet en stund. Har tänkt på om det känns som om det rinner för sakta efter en stund, att han blir otålig...  Och bara på dagarna.

Har dock för mig att min äldre son gjorde nåt liknande vid samma ålder, så det kanske har nåt med utvecklingen att göra. Det är jobbigt i alla fall, särskilt när man ska amma bland folk.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Januaritjej

Jag provade att lägga en filt över henne nyss när jag matade henne och det funkade bättre, får fortsätta med det och hoppas att det blir bra.
    Tänkte annars fråga på BVC vad det kan bero på. Det kanske har, som du säger Majan, med utvecklingen att göra.  

• LillaAlma

Vi var på amningshjälpen med våran lilla tjej för diverse krångligheter med amningen de första månaderna. Vi fick höra då att detta beteende handlade om att barnet ville öka produktionen av mjölk, i en tillväxtfas. Det kan också kanske vara skönt att veta att barnet ändå får i sig det den behöver för att växa bra även fast det inte kan tyckas det just då!

• stollybolly

Har samma problem med min son (tre månader) vid dag-amningen. Har spanat runt på nätet och hittat några olika teorier, en är just att de är i en utvecklingsfas och blir distraherade av saker runt omkring, en annan teori är att tänderna håller på och "rotar" sig (?!) i munnen och att det gör ont. Jag vet inte vad som stämmer men jobbigt är det i alla fall.

• plussis

Jag har precis samma problem med min tjej som är tre månader. Så håller hon på på dagarna hela tiden. Jag trodde först att det berodde på att hon helt enkelt inte var hungrig, men timmarna gick och hon åt inte bra. Nätterna går jättebra, men då äter hon ganska ofta. I natt åt hon med 1,5 timmes mellanrum fram till klockan 4 på morgonen sedan hade hon ett hopp på 2 och en halv timme. Jag är helt slut efter all natamning nu.

• TDahlgren

Min lilla tjej är nu 4,5 månad och för mig har det hållt på precis likadant från/till i ca 1,5 månad nu. Det är väldigt psykiskt påfrestande! Då jag ska iväg nu på lördag så har vi provat ge henne ersättning, egentligen bara för att vara säkra på att hon får i sig mat när jag är borta. Hon tar det och är supernöjd! Vilket resulterar i att jag givetvis blir orolig för att hon inte vill ha bröstet!? ( men krånglet började ju innan vi gav henne ersättn.) Men jag ammar båda brösten innan hon får flaska o ändå äter hon ca 100ml....
    Vet faktiskt inte vad det beror på att de gör så, kanske är olika från barn till barn? Jag vill vilket fall fortsätta amma i minst en månad till, så det är bara o kämpa på!

• plussis
    TDahlgren skrev 2010-01-20 20:13:34 följande:
    Min lilla tjej är nu 4,5 månad och för mig har det hållt på precis likadant från/till i ca 1,5 månad nu. Det är väldigt psykiskt påfrestande! Då jag ska iväg nu på lördag så har vi provat ge henne ersättning, egentligen bara för att vara säkra på att hon får i sig mat när jag är borta. Hon tar det och är supernöjd! Vilket resulterar i att jag givetvis blir orolig för att hon inte vill ha bröstet!? ( men krånglet började ju innan vi gav henne ersättn.) Men jag ammar båda brösten innan hon får flaska o ändå äter hon ca 100ml....Vet faktiskt inte vad det beror på att de gör så, kanske är olika från barn till barn? Jag vill vilket fall fortsätta amma i minst en månad till, så det är bara o kämpa på!
    Sover hon bra på nätterna? Min tjej vaknar hela tiden och vill amma.
Svar på tråden 4,5-månaders krånglar vid amning